منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر نقد شده است/ کنترل عامل اصلی افزایش نرخ ارز توسط بانک مرکزی

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: با کاهش تنش‌ها و خصوصا تدابیری که در حوزه دیپلماسی اقتصادی دنبال می‌شود کاهش بیشتر نرخ ارز قریب‌ الوقوع است.

به گزارش اگزیم نیوز، حجت‌الله فرزانی روز دوشنبه با تاکید بر اینکه با کاهش تنش‌ها و خصوصا تدابیری که در حوزه دیپلماسی اقتصادی دنبال می‌شود، کاهش بیشتر نرخ ارز قریب‌الوقوع است، گفت: ادامه این روند مستلزم کنترل نقدینگی است و انتخابات آمریکا هم قطعا تاثیراتی را از لحاظ انتظارات تورمی روی نرخ ارز خواهد گذاشت.

وی افزود: از نظر کوتاه‌مدت روزهای خوب ارزی در پیش است و ما همیشه از نظر تاریخی در اواخر اردیبشهت و اوایل خرداد کمترین قیمت دلار در طول سال را تجربه می‌کنیم. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در کنترل نقدینگی و عوامل پولی نشان می‌دهد بانک مرکزی توانسته علت اصلی افزایش نرخ ارز را کنترل کند.

فرزانی ادامه داد: شاید کنترل نقدینگی و خلق پول توسط دولت در اختیار بانک مرکزی نیست، ولی رئیس‌کل توانست از طریق کنترل ترازنامه بانک‌ها خلق پول توسط بانک‌ها را کنترل کند. نتیجه این سیاست کاهشی شدن نرخ رشد نقدینگی است و باعث شد این نرخ به ۲۳ درصد برسد.

وی اظهار داشت: فرزین شخصا در حد توان خودش تلاش زیادی برای برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه کرده است. سیاست او دسترسی به منابع ارزی برای تامین نیازهاست و توانسته بخشی از منابع ارزی ما در کشورهای دیگر را نقد کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تاثیر هیجانات روی انتظار تورمی را نباید نادیده گرفت و همچنین تسهیلات تکلیفی باری است که از طرف دولت بر دوش بانک‌ها قرار گرفته است. در شیوه قانون‌نویسی تسهیلات تکلیفی تبعاتی که ایجاد می‌کند در نظر گرفته نشده است.

کد خبر 73634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =