2018 August 16   ,   ٥ ذو الحجّة ١٤٣٩   ,    پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷     
کد خبر : ۲۳۳۶۶ گروه : تولید و صادرات تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر حمل‌و نقل کالای سازمان راهداری: رشد ناوگان حمل و نقل جاده ای و باري در کشور متعادل نیست

غلامحسین دغاغله با بیان این که رشد بار و ناوگان جاده ای در کشور متعادل نیست، گفت: طبق گزارش‌های تهیه ‌شده از سوی دفتر حمل‌و نقل کالا طی ۱۰ سال گذشته حد فاصل سال‌های ۸۵ تا ۹۵ تعداد ناوگان ایرانی حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، غلامحسین دغاغله افزود: این درحالی است ‌که رشد بار در این مدت حدود 30 درصد بوده است و این بیانگر عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل جاده ای ست.
وی ادامه داد: متوسط میزان پیمایش سالیانه ناوگان ایرانی 60 هزار کیلومتر است در حالی ‌که میزان پیمایش ناوگان جاده‌ای کشور ترکیه به 250 هزار کیلومتر و اتحادیه اروپا 189 هزار کیلومتر می‌رسد.
وی اظهار داشت:البته کامیون های برخی از شرکت‌های داخلی 200 هزار کیلومتر پیمایش و دلیل اصلی آن بهره‌گیری از برنامه‌ریزی مناسب است.
وی با اشاره راه‌اندازی بازارگاه الکترونیک در کشور، گفت: جلوگیری از تردد اضافی و بهره‌ور کردن ناوگان و حذف نقش واسطه‌های غیر ضروری مهم ترین هدف ما در راه اندازی بازارگاه الکترونیک است زیرا واسطه‌های غیر ضروری که سود سرشاری از حمل‌و نقل می‌برند، نقش پررنگی در این بخش ندارند و با استفاده از فناوری های جدید واسطه ها حذف می شوند.
دغاغله اظهارداشت: علت اصلی اجرایی شدن این تفکر ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای ناوگان با بار در حمل‌و نقل جاده‌ای است زیرا حجم بار در کشور تناسبی با تعداد ناوگان موجود در کشور ندارد.
وی با اشاره به پروژه بازارگاه‌های الکترونیک (اینترنتی) که بخشنامه آن شهریور ماه امسال ابلاغ شد، گفت: بازارگاه‌ یا همان استارتاپ حمل‌ و نقل برون ‌شهری، نقش رابط بین صاحبان کالا با شرکت‌های حمل ‌و نقل و رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقل را ایفا می‌کند.
مدیرکل دفتر حمل‌و نقل کالای سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای در تشریح بازارگاه بیان داشت: در این روش، بارنامه به شکل سابق صادر می‌شود، در واقع شرکت‌ها از طریق یک میز مجازی که بازارگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، می‌توانند اقدام به صدور بارنامه کنند؛ اما در ابتدا صاحبان کالا خود و بار خود را به بازارگاه اعلام می‌کنند و سپس رانندگانی که در بازارگاه ثبت‌نام کرده‌اند برای حمل بار آمادگی خود را اعلام می‌کنند و بازارگاه پس از توافق طرفین حق‌العملی دریافت می کند.
دغاغله از صدور مجوز فعالیت برای چهار بازارگاه تاکنون خبر داد و گفت: فعالیت چهار بازارگاه، سراسری است و فقط در مراکزی که حمل کالا با حضور در سالن اعلام بار شکل می‌گیرد، طبق ابلاغیه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجازه فعالیت ندارند.
دغاغله همچنین با اشاره به بخش‌نامه « ممنوعیت صدور بارنامه برای ناوگان 50 سال به بالا از ابتدای سال 97» تصریح کرد: برای ایجاد بهره‌وری در حمل ‌و نقل جاده‌ای پروژه‌هایی با محوریت فناوری اطلاعات (IT) در دست اقدام قرار گرفت و یکی از آن‌ها پروژه «نوبت مجازی» در بنادر است که سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و امسال این سامانه در بندر امام خمینی (ره) به بهره‌برداری ‌می رسد.
دغاغله معتقد است: درصورتی‌ که برنامه‌ ریزی مناسبی در بازارگاه برای ناوگان صورت بگیرد، ناوگان باری کشور می‌تواند طبق برنامه‌ریزی با بار به بندر یا نزدیک‌ترین شهر به بندر مراجعه کند و این مساله در افزایش بهره‌وری در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.
وی بابیان این که محدودیتی برای افزایش تعداد بازارگاه‌های اینترنتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگرچه محدودیتی از سوی سازمان برای تعداد بازارگاه‌ها قائل نشده‌ایم اما به نظر می‌رسد در صورت افزایش تعداد بازارگاه ها مجدد شاهد ریزش آن‌ها خواهیم بود. زیرا در فضای کسب ‌و کار اینترنتی بازار تعیین کننده است اگر سودی حاصل نشود باید کنار کشید. که نمونه بارز آن در استارتا‌پ های حمل و نقل درون شهری ملاحظه شد و تعدادی از آن‌ها نتوانستند در رقابت با سایرین ادامه حیات دهند.

خودمالکی و عدم بهره‌وری در حمل‌و نقل جاده‌ای

وی با اشاره به دلایل عدم بهره‌وری در حمل ‌و نقل جاده‌ای کالا تصریح کرد: 82.5 درصد از خودروهای ناوگان باری جاده‌ای خود مالک هستند و راننده با وجود داشتن دغدغه‌هایی مانند خودرو و اقساط آن باید به فکر پیدا کردن بار نیز باشد و قاعدتاً این مسئولیت باید در اختیار شرکت حمل ‌و نقل یا بازارگاه باشد تا راننده تمرکز و توجه خود را معطوف به رانندگی کند.
 

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : عرضه و تقاضا     |     حمل و نقل جاده ای     |     حمل و نقل     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
ساختارهای کمکی بازار سرمایه بازوی اجرایی بانک مرکزی
ساختارهای کمکی بازار سرمایه بازوی اجرایی بانک مرکزی علی رحمانی بانک مرکزی بعنوان نهاد کلان سیاستگذاری مالی کشور، نیازمند بهره گیری از ساختارهای کمکی است؛ مشکلی که بانک مرکزی در سالهای اخیر در حوزه ارزی با آن مواجه شد این بود که ابزار مناسب را برای ...
یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ |
نظرسنجی
54.198.195.11
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
هیچ کشور ثالث و اعمال تحریمی  نمی تواند تاثیری بر روابط ایران و ترکیه داشته باشد
رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با اگزیم نیوزمطرح کرد هیچ کشور ثالث و اعمال تحریمی نمی تواند تاثیری بر روابط ایران و ترکیه داشته باشد کامی : موضع قاطع دولت ترکیه پس از اعلام تبعیت نکردن اتحادیه اروپا از تحریم‌های امریکایی و با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک ترکیه در منطقه غرب آسیا توانست ایران را یک گام دیگر در عبور از تحریم های ...
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ |
مبانی سرمایه داری
مبانی سرمایه داری

کتاب مبانی سرمایه داری با بررسی سرمایه‏ داری از دو دیدگاه بالا به پایین و پایین به بالا، ارائه ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: