2019 September 17   ,   ١٨ المحرّم ١٤٤١   ,    سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸     
کد خبر : ۲۸۵۴۴ گروه : تولید و صادرات تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
توسعه صادرات به کشورهای همسایه و چشم انداز تجارت با عراق

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است با تحریم ها اهمیت کشورهای همسایه و رشد و رونق روابط تجاری با آنها بیش از گذشته خودنمایی می کند

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اهمیت روابط با کشورهای همسایه در شرایط حساس کنونی و تحریم های آمریکا که موجب شده است که توسعه تجارت با کشورهای همجوار در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، گفت: روند صادرات ایران به 15 کشور همسایه طی یک دهه گذشته همواره با رشد تدریجی و متوازن همراه بوده و بازارهای مذکور به طور متوسط هدف بیش از نیمی از صادرات کشور بوده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی اردکانی، اظهار داشت: در میان همسایگان، کشورهای عربی سهم بیشتری از صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند به طوریکه در سال گذشته بیش از 67 درصد صادرات کشور به حوزه کشورهای عربی صورت گرفته است.

وی بازار عراق را در صدر بازارهای صادراتی ایران در کشورهای همسایه توصیف کرد و گفت: میزان صادرات کالاهای ایران به عراق که طی 5 سال گذشته در سطح حدود 6 میلیارد دلار باقی مانده بود در سال 1397 با توجه به افزایش نرخ ارز به نزدیک 9 میلیارد دلار افزایش یافت که رشدی معادل 37 درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

کمالی اردکانی افزود: این در حالی است که طی سالهای گذشته میزان واردات عراق از جهان رقمی بین 40 تا 50 میلیارد دلار گزارش شده است و سهم ایران در این بازار در مقایسه با رقبای منطقه ای  و بین المللی مناسب است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی صادرات ایران به عراق را محدود به کالا ندانسته و از خدمات فنی مهندسی و برق به عنوان اقلام مهم صادراتی ایران به عراق نام برد و گفت: ثبات نسبی اقتصاد عراق، توجه سیاستگذاران اقتصادی این کشور را به سمت توجه به تولید داخل و بازسازی صنایع با اتکا به پیشینه صنعتی و درآمدهای حاصل از فروش نفت جلب نموده است. قانون جدید سرمایه گذاری خارجی عراق نیز با هدف حمایت از ساخت داخل از طریق جلب سرمایه گذاران شرکای خارجی تدوین شده است و به تدریج این کشور به سمت گسترش ممنوعیت های واردات در جهت حمایت از تولید داخل حرکت می نماید.

به اعتقاد وی لازم است استراتژی میان مدت بنگاه های تولیدی و صادراتی رقابت پذیر ایرانی در بازار عراق از طریق حضور مستقیم جهت تولید و فروش داخلی و صادرات تعیین گردد و شرکت های توانمند ایرانی باید از هم اکنون بدنبال کسب آمادگی‌های لازم جهت این تغییر رویکرد باشند.

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : بازار عراق     |     تجارت     |     تحریم     |     صادرات غیرنفتی     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
تناقض نقدینگی و تولید در اقتصاد ایران
تناقض نقدینگی و تولید در اقتصاد ایران رشد اقتصادی منفی است و رشد نقدینگی ۲۳ درصد. بنگاه های تولیدی از نبود منابع گلایه دارند و نقدینگی به به نزدیک دو هزار تریلوین تومان رسیده است. این تناقض ها چگونه قابل رفع هستند؟
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ |
نظرسنجی
34.237.76.91
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
 واردات سنگ آهن در کمین زنجیره‌ی تولید
وزیر اسبق بازرگانی در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" عنوان کرد: واردات سنگ آهن در کمین زنجیره‌ی تولید یحیی آل اسحاق معتقد است وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ آهن تهدید بزرگی برای زنجیره تولید این محصول است و تنها تشکیل شورای سیاستگذاری و دخالت دادن نظرات عموم سرمایه‌گذران در زنجیره تولید آهن، می ...
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ |
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه

به گفته دکتر سعید مستشار مولف کتاب الفبای بورس، این کتاب به زبان بسیار ساده مفاهیم و کلیات بازار ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: