بهبود فضای کسب و کار اولویت اصلی

دولت یازدهم در بودجه سال ۹۶ تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی برای توسعه اشتغال در نظر گرفته است. رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران معتقد است در حال حاضر رونق اشتغال بیش از تسهیلات به حذف موانع کسب‌وکار نیاز دارد

مرکز آمار نرخ بیکاری در بهار امسال را با رشد 1.4درصدی، 12.2 درصد و شمار رسمی بیکاران را 3میلیون و 149هزار نفر اعلام کرد. براساس این گزارش طی بهار امسال، در مقایسه با بهار سال گذشته یک‌میلیون و 250 هزار نفر به‌عنوان متقاضی جدید به جمعیت فعال کشور اضافه شد. کاهش نرخ بیکاری و بهبود بازار اشتغال از اولویت‌های دولت یازدهم است و دولت تلاش می‌کند در بودجه آخر یعنی لایحه بودجه 96 با اختصاص تسهیلات بیشتر بازار کار را رونق دهد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در آخرین نشست خبری‌ از اختصاص یک هزار میلیارد تومان یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال جوانان تحصیل‌کرده خبر داده است. دولت اعلام کرده است که قصد دارد از روش‌های سنتی در ایجاد اشتغال فاصله بگیرد.

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران دراین‌باره گفت: اگر دولت تمایل به رشد اشتغال در کشور دارد باید بیشتر بر رفع موانع مزاحم در ایجاد و پیشبرد کسب‌وکارها تمرکز کند.

نجفی منش گفت: در حال حاضر پول دولت به واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی کمک نمی‌کند.  کسب‌وکارها در ایران با سازمان‌های بیمه، تأمین اجتماعی و مالیات دچار چالش‌های فراوانی هستند. بروز مشکلات فراوان با چند سازمان دولتی برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی باعث شده است بنگاه‌داران و واحدهای صنعتی توانایی افزایش تعداد نیروی کار را نداشته باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تلاش دیگر کشورها برای رونق بازار کار گفت: بهره بانکی در کشور ما برای رونق بازار کار و رشد نرخ اشتغال مناسب نیست. کشورهایی مثل چین برای رونق کسب‌وکار بهره بانکی را کاهش دادند.

نجفی منش ادامه داد: کارآفرینی و رشد نرخ اشتغال بیش از هر تسهیلات یا به‌کارگیری روش‌های جدیدی از سوی دولت به کاهش نرخ سود بانکی و حذف عوامل مزاحم در مسیر فعالیت کسب‌وکارها و تک‌نرخی کردن ارز نیاز دارد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 15024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =