نظام تعرفه واردات سدی مقابل آسیب های جدی بین المللی

: تا دو سال قبل صادرات سنگ آهن ایران رقمی بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار بوده است ولی امروزه این رقم به نزدیک صفر کاهش یافته است. علت این موضوع در عقب ماندن کشور از فناوری روز حمل و نقل بین المللی است

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در همایش حمل و نقل صادراتی روز یکشنبه 13 دی ماه ضمن اشاره به فاصله گرفتن ایران از فناوری روز جهان، توجه به مناطق ویژه اقتصادی و ارتقای نظام حمل و نقل کشور را حائز اهمیت دانست. وی همچنین از اهمیت مدیریت مهاجرت و هدایت جمعیت به مناطق ساحلی به عنوان مناطق دارای ظرفیت اقتصادی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، اکبر ترکان افزود: تا دو سال قبل صادرات سنگ آهن ایران رقمی بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار بوده است ولی امروزه این رقم به نزدیک صفر کاهش یافته است. علت این موضوع در عقب ماندن کشور از فناوری روز حمل و نقل بین المللی است. کما اینکه برزیل و استرالیا با ساختن کشتی های مجهز و با ظرفیت 400 تا 600 هزار تنی از ما جلو افتاده و تجارت سنگ آهن را به خود اختصاص داده اند.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه گفت: تحریم های کنونی درست مانند جنگ 8 ساله مانع از رشد و توسعه فناوری ها در ایران شده است.

ترکان افزود: اگر تعرفه واردات را برداریم آسیب های وارده به اقتصاد سنگین تر می شود. در صورت حرکت بسوی نگاه های بدون تعرفه سالها زمان می برد تا توان رقابتی مناسبی در کشور ایجاد شود.

وی در ادامه تغییر فناوری های روز را مختص تولید و ساخت ندانست و گفت: توسعه فناوری در سازماندهی و مدیریت هم مشاهده می شود بطوریکه در سطح جهانی شرکت هایی وجود دارند که بدون داشتن هیچ تولیدی در همه زمینه ها صادرات انجام می دهند.

ترکان در ادامه گفت: این شرکت ها تولیدکننده های کوچک زیادی را تحت پوشش مالی و تجهیز مواد اولیه قرار می دهند و به این صورت علاوه بر کاستن هزینه ها در مقیاس بالا به گسترش تولید و صادرات کمک شایانی می نمایند.

به گزارش اگزیم نیوز، اکبر ترکان از لجستیک زنجیره تولید به عنوان مثال دیگری در این حوزه یاد کرد و افزود: تامین تدارک برای بنگاه های کوچک به شکل تامین وسیع و سپس خرده فروشی به آنها مشکل قیمت تمام شده بالا در کشور را تا حدود زیادی حل خواهد کرد.

ترکان همچنین گفت: ما هم در سیرجان، سلفچگان، بندر شهید رجایی و بندر امام این نوع پارک های لجستیکی را داریم. شبکه ها و زیرساخت ها فراهم شده است اما هنوز شرکت های دارای توان لجستیکی بالا برای تامین صنایع کوچک وجود ندارند.

وی ادامه داد: در سال جاری افزون بر مناطق ویژه ذکر شده، در مناطق آزادی که در زنجیره صادرات هستند مانند ماکو و شلمچه، پارک های لجستیکی افتتاح شده است. 12000 هکتار پارک صادراتی در ماکو ساخته شده است و سکوهای صادراتی شلمچه نیز توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی احداث شده است. 

ترکان در مورد منطقه آزاد ارس نیز گفت: این منطقه دچار بن بست ارتباطی شده است و فعلا ارتباط جاده ای با بیرون از منطقه دارد.

مشاور رئیس جمهور ضمن پراهمیت شمردن مزیت های جغرافیایی ایران در راستای حمل و نقل صادراتی افزود: این مزیت ها اگرچه بسیار مهم و تعیین کننده هستند اما باید توجه داشت که این مزیت های نسبی دائمی نخواهند بود.

وی افزود: رقیبان کشور و همسایه های ایران در حال طراحی و تدارک بنادر و مسیرهای تجاری در مقیاس های عظیم  هستند و اگر ما به موقع و درست پروژه ها را افتتاح نکنیم و به مزیت های جغرافیایی دلخوش بمانیم آنها با دالان های رقیب ما را دور زده اند.

به گزارش اگزیم نیوز، اکبر ترکان در ادامه گفت: سه خط مهم راه آهن بعد از انقلاب افتتاح شده است و هزینه های زیادی در این حوزه صرف شده است اما ظرفیت های ترانزیتی ما همیشه دارای مزیت نخواهد بود.

وی افزود: در زمان جنگ، ترانزیت هوایی با محدودیت های جدی رو به رو بود که هنوز بعد از این سالها برخی از آن مناطق ممنوعه و به اصطلاح لکه های ممنوعیت هوایی موجود است. خوشبختانه به همت دولت یازدهم تعداد زیادی از آنها لغو شده است.

ترکان در مورد سایر انواع حمل و نقل به حمل و نقل فیبری و لوله ای اشاره نمود و از حمل و نقل فیبری و کابلی به عنوان روشی پردرآمد در حمل و نقل و صادرات یاد کرد. وی همچنین گفت: در حوزه انتقال لوله ای، خطوطی ساخته شده اند و خطوطی هم در حال احداث هستند، مانند نکاء به جاسک و سرخس به جاسک.

ترکان در ادامه بندر جاسک را بعنوان پایانه دوم صادرات نفت خام نامید و به اهمیت تجاری و پتانسیل های منطقه مکران اشاره نمود.

او همچنین در مورد مقطعی بودن مزیت های حمل و نقلی و جغرافیایی ادامه داد: دو کریدور در شرق و غرب کشور در دست احداث هستند که مقیاس های وسیعی داشته و به عنوان رقیب ما شناخته خواهند شد. کریدور گوادر در پاکستان و بندر فاو در مرز غربی ایران عنوان این دو پروژه می باشد.

وی در زمینه حمل و نقل کانتینری گفت: در دنیا قبلا 2000 تا 2200 تریلیون ارزش محموله های کانتینری بود که امروزه به بالای 5000 تریلیون رسیده است. این کشتی های عظیم بدون توقف در حال حرکت هستند و فقط در پورت های اصلی تحت عنوان motherport   برای بارگیری یا تخلیه کناره می گیرند.

ترکان افزود: صحبت ما این است که سواحل و بنادر ما ظرفیت احداث مادرپورت را دارند و توجه ویژه ای که رئیس جمهور به سواحل مکران دارند به همین جهت است.

وی در پایان به اهمیت و ظرفیت سواحل و مناطق نزدیک به دریا اشاره نمود و گفت: در کشورهای جهان حدود 70 درصد از جمعیت در سواحل ساکن هستند اما در ایران این رقم به 2 درصد کل جمعیت کاهش می یابد. توجه به ظرفیت های بسیار خوب بنادر و سواحل کشور و هدایت جمعیت مهاجر به این مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 1861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =