انتقال خطوط تولید کالا به ایران با شرایط خفت بار

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد شدید از شرایط انتقال خطوط تولید کالا به ایران گفت: پرچم ایران را روی ماشین آلات خارجی می‌گذارند و می‌گویند اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کرده ایم در حالی که فقط روغن‌کاری دستگاه‌ها را به ما واگذار می‌کنند

محمد حسین برخوردار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با نصب پرچم ایران روی دستگاه ها و خطوط تولیدی که مستقیم از خارج کشور وارد شده و حتی خارجی ها اجازه تعمیر آنها را به کارشناسان ما نمی دهند، نمیتوانیم ادعای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دانش فنی باید در کشورمان بومی شود. باید تلاش کنیم حداقل قالب ها و تجهیزات جانبی ماشین آلات وارداتی را خودمان تولید کنیم تا بتوانیم به مرور وارد عرصه طراحی و تولید خطوط تولید شویم.

برخوردار تاکید کرد: باید انتقال دانش نصب و راه اندازی ماشین آلات جزو شروط خرید خطوط تولید باشد نه اینکه فقط روغن کاری دستگاه ها به ما واگذار شود.

وی اضافه کرد: قطعا مهندسان و کارشناسان فنی ما چیزی از مهندسان مالزی و ویتنام و چین کم ندارند. همانطور که آنها توانستند از مهندسی معکوس بهره ببرند و با کپی کاری از روی دست کشورهای صاحب تکنولوژی،  خود را به عنوان مدعی نصب و راه اندازی خطوط تولید معرفی کنند، ما هم باید مسیر انتقال دانش فنی را مرحله به مرحله طی کنیم.

به گفته برخوردار، خفت بار ترین و رنج آورترین نکته در قرادادهای خرید خطوط تولید این است که خارجی ها ما را  در خرید مواد اولیه از خودشان ملزم می کنند و این در حالی است که قیمت این مواد اولیه بسیار گران تر از قیمتی است که به سایر کشورها عرضه می کنند.

برخوردار ادامه داد: نتیجه چنین معاملاتی آن است که قیمت کالای تولید شده در ایران بسیار بیش تر از قیمت همان کالا به صورت کالای ساخته شده وارداتی می شود.

وی تصریح کرد:دردآور این است که همه این مسایل با ژست های فریبنده و تحت پوشش اقتصاد مقاومتی در کارخانجات ما صورت می گیرد.

برخوردار تاکید کرد: اشتغال زایی معنا و مفهومی دارد و باید مبتنی بر استانداردهای جهانی باشد. صرف اینکه با خرید خطوط تولید، تعدادی کارگر را به سر کار بفرستیم و بعد از گذشت یک دهه، خطوط تولید از رده خارج شود و دوباره به دنبال خرید خطوط تولید جدید باشیم، از اقتصاد مقاومتی به دور است. باید با استفاده از مهندسی معکوس، در طراحی و راه اندازی خطوط تولید مهارت اندوزی کنیم.

کد خبر 12676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =