2018 October 23   ,   ١٣ صفر ١٤٤٠   ,    سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷     
کد خبر : ۲۵۴۷۶ گروه : تولید و صادرات تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷
مدیر عامل اتحایه تعاونیهای صادرات آبزیان ایران مطرح کرد: خلا بازاریابی و بازار سازی در حوزه صادرات آبزیان

ارسلان قاسمی معتقد است علی رغم پیشینه صادراتی در حوزه شیلات، به بازاریابی و بازارسازی بعنوان دو بخش مهم و تاثیرگذار در توسعه صادرات محصولات شیلاتی، بی توجهی شده است

ارسلان قاسمی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات آبزیان کشور گفت: علی رغم پیشینه صادراتی در حوزه شیلات، به بازاریابی و بازارسازی بعنوان دو بخش مهم و تاثیرگذار در توسعه صادرات محصولات شیلاتی، بی توجهی شده است.

وی با اشاره به اینکه قریب به نیم قرن از عمر صادرات محصولات شیلاتی کشور می گذرد، گفت: به طور کلی صادرات محصولات شیلاتی به چهاردسته میگو، ماهی قزل الا و کپور، ماهی خاویاری و ماهیان غیر ماکول تقسیم می شود که از این میان صادرات میگو در طی سالهای اخیر با توجه به برخورداری از بازارهای صادراتی، به لحاظ تکنیکی کمترین مشکلات را متحمل شده اند.

قاسمی اضافه کرد: ماهی قزل آلا و ماهی کپور بیشتر به حوزه کشورهای همسایه و ماهیان غیر ماکول به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر می شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران افزود: البته حفظ بازارهای سنتی در شرایط فعلی بسیار خوب و از اصول اولیه صادرات است اما اگر به فکر بازارهای جدید نباشیم ممکن است رقبا به راحتی سهم ایران را از این بازارها بگیرند؛ نمونه بازر بازار سازی فروش فیله ماهی تیلاپیلا در بازارهایی چون ایران است؛ چین با هوشمندی توانسته جای محصول بی کیفیتی چون تیلاپیلا را بصورت فیله بسته بندی شده و آماده مصرف برای خانوار در بازار ایران باز کند و عملا بازار قزل آلا را در کشور تحت تاثیر قرار بدهد.

ارسلان قاسمی به بازار روسیه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین بازارهای جدید که می توانستیم روی آن فکر کنیم، روسیه است که با بی تدبیری های صورت گرفته امید چندانی برای حضور در این بازار نداریم؛ روسیه یک بازار کاملا مصرفی است و این ظرفیت را دارد که بازار هدف محصولات ما باشد. البته مشکل انحصار در صادرات به روسیه نیز وجود داشت که خوشبختانه تا حدود زیادی حل شده است. اما کماکان شناخت درستی از فرهنگ روسیه نداریم و در بخش بازارسازی و بازاریابی در این کشور ضعیف عمل کرده ایم.

مدیر عامل اتحایه تعاونیهای صادرات آبزیان ایران بیان داشت: در حالیکه رقبای ما از سوی دولت مطبوع خود برای بازارسازی و توسعه صادرات خود مورد حمایت قرار می گیرند، هنوز صادرکنندگان ما جوایز صادراتی خود را از سال 89 دریافت نکرده اند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران عمده مشکلات صادرات محصولات شیلاتی را همراستا با مشکلات عمومی اقتصاد کشور دانست که سایر فعالین اقتصادی نیز با آن درگیرند؛ از جمله این مشکلات ، مساله نقل و انتقال مالی است که  نهایتا هزینه های بیشتر را بر صادرکنندگان وارد می کند؛ از طرفی در حوزه حمل و نقل زمینی و دریایی نیز مشکلات زیر ساختی زیادی وجود دارد.

قاسمی یادآور شد با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران  و برخورداری از شرایط ایده آل تولید و نزدیکی به بازار مصرف در کشورهای اروپایی، افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور دور از انتظار نیست و افزایش توجه و سرمایه گزاری بخش ­های دولتی و خصوصی در سال­ های اخیر نیز پیرو شناسایی این ظرفیت ها رخ داده است.

قاسمی اذعان داشت: به دلیل افزایش  تولید در صنعت شیلات، پیش بینی ما رشد در صادرات است و حدود 450 میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی تا پایان سال 97 شاهد خواهیم بود.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در سالیان گذشته، 44 کشور دنیا مقصدکالاهای صادراتی آبزیان ایران بوده ­اند.صادر کنندگان کشور از محدودیت­ های نقل و انتقال مالی، دور زدن تحریم­ ها، سیاست جدید اخیر ارزی دولت مبنی برحمایت از واردات با تعیین نرخ 42.000 ریالی، محدودیت اعتبارات تخصیصی، نرخ بهره بالا (نسبت به رقبایمان در سایر کشورها)، عدم ثبات سیاست­ ها و موارد مشابه در فشار هستند.

 بر اساس پژوهشی که سازمان صدا و سیما  سال گذشته در حوزه تولید و صادرات محصولات شیلاتی  انجام داده بالا بودن تعرفه صادرات آبزیان ایران به اتحادیه اروپا از یک سو و عدم امکان صادرات مستقیم آبزیان ایران به کشور چین(مقصد بیش از 70 درصد ارزش صادرات آبزیان ایران است از دیگر موانع توسعه صادرات آبزیان کشور است. توضیح آن که تعرفه واردات آبزیان از کشورهای رقیب ما نظیر هندوستان و ویتنام به اروپا  2/ 4 % می­باشد و برای اکوادور تعرفه صفر در نظر گرفته شده و لیکن واردات از کشور ما مستلزم تعرفه ­ی 12 درصدی است. این مساله قدرت رقابت ما را کم کرده و به عنوان یک مانع مهم شناخته می­ شود. از طرف دیگر به دلیل عدم تبادل تفاهمنامه قرنطینه دامپزشکی میان ایران و چین، امکان صادرات مستقیم آبزیان پرورشی از ایران به چین وجود ندارد و صادر کنندگان ما صادرات خود را به صورت غیرمستقیم و از کشور ثالث انجام می­دهند و این هم یک مانع بزرگ برای توسعه صادرات آبزیان کشور است. 

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : بازار سازی     |     صادرات شیلات     |     بازاریابی     |     ارسلان قاسمی     |     شیلات     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
دست بالای ایران در تحریم نفتی جدید
دست بالای ایران در تحریم نفتی جدید آمریکا اولا قادر نیست میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند و دوم این که افزایش ۴۰ درصدی قیمت نفت در مقایسه با دوره قبل باعث می شود درآمدهای نفتی ایران تغییر جدی نکند
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ |
یادداشت
نظرسنجی
54.224.247.42
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
تنبیه تاخیرهای وارداتی مانع تسویه تامین کنندگان خارجی
رییس مجمع عالی واردات در گفتگو با اگزیم نیوز مطرح کرد تنبیه تاخیرهای وارداتی مانع تسویه تامین کنندگان خارجی فرمان تنبیهی دولت برای تاخیرهای وارداتی در مورد وارد کنندگانی است که نتوانسته اند به تعهدات ارزی خود به بانک عمل کنند. بخشنامه های بانک مرکزی یکپارچگی لازم را ندارد و عموما ناقض یکدیگر هستند که همین ...
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ |
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه

به گفته دکتر سعید مستشار مولف کتاب الفبای بورس، این کتاب به زبان بسیار ساده مفاهیم و کلیات بازار ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: