2019 January 22   ,   ١٦ جمادى الأولى ١٤٤٠   ,    سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷     
کد خبر : ۲۶۲۳۶ گروه : اقتصاد کلان تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با اگزیم نیوز مطرح کرد/ اختصاصی تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک به محض دریافت ابلاغ سران سه قوه

از آنجا که نظر مساعد سران سه قوه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک کسب شده به محض دریافت ابلاغیه مذکور، خروجی کار بدون مانع خواهد بود و در مورد ترخیص خودروها به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، پیامد ابلاغ مصوبه سران سه قوه در مورد ترخیص خودروهای مانده در گمرک اکنون در اقدامی جدید دولت مشکل خودروهای وارداتی رسوب شده در گمرک را حل کرد. براین اساس هیات وزیران در مصوبه ای با رفع مشکل رسوب خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده در گمرک، اعلام کرد« ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری که دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی منعی ندارد».

براساس این مصوبه هیات دولت که شانزدهم دی ماه اسحاق جهانگیری برای اجرا ابلاغ کرد، کل ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) بر اساس مصوبه هیات وزیران لغو می شود.

خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز شده اند، با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع است.

مصوبه هیات وزیران اضافه کرده است: خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اسسا شرایط بند نخست این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص است.

بر اساس این مصوبه، مهلت ترخیص خودوروهای موضوع بندهای (1) و (2) این تصویب نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می شود.

این مصوبه می افزاید: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه،  گمرک پس از اخذ تائیدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد کرد.

طبق این مصوبه هیات وزیران، ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی.سی کماکان امکانپذیر نیست و مشمول این تصویب نامه نمی شود. ضمن اینکه این مصوبه می افزاید،  اجرای این تصویب نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد شد.

هیات وزیران در تصویب نامه خود اضافه کرد: ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوط ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.
هیات وزیران در جلسه نهم دی ماه به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد.

در همین زمینه محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد مصوبه سران سه قوه جهت ترخیص خودروهای مانده در گمرک، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت هنوز مصوبه سران سه قوا را در زمینه ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک دریافت نکرده است اما قطع به یقین در صورت دریافت در کوتاه ترین زمان نسبت به صدورمجوز ترخیص از گمرک اقدام خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه تا این تاریخ نیز تمامی اقدامات انجام شده در این راستا در جهت حفظ منافع خریداران بوده تا در کوتاه ترین زمان به حقوق خود برسند، یادآورشد: ترخیص این خودروها مستلزم این بود که شورای سران سه قوه در این مورد نظر بدهند تا براساس آنچه که ابلاغ می کنند بتوانیم اقدامات بعدی را انجام دهیم.

به گفته مودودی در حال حاضر حدود 15 هزار دستگاه خودرو که ورود آنها از مبادی قانونی و با ثبت سفارش بوده مراحل تخصیص ارز را نیز سپری کرده اند. این خودروها از زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک جهت اخذ تصمیم نهایی دپو شده اند به همین منظور برای جلوگیری از متروکه شدن آنها سازمان توسعه تجارت نهایت تلاش خود را داشته که از این محل آسیب و زیان کمتری متوجه خریداران شود که امیدواریم به زودی تعیین تکلیف نهایی برای ترخیص آنها صورت پذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترخیص خودروهای مذکور تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد؟ گفت: از آنجا که نظر مساعد سران سه قوه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک کسب شده به محض دریافت ابلاغیه مذکور، خروجی کار بدون مانع خواهد بود و در مورد ترخیص خودروها به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح داشت: این خودروهای وارداتی مانده در گمرک بخشی از منابع کشور هستند که نباید بیش از این این کالاها که با منابع ارزی وارد شده اند آسیب ببینند ضمن اینکه بسیاری از این شرکت های وارد کننده خودرو که خوردوهای وارداتی آنها در گمرک معطل مانده، نسبت به خریداران خود تعهد دارند و می بایست ضرر و زیان وارده را جبران کنند.

 

 

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
۷ ریسک بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹
۷ ریسک بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ برگزیت، ایتالگزیت، تنش های تجاری، تنش های سیاسی، املاک و مستغلات چین، تنش های خاورمیانه هفت ریسک مهم دنیا در سال جاری میلادی محسوب می شوند
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ |
نظرسنجی
54.205.211.87
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
واردات اولویت بندی شده راهکار جایگزین برای بازگشت ارز حاصل از صادرات
اگزیم نیوز در گفتگو با محمدرضا مودودی ابزارهای بازگشت ارز صادراتی را بررسی می کند واردات اولویت بندی شده راهکار جایگزین برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ما یک نیاز ارزی در داخل کشور داریم که براساس آن باید برای تامین منابع مورد نیاز مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز خطوط تولید اقدام کنیم اگر بخش صادرکننده بتواند این نیاز اولویت بندی شده بخش ...
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ |
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه

به گفته دکتر سعید مستشار مولف کتاب الفبای بورس، این کتاب به زبان بسیار ساده مفاهیم و کلیات بازار ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: