2017 January 17   ,   ١٩ ربيع الثاني ١٤٣٨   ,    سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵     
کد خبر : ۱۵۰۳۵ گروه : تجارت بین الملل تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵
مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد: اقتصادهای پیشتاز دنیا در توانمندسازی تجارت جهانی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی جهانی کشورهایی که عملکرد تجاری خوبی دارند، کشورهای آسیایی بسیاری از اروپایی‌ها را پشت سر گذاشتند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از مجمع جهانی اقتصاد تازه‌ترین رتبه‌بندی جهانی کشورهایی که عملکرد تجاری خوبی دارند نشان می دهد کشورهای آسیایی بسیاری از اروپایی‌ها را پشت سر گذاشته اند. در گزارش «توانمندسازی تجارت جهانی» 2016 که هر سال توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، سنگاپور رتبه اول را به دست آورده است. این گزارش توانایی اقتصادهای دنیا را طبق معیارهای برخورداری از نهادها، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و خدماتی که جریان آزاد کالاها را تسهیل می‌کند، مورد بررسی قرار داده است.

از آنجایی که انتظار می‌رود آزادی تجاری در اتحادیه اروپا و آمریکا به زودی کاهش یابد، منطقه ASEAN که کشورهایی همچون سنگاپور، اندونزی و فیلیپین را در برمی‌گیرد، اکنون از این غول‌های سنتی تجارت دنیا دسترس‌پذیرتر شده‌ است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد پیشرفت ASEAN به عنوان یک قدرت اقتصادی را به پیوستگی بیشتر این منطقه به اقتصاد جهانی نسبت داده است. البته باید گفت 10 کشور برتر رتبه‌بندی را همچنان کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. همچنین باید گفت سنگاپور برای پنجمین بار به عنوان اولین کشور در رتبه‌بندی «شاخص توانمندسازی تجاری» (ETI) انتخاب می‌شود.

این کشور یکی از بازترین بازارهای داخلی را دارد، به طوری که ۹۹.۷ درصد کالاها بدون عوارض گمرکی وارد می‌شود. علاوه بر این، خدمات حمل‌ونقل و فضای عملیاتی سیاسی-اجتماعی (شامل نهادهای دولتی کارآمد و قابل اطمینان)، در مدیریت نهایی تجارت آزاد سنگاپور نقش مهمی دارند.

اروپا و آمریکای شمالی همچنان عملکرد بهتری در توانمندسازی تجاری دارند، اما کشورهای این منطقه از سال 2014 شاهد رکود باثباتی بوده‌اند. بخش عمده پیشرفتی که در اروپا حاصل شده، به واسطه کشورهای نوظهور این قاره بوده است، به طوری که لیتوانی با 8 پله صعود در جایگاه 29 قرار گرفته و صربستان با 18 پله صعود به رتبه 64 رسیده است. در میان اقتصادهای پیشرفته، سوییس و آمریکا به ترتیب بدترین عملکرد را در دسترس‌پذیری بازارهای داخلی و خارجی خود داشته‌اند.

منطقه دیگری که پیشرفت قابل توجهی داشته، جنوب صحرای آفریقا بوده که از نظر دسترسی بازار و به‌‌کارگیری تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی رشد قابل توجهی به دست آورده است. با این که کشورهای ASEAN بهترین منطقه از نظر تجارت آزاد و دسترسی بازار اعلام شده‌اند، اما جنوب آسیا بسته‌ترین منطقه تجاری در دنیا معرفی شده و کشورهای این منطقه تعرفه‌های گمرکی بر محصولات وارداتی را بین 1 تا ۱۶.۷ درصد افزایش داده‌اند.

موانع رایج

گزارش مجمع جهانی اقتصاد تاکید می‌کند موانع بزرگ وارداتی و همچنین هزینه‌های تجاری بازدارنده، همچنان میلیون‌ها نفر از مردم دنیا را از بهره بردن از تجارت جهانی محروم کرده است. این موضوع به‌ویژه در جوامع روستایی و نیز بازارهای نوظهور بزرگ صدق می‌کند.

10 کشور برتر رتبه‌بندی توانمندسازی تجاری، تنها 3 درصد کل جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، در حالی که بیش از نیمی از جمعیت دنیا در کشورهایی زندگی می‌کنند که در نیمه دوم رتبه‌بندی ETI قرار دارند. چین به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا برجسته‌ترین نمونه در این زمینه است که رتبه 61 را به خود اختصاص داده است.

 

10 اقتصاد برتر دنیا در توانمندسازی تجاری

کشور

رتبه

سنگاپور

1

هلند

2

هنگ کنگ

3

لوگزامبورگ

4

سوئد

5

فنلاند

6

اتریش

7

انگلستان

8

آلمان

9

بلژیک

10

 

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : توانمندسازی تجارت     |     مجمع جهانی اقتصاد     |     تجارت جهانی     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
۴ عامل واپس گرایی صادرات خدمات فنی و مهندسی
۴ عامل واپس گرایی صادرات خدمات فنی و مهندسی محمد لاهوتی: صادرات خدمات فنی و مهندسی به دلایلی همچون حذف مشوق های صادراتی، تحریم ها، قدرت رقابت پایین، نبود ضمانت نامه های معتبر و ضروری و ... با روندهای معکوسی روبرو شده است
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ |
نظرسنجی
54.159.187.17
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
ارکان دیپلماسی تجاری برای ایران
دکتر آل اسحاق در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: ارکان دیپلماسی تجاری برای ایران قرارگرفتن استراتژی تجاری کشور در حاشیه، عدم پاسخگویی، بی مسوولیتی و بدعهدی تولیدکنندگان وصادرکنندگان، برنامه های کوتاه مدت و مقطعی و همچنین نبود برنامه ریزی جهت اهداف تجاری از جمله مسایلی است که موجب ...
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ |
معرفی کتاب «رزق نیکو» در باب اقتصاد اسلامی
معرفی کتاب «رزق نیکو» در باب اقتصاد اسلامی

تازه‌ترین کتاب در حوزه سرمایه‌گذاری اسلامی که با کوشش محمدحسین بابالو، محقق اقتصاد اسلامی و کارشناس ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: