جهش سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سه ماهه اول ۲۰۱۶ به ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است، این رقم سرمایه گذاری که تحت عنوان ۲۶ پروژه محقق شده بالاترین سطح سرمایه گذاری خارجی طی یک دهه گذشته در ایران بوده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در یادداشت امروز بلومبرگ حول محور نتایج اقتصادی برجام در اواخر دوره دولت یازدهم  افزایش بهای نفت، قراردادهای تجاری منعقد شده با شرکت های بین المللی و کاهش تورم مهم ترین نتایج برجام بعد از یک سال شمرده شده است. در ادامه این گزارش موضوع نگرانی برخی بانک های خارجی از احیای مبادلات با ایران به دلیل واهمه بانک های خارجی از بازگشت تحریم های آمریکایی مطرح شده است. در متن این گزارش آمده است: «کنگره تهدید به تحریم مجدد ایران می کند و ایران هنوز نتوانسته به میلیاردها دلار از دارایی های خود دسترسی پیدا کند».

براساس گزارش بلومبرگ که امروز 26 جولای منتشر شده است، رابرت پاول مدیر خاورمیانه و آفریقای موسسه اکونومیست اینتلیجننس یونیت می گوید درمورد نتایج اقتصادی برجام خوش بینی بیش از حدی وجود داشته است و احتمالا بسیاری در ایران انتظار داشتند منافع زیادی از این توافق در زمان کوتاه حاصل شود.

موقعیت درخشان نفت

بررسی تغییرات قیمت نفت در پسابرجام با تیتر «موقعیت درخشان نفت» در گزارش بلومبرگ آورده شده است. در این گزارش همچنین آمده است: تحریم های نفتی به عنوان ابزاری برای متقاعد کردن طرف ایرانی به مذاکرات هسته ای استفاده شده است. افزایش تولید روزانه ایران به 3.8 میلیون بشکه نفت 6 ماه پس از اجرای برجام محقق شد که 2 میلیون بشکه  از آن صرف صادرات می شود. در این گزارش از محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت نقل شده که ایران توانسته در این مدت، 80 درصد سهم از دست رفته خود از بازار نفت را پس بگیرد.

گرچه رشد درآمدهای نفتی در پسابرجام میزان قابل توجهی بوده است اما این میزان تا رسیدن به سطح درآمدها در سال 2011 فاصله زیادی دارد. براساس گزارش بلومبرگ درامد نفتی ایران طبق برآوردهای اکونومیست اینتلیجنس یونیت در سال 2016 حدود 50 میلیارد دلار است، در حالی که این رقم 5 سال قبل به 119 میلیارد دلار رسیده بود. در نمودار زیر نوسان قیمت نفت از سال 2011 تا 3 ماهه اول 2016 قابل مشاهده است.

با داشتن شغل، زندگی مقرون بصرفه تر است

در بخشی از گزارش بلومبرگ که با تیتر بالا به تحلیل نرخ تورم و بیکاری ایران در پسابرجام پرداخته است، تک رقمی شدن تورم و حرکت کند قیمت ها یک روند بی سابقه طی 25 سال اخیر عنوان شده است.

در ادامه گزارش فوق از پاول نقل شده است: هرچند مقامات انتظار دارند که اقتصاد ایران در یک ساله منتهی به ماه مارس 4.5 درصد رشد کند، اما محقق شدن رشد سالانه 8 درصدی که از سوی دولت هدف گذاری شده، مستلزم تغییرات عمده ای است. «سرعت بخشیدن به برنامه خصوصی سازی» تسلط مقامات دولتی بر اقتصاد کشور را کاهش خواهد داد و موجب پیدا شدن شرکای شفاف برای سرمایه گذاران خواهد شد. در نمودار زیر روند تغییرات نرخ تورم از 2008 تا 2016 را مشاهده می کنید.

خطوط هوایی اختصاصی

در گزارش بلومبرگ تحلیلی از وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران تحت عنوان «خطوط اختصاصی هوایی» برای دوره پساتحریم ارائه شده است. در این بخش از تمایل زیاد مردم ایران برای ورود کمپانی های مطرح جهانی به داخل کشور یاد شده و در این رابطه به هزینه 27 میلیارد دلاری خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس و قرارداد 17.6 میلیارد دلاری ایران با بوئینگ اشاره شده است. همچنین قرارداد 2.3 میلیارد دلاری در زمینه راه آهن با زیمنس آلمان مورد دیگری از قراردادهای مهم و بزرگ ایران در پساتحریم عنوان شده است.

براساس گزارش بلومبرگ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سه ماهه اول 2016 به 4.5 میلیارد دلار افزایش یافته است، این رقم سرمایه گذاری که تحت عنوان 26 پروژه محقق شده است، بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته در ایران بوده است.

همچنین در این گزارش آمده است براساس آمار FDI.Intelligence که یک بخش از فایننشال تایمز است، با وجود این میزان رشد در جذب سرمایه گذاری خارجی، دولت ایران همچنان در حال ترسیم نقشه راهی برای افزایش منابع مالی خارجی ایران از 30 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار در سال است.

نمودار زیر حاکی از افزایش جریان سرمایه گذاری در ایران پس از لغو تحریم ها است.

به گزارش اگزیم نیوز و براساس متن منتشره بلومبرگ در 26 جولای 2016، پیام افضلی مدیر شرکت کیان سرمایه می گوید: رشد واقعی در جریان سرمایه گذاری در ایران زمانی رخ خواهد داد که بانک های جهانی و نهادهای سرمایه گذاری بین المللی به سرمایه گذاری در ایران ترغیب شوند. وی می افزاید: زمانی می توانیم انتظار رشد جریان سرمایه گذاری را داشته باشیم که ریسک سرمایه گذاری در ایران توسط بازارهای بدهی جهانی تعیین شود.

واقعی شدن شاخص بورس

در گزارش بلومبرگ آمده است: ارزش سهام در بورس اوراق بهادار تهران هزمان با اعلام انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری نظیر قرارداد شرکت ایران خودرو با پژو سیتروئن جهش داشته است. اما پس از این جهش، شاخص ها افت داشته است. شاخص اصلی بورس بهادار تهران در ماه ژوئن 2.8 درصد کاهش یافت. به گفته فلورنس اید اوکدن، اقتصاددان ارشد عربیا مونیتور، کالاهای مختلف بیش از 50 درصد تامین سرمایه بازار را بر عهده دارند، بنابراین کاهش قیمت نفت و فلزات موجب آسیب دیدن شاخص های بورس شده است. نمودار زیر روند تغییرات شاخص بورس تهران از ابتدای سال 2015 تا جولای 2016 را نشان می دهد.

 

کد خبر 12439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =