چرا نرخ سود تسهیلات به اندازه تورم کاهش پیدا نکرده است؟

براساس صحبت های صادقیان، باید توجه کرد که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، تورم حدود ۳۵ درصدی، تک رقمی شده است، به عبارتی ۴ برابر کاهش داشته است، یعنی حدود ۴۰۰ درصد تغییر داشته ایم اما در این مدت نرخ تسهیلات کمتر و حدود ۱۰ درصد نسبت به نرخ کل کاهش داشته است. از همین رو به نظر می رسد این ماجرا عادی و معقول نباشد

تورم مردادماه به 8.9 درصد رسیده است و گویا همین طور قصد ادامه سراشیبی دارد. البته به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی احتمالا در پایان سال و اوایل سال آینده کاهش تورم متوقف شود و به مقدار کمی روند افزایشی به خود بگیرد.

احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران درباره چشم انداز وضعیت تورم به سایت خبری اتاق تهران گفت: به اعتقاد من میزان تورم تا پایان سال، کمی افزایش پیدا می کند و این روند کاهش استمرار نخواهد داشت. البته به گفته صادقیان این روند افزایش، زیاد نخواهد بود.

او همچنین ادامه داد: اگر در کنار کاهش تورم که لازمه بهبود شرایط کار و اقتصاد بوده و هست رونق هم مدیریت شود به تولید و صنعت کمک زیادی می شود. به هرحال این دو فاکتور به نوعی مکمل یکدیگرند.

براساس صحبت های این فعال اقتصادی، سیاست های دولت در ارتباط با کاهش نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات باید به مقداری بیشتر توجه شود. او ادامه داد: به هرحال، همچنان نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات بالاست.

صادقیان همچنین تاکید کرد: باید توجه کرد که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، تورم حدود 35 درصدی، تک رقمی شده است، به عبارتی 4 برابر کاهش داشته است، یعنی حدود 400 درصد تغییر داشته ایم اما در این مدت نرخ تسهیلات کمتر و حدود 10 درصد نسبت به نرخ کل کاهش داشته است. از همین رو به نظر می رسد این ماجرا عادی و معقول نباشد.

او اضافه کرد: زمانی که نرخ تورم بالای 40 درصد بود، نرخ سپرده ها هم در همین حدود تعیین می شد و نرخ تسهیلات هم به مقداری بالاتر از آنها بود. اما الان فاصله عکس شده است. به این ترتیب زمانی که تورم تک رقمی شده است، چرا نرخ سود تسهیلات هم به این میزان کاهش پیدا نمی کند؟ به هرحال، زمانی که تورم بالا بود، نرخ تسهیلات بانکی و نرخ سپرده ها زیر نرخ تورم بود اما الان که نرخ تورم تک رقمی است، نرخ تسهیلات این مقدار کاهش پیدا کرده است و این موضوع باید مدنظر مسئولان باشد. آن زمان سپرده گذار ها ضرر می کردند اما الان آنها سود می برند. چرا که پولی که در بانک ها سپرده کرده اند، بیشتر از میزان تورم برایشان درآمد ایجاد می کند.

صادقیان همچنین درباره مابه ازای افزایش تورم در رونق اقتصادی کشور گفت: امیدواریم که افزایش تورم در جهت رونق اقتصادی باشد. به این ترتیب که اگر این افزایش رخ داد، آثار رونق بازار و کسب و کار را شاهد باشیم. اگر این طور نباشد، شرایط مطلوب نبوده و فضا منفی خواهد بود.

به گفته او، افزایش تورم، فاکتور مطلوبی نیست. صادقیان همچنین ادامه داد: نرخ تورم باید معقول باشد. اما در ازای تورم باید دیگر فاکتورهای اقتصادی هم همسو باشند. به هرحال، دولت به خوبی تورم را مهار کرده و ظرف همین مدت آن را از حدود 35 درصد به تک رقمی رسانده است، اما برای رونق اقتصادی باید اتفاقات دیگری هم در کشور رخ دهد.

کد خبر 13274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =