اهرم دوزمانه کنترل ریسک در بازارهای صادراتی

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز: محدودیت بازارها در اثر تحریم موجب تمرکز و افزایش ریسک شده است. نوع دیگر ریسک هنگام ورود به بازارهای جدید ایجاد می شود که کنترل آن نیازمند تدابیر خاص خود است

شهرآیینی: محدودیت بازارها در اثر تحریم موجب تمرکز و افزایش ریسک شده است. نوع دیگر ریسک هنگام ورود به بازارهای جدید ایجاد می شود که کنترل آن نیازمند تدابیر خاص خود است.

اگزیم نیوز در آستانه روز ملی صادرات با عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات گفتگو کرده است. آرش شهرآیینی در گفتگوی تفصیلی با اگزیم نیوز به طرح اصلی ترین مشکلات صادرکنندگان ایرانی پرداخت و اقدامات صندوق ضمانت صادرات در حل این موانع را تشریح نمود. شهرآیینی در ادامه این گفتگو از یک سری ابزارهای تازه حمایت از صادرات غیرنفتی که به زودی توسط صندوق ضمانت صادرات اجرایی می شود خبر داد. بخش اول این گفتگو را در ادامه می خوانید:

بازارهای محدود، عامل تمرکز و افزایش ریسک صادرات

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات گفت: یکی از اتفاقاتی که در زمان تحریم افتاد محدود شدن و کاهش تعداد بازارهای صادراتی ایران بود.

آرش شهرآیینی افزود: بیش از 80 درصد از صادرات ما در این شرایط به 5 کشور انجام می شد و این از لحاظ ارزیابی ریسک صادراتی اتفاق خوبی نیست. محدودیت بازارها موجب تمرکز ریسک میشود و به عبارتی همه ی تخم مرغ های ما را در یک سبد قرار می دهد.

وی ادامه داد: این موضوع گرچه در هر دو مورد صادرات کالایی و خدمات فنی مهندسی وجود دارد، در بازار خدمات فنی مهندسی ریسک بالاتری را ایجاد کرده است. بالای 80 درصد  از صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در عراق بوده است و وقتی یک بازار دچار مشکل شود طیف وسیعی از نیروی مهندسی ما را دچار مشکل خواهد کرد.

شهرآیینی تشریح کرد: اخیراً به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و مشکلات امنیتی پیش آمده در عراق، دولت این کشور نتوانست تعهدات کشورش به ایران را اجرا کند و مطالبات ایران معوق ماند.

بازار بالقوه 150 کشوری برای صادرات ایران

وی تاکید کرد: در حوزه صادرات کالا هم باید گفت طبعاً در میان طیف 150 کشور بالقوه برای صادرات، محدودیت صادرات ایران به 5 کشور عدد بزرگی نیست و باعث تمرکز ریسک خواهد شد.

لزوم شناخت بازارهای جدید و اعتبارسنجی پیش از ورود

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات تشریح کرد: متنوع سازی بازارهای هدف به عنوان یک استراتژی توسعه صادرات خود حامل نوع مهمی از ریسک می باشد.

شهرآیینی افزود: در این موارد اقدام بدون شناخت بازار و طرف های جدید باعث می شود رشد پایدار و هدف گذاری شده اتفاق نیفتد.

این مقام مسئول در صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: توصیه جدی برای صادرکنندگان حرفه ای این است که پیش از ورود به بازار جدید، شناخت کافی از آن کسب کنند و اعتبارسنجی لازم را در مورد خریدار خارجی انجام دهند.

تمهیدات دولت برای پرریسک ترین بازارها

شهرآیینی از خدمات ویژه دولت در راستای پوشش این ریسک خبر داد و گفت: دولت تمهیداتی را در صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات قرار داده تا امنیت خاطر برای صادرکنندگان را فراهم آورد. به این ترتیب آنها می توانند با فراغ بال به بازاریابی صادراتی خود فکر کنند و نگران مطالبات صارداتی شان نباشند.

وی افزود: پرریسک ترین بازارهای هدف ایران بجز عراق براساس تجارب ما در صندوق ضمانت صادرات بازارهای حوزه CIS و به عنوان مثال تاجیکستان بوده اند.

شهرآیینی ادامه داد: در برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز پیش از این خسارت داشتیم. البته تلاش هایی برای وصول بخش زیادی از مطالبات این بخش صورت گرفته و به توافقاتی نیز رسیده ایم. به این ترتیب عراق، افغانستان و کشورهای سی آی اس پرریسک ترین بازارهای ما هستند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات در ادامه خبر داد: راجع به عراق و افغانستان علیرغم ریسک بالای این بازارها، دولت تدبیر ویژه ای اندیشیده است.

شهرآیینی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران در دیماه سال قبل، موضوعی به ما ابلاغ شد و صندوق ضمانت را مکلف کردند با نرخ پوشش یک درصد در سال به پوشش ویژه ریسک در این دو بازار اقدام کند.

وی افزود: به این ترتیب برای اعتبارات شش ماهه نرخ معادل نیم درصد لحاظ می شود؛ برای مقایسه این اقدام با سایر کشورها باید بگویم هیچ صندوق ضمانت صادراتی در دنیا این دو بازار را پوشش نمی هد. ثانیاً اگر هم پوشش بدهد نرخ اعتبارات آن بالای 3درصد در سال است.

شهرآیینی در پایان گفت: دولت این اقدام را در راستای تقویت مزیت رقابتی صادرات ایران در بازارهای جهانی صورت داده و با نوعی سوبسید صادراتی، ریسک  بازارهای عراق و افغانستان را تحت پوشش قرار داده است.

کد خبر 13553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =