2020 October 24   ,   ٨ ربيع الأوّل ١٤٤٢   ,    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹     
کد خبر : ۳۳۱۴۳ گروه : اقتصاد کلان تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
مدیرعامل مركز آموزش بانكداری الكترونیكی: بانکداری الکترونیک به مدد کرونا ۱۰ سال جلو افتاد

یک مدرس بانکداری الکترونیک معتقد است کرونا سبک کسب و کار بانکها در حوزه بانکداری الکترونیک را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نظام بانکی را حداقل ۱۰ سال جلو انداخته است

دکتر محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیکی پیرامون ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک در کشور اظهار داشت: بانکداری الکترونیک یک اقدام لوکس نبوده که نظام بانکداری آن را انجام داده بلکه از روی ضرورت بوده و اگر این کار انجام نمی شد در شرایط کرونایی به شدت با مشکل مواجه می شدیم.

مدیرعامل مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیکی شبکه بانکی کشور افزود: امروزه صنایع مالی و به ویژه بانکها بدون بهره گیری از فناوری های جدید عملاً باید کسب و کار خود را خاتمه یافته تلقی کنند چراکه بهره گیری از فناوری امکان رونق و بازآفرینی در محیط اجتماعی و اقتصادی را برای بانکها فراهم کرده است.

این مقام مسئول درخصوص زیرساخت های لازم برای توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور گفت: بخشی از این بسترها، مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی و یا همان نوع نگرش مدیران و مشتریان نظام بانکی به خدمات الکترونیکی بانکی است که ما در دهه 70 و ابتدای شروع بانکداری الکترونیکی شاهد مقاومتهایی از طرف مشتریان بودیم اما در حال حاضر این بستر فراهم شده و مشکلی نیست.

بیات زیرساخت های ارتباطی را از دیگر بسترهای لازم برای توسعه بانکداری الکترونیک عنوان کرد و افزود: گرچه پیشرفت های خوبی در حوزه زیرساخت های اینترنت و فناوری داشتیم اما همچنان با خلأهایی مواجهیم.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تکمیل زیرساخت های حقوقی و قانونی همگام با بانکداری الکترونیکی بیان کرد: با وجود تلاش های بانک مرکزی در این خصوص اما قوانین و رگولاتوری همچنان عقب تر از فناوری هاست و باید خودش را به روزرسانی کند.

مدیرعامل مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیکی شبکه بانکی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه در بانکداری الکترونیکی ذینفعان و فعالان جدیدی تعریف می شوند از این رو قوانین باید در چرخه حقوقی و درباره نحوه تعاملات با ذینفعان تنظیم شود.

بیات با تأکید بر اینکه ما در حوزه بانکداری الکترونیک از کشورهای منطقه عقب نیستیم افزود: بانکداری الکترونیک در مقایسه با سایر صنایع فناورانه کشور قطعاً پیشروتر است و به عبارتی، بانکها در بهره گیری از فناوری های جدید پیشتازند.

وی با تصریح بر توسعه نامتوازن ایران در حوزه بانکداری الکترونیک گفت: ما از نظر میزان بهره گیری از صنعت پرداخت نسبت به منطقه خیلی پیشرو هستیم اما در زمینه احراز اهلیت و هویت و دیگر زیرساخت های فناورانه به شدت عقبیم.

بیات با اشاره به تاثیرات منفی شیوع کرونا بر صنعت بانکداری کل دنیا اظهار داشت: این بیماری، سودآوری بانکها را به شدت کاهش و مطالبات معوق را افزایش داد و تعدادی از کارمندان هم به دلیل مواجهه چهره به چهره با مشتریان و ابتلا به بیماری از دست رفتند.

وی همچنین ترمیم ضعف بانکها در استفاده گسترده از ظرفیت های از راه دور و افزایش علاقمندی مردم به استفاده از ظرفیت بانکداری الکترونیک را از جمله تاثیرات مثبت شیوع کرونا بر نظام بانکداری ایران برشمرد.

مدیرعامل مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیکی شبکه بانکی کشور معتقد است که کرونا سبک کسب و کار بانکها در حوزه بانکداری الکترونیک و گرایش آن ها به سمت بانکداری دیجیتال را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نظام بانکی را حداقل 10 سال جلو انداخته است.

بیات همچنین از دو موضوع عدم کفایت سرمایه و فرآیندهای فعلی دیجیتالی کردن تحولات بانکی به عنوان دو مشکل اساسی در مسیر توسعه بانکداری الکترونیک یاد کرد و افزود: ما هنوز در بسیاری از موارد به شکل سنتی عمل می کنیم.

همچنین در ادامه، پورعلی کارشناس پولی و بانکی اظهار کرد: بانکداری الکترونیک در کشور ما از بانکداری دیجیتال تفکیک نشده است. دیجیتال سازیِ ساختار بانکها وابسته به اساسنامه و وظایف آن هاست و صرفاً در ساختار خود بانک اتفاق میفتد.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: دیجیتال سازی یک بانک تجاری کاملاً از دیجیتال سازی یک بانک تخصصی متفاوت است چراکه اساسنامه و اهداف این دو بانک مانند یکدیگر نیستند.

وی تأکید کرد: نهادهای مرتبط با بانک باید به گونه ای در زمینه فرآیندهای بانکی تلفیق و به روزرسانی شوند که نیازی به نامه نگاری با خارج از بانک نباشد.
پورعلی با اشاره به وجود چهار ذینفع در فرآیند دیجیتال سازی بانک گفت: مشتریان، کارمندان خود نهاد، اشخاص ثالث و سهامداران بانک چهار گروه ذینفع هستند که عمده منافع ریالی در نهایت به سهامداران تعلق می گیرد.

این کارشناس پولی و بانک با انتقاد از اینکه اسناد بالادستی دولت برای کل سیستم بانکی ایران تصویب شده تأکید کرد: ما باید بر اساس نیازسنجی هر سیستم بانکی یک نقشه راه جداگانه تدوین کنیم و با استفاده از تجارب بانکهای اروپای غربی و آسیای شرقی بانکداری دیجیتال را استارت بزنیم.

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
کلیدواژه ها : کرونا     |     بانکداری دیجیتال     |     صنعت بانکداری     |    
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
جدال پر چالش بازارساز با نوسان‌گیران بازار ارز
جدال پر چالش بازارساز با نوسان‌گیران بازار ارز بانک مرکزی با اعلام عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار ارز و همچنین تعیین سقف خرید ۵۰۰ هزار دلاری برای بانک‌ها و صرافی‌ها، خبر از ورود جدی بازارساز برای جدال با عوامل برهم زننده آرامش بازار ارز ...
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ |
نظرسنجی
18.215.33.158
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
تحلیل عملکرد اگزیم بانک مالزی و توسعه بانکداری اسلامی
اگزیم نیوز گزارش می دهد: تحلیل عملکرد اگزیم بانک مالزی و توسعه بانکداری اسلامی اگزیم بانک مالزی در برنامه راهبردی افق چشم انداز سال ۲۰۲۵ میلادی خود توسعه خدمات بانکداری اسلامی را به عنوان هدف اصلی تعیین کرده است. در نتیجه این برنامه توسعه خدمات بانکداری اسلامی میزان خدمات مالی ...
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ |
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: