2019 April 19   ,   ١٤ شعبان ١٤٤٠   ,    جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸     
کد خبر : ۲۶۷۴۱ گروه : اقتصاد کلان تاریخ انتشار :یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
دادفر در گفتگو با اگزیم نیوزمطرح کرد/ اختصاصی علی رغم مصوبه هیات دولت، خودروهای وارداتی به بازار سال ۹۷نرسید

تا امروزعلی رغم مصوبه هیات دولت که در تاریخ ۱۲ اسفندماه اعلام شد هیچ خودروی وارداتی دپوشده از گمرک خارج نشده است، ضمن اینکه تحویل و تبدیل خودروهای وارداتی به اموال تملیکی از جمله اقدامات نادرستی است که بلاتکلیفی پیش آمده در مورد آن نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های عمومی نخواهد داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، با وجود نزدیک شدن به روزهای پایان سال و علی رغم مصوبه هیات دولت مبنی بر اجازه ترخیص آن تعداد از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک که تا تاریخ شانزدهم دی ماه قبض انباردریافت کرده اند و بعد از گذشت 9 ماه از ممنوعیت واردات خودرو،همچنان 14 هزار و 900 خودروی وارداتی پشت درب های گمرکات کشور خاک می خورد.

ارزش این خودروها نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان است و درآمد دولت از ترخیص آنها نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود. 

عدم ترخیص خودروها از گمرک علی‌رغم ابلاغ دستورالعمل‌های صریح برای ترخیص، در حالی به پایان سال می‌رسد که خریداران از ۹ ماه‌ پیش مبالغ قابل توجهی را به عنوان "پیش‌پرداخت" به نمایندگی‌های واردکننده پرداخت کرده‌اند. البته روزهای اخیر ۲۰۰ خودرو ترخیص شده که کمتر از دو درصد از کل خودروهای دپو شده است و گمرک نیز از اعلام نوع آنها خودداری و اعلام کرده که کسب آمار نوع خودروهای ترخیص شده طولانی است.

پیش از این نیز مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک اعلام کرده بود که " از ۱۳ هزار خودرو دپو شده در گمرک ۲۰۰۰ خودرو در محاکم قضائی دارای پرونده در حال رسیدگی هستند و تا زمانی که این پرونده‌ها مختومه نشوند، این تعداد خودرو از مصوبه هیأت وزیران برای ترخیص خودروها مستثنی خواهند شد".

طبق اظهار نظر میراشرفی، از ۱۳ هزار خودروی موجود در گمرک فقط ۲۰۰۰ دستگاه از آنها دارای پرونده قضائی هستند که در این صورت برای ترخیص ۱۱ هزار خودروی دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد.

در این راستا مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه تا امروز علی رغم مصوبه هیات دولت که در تاریخ 12 اسفندماه اعلام شد هیچ خودروی وارداتی دپوشده از گمرک خارج نشده است، اظهارداشت: تحویل و تبدیل خودروهای وارداتی به اموال تملیکی از جمله اقدامات نادرستی است که بلاتکلیفی پیش آمده در مورد آن نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های عمومی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازار خودروهای وارداتی در شرایط فعلی بیشترین لطمه را از ممنوعیت واردات خورد، عنوان کرد: این ممنوعیت در حالی از روزهای ابتدایی تابستان سال جاری اعمال شد که در سال‌های 91 تا 92 که دوره اوج تحریم‌ها، واردات خودرو به کشور انجام می‌شد، بنابراین اگر بحث محدودیت های ارزی مطرح است این واردات به پیش از تحریم ها تعلق دارد ضمن اینکه مشتریانی در داخل کشور بابت خرید آنها پول پرداخت کرده اند و ماه ها است که منتظر ترخیص خودروهای خود از گمرک هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه حدود 2 ماه از این بخشنامه گذشته و ترخیصی صورت نگرفته بدون آن که هیچ یک از نهادهای ذی ربط علت آن را جویا شوند، ادامه داد: اگر مصوبه هایت دولت قابل اجرا نیست علت آن را رسانه ای کنند زیرا با رسیدن به روزهای پایانی سال و سرگردانی و چشم انتظاری خریداران که با این شرایط تا 17 فروردین سال بعد نیز ادامه پیدا می کند، این عدم پاسخگویی شرکت های وارد کننده و خریداران را همچنان بلاتکلیف گذاشته است که تداوم این روند به اعتماد عمومی لطمه وارد می کند.

به گفته دادفر بعد از دپوی خودروهای وارداتی در گمرک و مصوبه هیات دولت در مورد اجازه ترخیص خودروهای وارداتی موجود در گمرک که تا تاریخ شانزدهم  دی ماه قبض انبار دریافت کرده‌اند و مخالفت بانک مرکزی که متعاقب آن وزارت صمت با صدور بخشنامه‌ای دستورالعمل صادره در این زمینه را اصلاح کرد، مقرر شد که خودروهای متوقف در گمرک به دو دسته خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شده‌اند و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند، مجوز آزاد سازی دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: طبق تصمیم وزار صمت خودروهای دسته اول که واردات آنها با انتقال ارزصورت گرفته در صورتی که تا شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده باشند اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت و در موردخودروهای دسته دوم یعنی خودروهایی که وارد شده بدون انتقال ارزهستند تنها آنهایی مجاز به ترخیص می شوند  که قبض انبار آنها تا شانزدهم مرداد ماه صادر شده باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو یادآورشد: بخشی از این خودروها با نرخ 4200 تومانی و برخی با دلار 5700تومانی وارد شده‌اند اما اکنون باید با نرخ سنای مبادله ای حدود 12 هزارتومان مابه التفاوت آن پرداخت شود که این مسئله قیمت خودروهای دپو شده را حدود 30 درصد گران تر می کند.

 

 

 

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
از پیش بینی قیمت گذاری خودرو تا کمبود تقاضا در سال ۹۸
از پیش بینی قیمت گذاری خودرو تا کمبود تقاضا در سال ۹۸ بازار خودرو در سال جدید با این چالش روبرو است که آیا باید منتظر جهش دوباره قیمت ها باشد و نکته مهمتر اینکه کشش بازار برای جهش احتمالی قیمت ها چقدر خواهد بود؟
یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ |
نظرسنجی
18.234.111.56
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
پیش بینی سه گانه تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در سال ۹۸ با دو سناریو
اگزیم نیوز بررسی می کند پیش بینی سه گانه تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در سال ۹۸ با دو سناریو برای سال ۹۸ در حوزه نفت بخشی از مشتریان نفتی تضمین شده هستند، راهبردگسترش بازارهای صادراتی در ۱۶ کشور همسایه که عراق شاخص ترین آنهاست در دستورکار قرار گرفته ضمن اینکه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و پرهیز ...
دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ |
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه

به گفته دکتر سعید مستشار مولف کتاب الفبای بورس، این کتاب به زبان بسیار ساده مفاهیم و کلیات بازار ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: