نجات صنعت خودرو با برجام

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: برجام بزرگترین دستاورد اقتصادی دولت تدبیر و امید است که باعث بهبود وضعیت تمام صنایع از جمله صنعت خودرو و قطعه‌سازی شده است

شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید صنایع خودروساز داخلی به دلیل تحریم و البته سیاست‌های مالی غلط، دچار مشکلات مالی فراوانی شده و زیان‌ده بودند.

وی با بیان اینکه تحریم و سیاست‌های مالی نادرست خودروسازان وضعیت نامناسبی را برای این صنعت ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: تحت تاثیر این وضعیت بود که تیراژ تولید خودرو از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ به نصف در سال ۱۳۹۲ کاهش یافت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در آن شرایط بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی ورشکسته و مجبور به تعدیل و بیکاری نیروهای متخصص خود شدند و البته دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی نیز اگرچه زیان‌ده شده بودند اما با ملاحظاتی از تعدیل نیرو خودداری کردند.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت تدبیر و امید توانست برجام را به سرانجام رسانده و تحریم‌های خارجی را لغو کند که به دنبال آن شاهد بازگشت شرکت‌های خودروساز اروپایی و آسیایی به ایران هستیم.

آزادی با بیان اینکه در زمان تحریم شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز چینی جایگزین شرکت‌های اروپایی و آسیایی معتبر شده بودند، تصریح کرد: تحت تاثیر همین شرایط بود که در آن زمان علاوه بر کاهش تیراژ تولید شاهد کاهش کیفیت خودروهای داخلی نیز بودیم.

وی ادامه داد:‌ سیاست‌های اعمال شده از سوی دولت یازدهم باعث شد مشکلات موجود برای همکاری با شرکت‌های خودروساز بین‌المللی و تامین قطعات از شرکت‌های معتبر خارجی حل شود که به دنبال آن کیفیت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: علاوه بر آن تحت تاثیر تعاملات خارجی در یکی دو سال آینده شاهد تولید و عرضه خودروهای جدید و با کیفیت از سوی خودروسازان داخلی خواهیم بود.

کد خبر 12900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =