سرمایه گذاران خارجی با شرایط انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری و اشتغال به ایران بیایند

براساس صحبت های زمانی نیا، صنعت پتروشیمی ایران ظرف ١٠ سال آینده به ٨٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

 امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از مذاکره ایران و ژاپن برای توسعه صنعت پتروشیمی خبر داد. دیروز زمانی نیا در دیدار با آتسوشی کومه، مدیر اجرایی ارشد بخش خاورمیانه، اروپا و آفریقای شرکت میتسویی ژاپن بر ضرورت همکاری با شرکت های ژاپنی در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در پسابرجام تاکید کرد و افزود: با توجه به سابقه درخشان این شرکت در بخش پتروشیمی، این شرکت می تواند در پروژه های صنعت پتروشیمی ایران حضور فعالی داشته باشد.

براساس صحبت های زمانی نیا، صنعت پتروشیمی ایران ظرف ١٠ سال آینده به ٨٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: اگر به سابقه پتروشیمی ایران برگردیم می بیینم که اولین شرکت مشترک ایران و ژاپن از دهه 50 قرار بوده ایجاد شود اما  با انقلاب، ژاپنی ها از ایران به سمت عربستان می روند و پتروشیمی که قرار بود در ایران بسازند را در عربستان ساختند.

به گفته صالحی این مساله که ژاپنی ها تجربه و سابقه 4 دهه فعالیت در منطقه را دارند، موضوع مهمی است. اما او ادامه داد: در این میان مهم این است که در این مقطع که نیاز به سرمایه گذاری است، سرمایه گذاری انجام شود که منجر به انتقال دانش و آورده سرمایه به کشور باشد. همچنین باید دید ژاپنی ها مایل به سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی هستند یا خیر. به عبارتی سرمایه گذاری آنها در صنایع پایین دستی می تواند دستاورد خوبی برای کشور باشد. همچنین باید توجه کرد که این همکاری به گونه ای نباشد که صفر تا 100 کار توسط ژاپنی ها انجام شود. باید فرمول هایی تعریف شود که در هر حوزه ای، ایرانی ها هم وجود داشته باشند و بخش خصوصی درگیر شود.

او گفت: زمانی که سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی ایران با هم همکاری کنند، آورده مالی، انتقال تکنولوژی و مدیریت به روز به کشور آورده می شود و بعد از چند سال این شرکت های ایرانی هستند که مستقیم با خارجی ها همکاری می کنند.

براساس صحبت های صالحی، همکاری ایران و ژاپن فرصت خوبی است اما به شرطی که قاعده و شرایط برای انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری و اشتغال رخ دهد. برندهای معتبر خارجی باید در ایران سرمایه گذاری کنند، یعنی با مالکیت خودشان کارخانه بزنند اما در کنارشان ایرانی ها هم قرار بگیرند. البته نه ایرانی دولتی، بلکه ایرانی بخش خصوصی. به این شکل این همکاری ها در آینده می تواند منجر به رشد و شکوفایی ما شود.

صالحی درباره این همکاری ها گفت: این به معنای وابستگی ما به کشورهای خارجی نیست. به این معنی نیست که نمی توانیم ظرفیت ها را خودمان بالا ببریم. همچنین به این معنی نیست که صنعت را تحویل خارجی ها داده ایم. در مقابل این همکاری می تواند جبران گذشته و عقب ماندگی های کشور باشد. این صنعت پرپتانسیل است و می تواند ایران را در دنیا صاحب نام کند.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نه تنها ژاپنی ها، بلکه سایر کشورها هم می توانند با سرمایه گذاری و جوینت ونچر به بازار ایران بیایند. او ادامه داد: اگر شرکت های خارجی به ایران می آیند، باید این شرط را هم قرار داد که تولیدات آنها در ایران به بازارهای صادراتی آنها فروخته شود.

کد خبر 10939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =