2020 May 26   ,   ٤ شوّال ١٤٤١   ,    سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹     
کد خبر : ۳۳۳۲۹ گروه : اقتصاد کلان تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
رئیس اسبق شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: لزوم توجه به تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط

غلامرضا سلامی می گوید: با تقویت بازار سرمایه می توانیم با حل مسائل شرکت های بزرگ از طریق جذب سرمایه و نقدینگی، تامین مالی شرکت های بزرگ را به بازار سرمایه بسپاریم که این موضوع جا را برای تامین مالی بانکی کسب و کارهای کوچک و متوسط به مرور باز می کند این موضوع نیز در تجربه جهانی بسیار مورد توجه بوده است که به عنوان مثال شرکت های بزرگ در جهان خودشان هم اوراق قرضه منتشر می کنند به اصطلاح تامین مالی شرکت های بزرگ عمدتا از طریق بازار سرمایه انجام می شود

غلامرضا سلامی، اقتصاددان و رئیس اسبق شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه مختص به بورس نیست و بسیار وسیع تر است، همانطور که مشخص است کسب و کارهای کوچک و متوسط که حدود 50 نفر کارگر یا میزان فروشی در حد چند میلیون تومان دارند ظرفیت های لازم برای حضور فعال و دائمی در بورس را ندارند ولی از طریق جذب پول از طریق بازار سرمایه در صندوق های سرمایه گذاری و سپس انتقال این نقدینگی به شرکت های کوچک و متوسط می توان از ظرفیت های بازار سرمایه برای توسعه و رشد این دسته از صنایع استفاده کرد و زمانیکه شرکت ها بزرگ شدند و ظرفیت لازم برای حضور در بازار سرمایه را پیدا کردند به طور مشخص در بورس عرضه اولیه شوند.

این اقتصاددان با اشاره به لزوم توجه به تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رونق اشتغال و رشد اقتصادی کشور، مطرح کرد: ما در ایران کسب و کارهای کوچک و متوسط زیادی  داریم که اگر تزریق سرمایه به آنها انجام شود  توانایی شکوفایی و توسعه بالایی دارا هستند، برخی از این شرکت ها به دلیل نداشتن سرمایه و نقدینگی لازم متوقف شده اند و بانک ها هم اعتبار کافی در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار نمی  دهند ولی اگر نهادهای بازار سهام و یا صندوق های سرمایه گذاری روی صنایع کوچک و متوسط سرمایه گذاری کنند و از طریق افزایش سرمایه این دسته از صنایع را به جایی برسانند تا مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی آنها حل شود. این شرکت ها در صورت داشتن نقدینگی کافی رشد اقتصادی و اشتغال فراگیر ایجاد می کنند. از طرف دیگر اگر شرکت های بزرگ که در بازار سرمایه حضور دارند از فرصت های بازار سرمایه حداکثر استفاده را ببرند و به اندازه کافی نقدینگی های جذب شده را در جهت رشدشان استفاده کنند در نهایت به کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز کمک می شود زیرا اکثر این شرکت های بزرگ با چندین شرکت کوچک و متوسط نیز ارتباط مستقیم دارند نمونه بارز آن شرکت های بزرگ خودرو سازی که اگر رونق تولید داشته باشند به قطعه سازان و کسب و کارهای کوچک و متوسط مرتبط با صنایع خودروسازی نیز کمک می شود.

سلامی با اشاره به تجربه جهانی در زمینه تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط، گفت: به هر حال اینکه سایر کشورهای جهان در زمینه تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط چه اقداماتی انجام داده اند می تواند راهنمای خوبی برای توسعه این کشورها در ایران باشد به عنوان مثال دولت آمریکا در اقتصاد این کشور چندان دخالت نمی کند ولی در مورد کسب و کارهای کوچک و متوسط می بینیم که این دولت سعی دارد وام هایی برای توسعه این دسته از صنایع تضمین نماید و برنامه های مشخصی برای توسعه سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک و متوسط ارائه می دهد و این حمایت ها تا زمان سوددهی این دسته از صنایع وجود دارد. در سایر کشورهای جهان نیز راه های مختلفی برای کمک به تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط، افزایش بهره وری و کمک به اشتغال فراگیر وجود دارد که ما نیز می توانیم از این تجربیات جهانی استفاده ببریم.

وی در ادامه افزود: با تقویت بازار سرمایه می توانیم با حل مسائل شرکت های بزرگ از طریق جذب سرمایه و نقدینگی، تامین مالی شرکت های بزرگ را به بازار سرمایه بسپاریم که ین موضوع جا را برای تامین مالی بانکی کسب و کارهای کوچک و متوسط به مرور باز می کند این موضوع نیز در تجربه جهانی بسیار مورد توجه بوده است که به عنوان مثال شرکت های بزرگ در جهان خودشان هم اوراق قرضه منتشر می کنند به اصطلاح تامین مالی شرکت های بزرگ عمدتا از طریق بازار سرمایه انجام می شود بنابراین اتکاری شرکت های بزرگ به بانک ها کمتر است و سیستم بانکی در کشورهای توسعه یافته جهان بیشتر روی تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط متمرکز هستند.

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
ظرفیت های توسعه روابط تجاری ایران و عراق
ظرفیت های توسعه روابط تجاری ایران و عراق طبق آمارهای سازمان توسعه تجارت در سال ۱۳۹۸، کشور عراق از حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ۹ میلیارد دلار با اختلاف رتبه اول (سهم ۰،۷۲ درصدی) را داشته و ...
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ |
یادداشت
نظرسنجی
3.230.154.129
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
ظرفیت های توسعه روابط تجاری ایران و امارات
اگزیم نیوز گزارش می دهد: ظرفیت های توسعه روابط تجاری ایران و امارات امارات متحده عربی با ۲،۵ میلیارد دلار به ترتیب پس از چین با ۹،۵ میلیارد دلار، عراق با ۹ میلیارد دلار و ترکیه با ۵ میلیارد دلار، چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بوده و سهم ۶ درصدی از کل صادرات ...
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ |
معرفی کتاب
معرفی کتاب "جهانی از اعداد، هر آنچه باید برای تحلیل اقتصاد ایران و جهان بدانید"

اثر:گروه اکونومیست، سعید ارکان زاده یزدی، نسیم بنایی (مترجمان)
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: