راهبران چهارمین انقلاب صنعتی

انقلاب چهارم صنعتی واقعیتی است که هم اکنون شواهد قطعی و غیرقابل انکاری از آن قابل مشاهده است که در آینده غالب ساز و کارهای اجرایی؛ مناسبات اقتصادی و حتی فرآیندهای تولید را با تغییرات عمیق رو به رو خواهد ساخت

 شواهدی غیرقابل انکار نشان می دهد که هم اکنون در ابتدای انقلاب چهارم صنعتی در جهان قرار داریم که می تواند تأثیرات شگرفی را بر جهان پیرامون ما بر جای بگذارد. مشخصه اصلی آن انفجار فن آوری هایی است که در حال کمرنگ کردن مرزها بین حوزه های فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیک است و انقلاب صنعتی چهارم بر پایه سامانه‌های تولید سایبرفیزیکی (مجازی  - فیزیکی) و دنیای مجازی در حال ظهور است. در این پرونده به بررسی دومین همایش بین‌المللی انقلاب صنعتی چهارم با محوریت لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم در جهان پرداخته و همچنین معرفی و نقد کتاب انقلاب صنعتی چهارم نوشته کلائوس شوآب ( مبتکر مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ) در ادامه وجود دارد.

چندی پیش کلائوس شوآب که همه ساله مجمع جهانی اقتصاد در داووس به ابتکار وی برگزار می شود ، از خودنمایی شواهد انقلاب چهارم صنعتی در جهان خبر داد و کتابی با همین نام یعنی The Fourth Industrial Revolution ( انقلاب چهارم صنعتی ) را در داووس سوئیس رونمایی کرد.  شواهدی متقن از خودنمایی انقلاب چهارم صنعتی رونمایی می کند که نمی توان از تأثیرات گسترده و عمیق آن بر آینده اقتصادی چشم پوشی کرد. هرچند عقاید مختلفی در خصوص وقوع انقلاب صنعتی وجود دارد ولی همگی متفق بر وقوع چنین انقلابی در جهان بوده و  تحولات گسترده در فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی با محوریت شبکه‌ها و سیستم‌های هوشمند خبر از انقلاب صنعتی چهارم می‌دهد. با توجه به اهمیت این تغییرات عمیق، بررسی این رخداد برجسته در اقتصاد جهان بر فعالیت های صنعتی و تجاری به شدت توصیه می شود.

در خصوص سابقه انقلاب های صنعتی باید گفت که در اولین انقلاب صنعتی در سال 1784 از نیروی آب و بخار برای مکانیزه کردن تولید استفاده شد.  انقلاب دوم در سال 1870 از نیروی برق برای ایجاد تولید انبوه استفاده گردید. سومین انقلاب در سال 1969 هم از الکترونیک و فن آوری اطلاعات برای خودکار کردن تولید استفاده کرد. اما با طولانی شدن دوران صنعتی سوم باید گفت که انقلابی جدید در حوزه صنعت آغاز شده است. مشخصه اصلی این انقلاب انفجار فن آوری هایی است که در حال کمرنگ کردن مرزها بین حوزه های فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیک است. این در حالی است که هم اکنون با شبکه‌بندی سامانه‌های تولید هوشمند در درون کارخانه‌ها، ادغام شبکه‌های خلق ارزش در سطح کلان، اعمال مهندسی در سرتاسر شبکه ارزش و چرخه کامل عمر کالا و بهره‌گیری از فناوری‌های پرشتاب، انقلاب صنعتی چهارم بر پایه سامانه‌های تولید سایبرفیزیکی و دنیای مجازی در حال ظهور است.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با همکاری شبکه راهبران پروژه‌های اروپایی (EPL) دومین همایش بین‌المللی انقلاب صنعتی چهارم را با هدف درک محیط آینده کسب و کار ذیل سایه پیشرفت‌های فناوری نوظهور برگزار کرد. در این همایش با معرفی لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم در جهان، بر این نکته تاکید شد که الگوی صنعتی در ایران از نفس افتاده و لازم است با هماهنگی در چهار حوزه الگوی جدید توسعه صنعتی در کشور تعریف شود.

محمدرضا رضوی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در این همایش با اشاره به اینکه نشان‌ها و علائم حاکی از وقوع انقلاب صنعتی چهارم است، اظهار کرد: لیدر انقلاب صنعتی چهارم، بنگاه‌ها و دانشجویان هستند و این تحول بر بستر اینترنت استوار است که تحولات خاصی در صنعت به‌وجود خواهد آورد. این دوره در اروپا، آمریکا و ژاپن اتفاق می‌افتد. این در حالی است که الگوی صنعتی در کشور ما از نفس افتاده و هم اکنون عمده فعالیت‌های صنعتی برای حفظ بازارهای داخلی است و کالاها را برای این بازار تولید می‌کنند. در واقع 92 درصد ارزش تولیدات کالا برای بازار داخلی و 8 درصد برای بازار خارجی تولید می‌شود.

رضوی با اشاره به اینکه علائم متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه الگوی صنعتی در ایران از نفس افتاده است، گفت: اولین علامت آن است که سهم بخش صنعت و معدن از GDP کاهش یافته است. در حال حاضر این سهم از 17 به حدود 13 رسیده است. دومین علامت این است که به جز مواردی از تولیدات منبع محور کشور مانند فولاد و انواع سنگ، در تولید محصولات کارخانه‌ای که صادراتی باشند محدودیت داریم. در حال‌حاضر تولیدات صنعتی صادرات محور ایران بیشتر شامل صنایع غذایی و پوشاک هستند. در سایر بخش‌ها نمی‌شود انتظار ورود به بازارهای بین‌المللی را داشت. اما بازار تقاضاهای آتی، محصولات تولیدی کنونی را قبول نخواهند کرد. محصولات در بازارهای جدید کاملا بر پایه دیجیتال استوار هستند.

وی گفت: اگر بخواهیم الگوی جدیدی برای توسعه صنعتی داشته باشیم، نیاز به یک مسیر و قطب‌نما داریم. مجموعه آنچه در انقلاب صنعتی رخ می‌دهد، می‌تواند این راه را به ما نشان دهد و کمک کند تا هماهنگی‌های لازم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در چهار حوزه باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد، اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم در چه صنایعی باید سرمایه‌گذاری کنیم؛ یعنی سرمایه‌گذاری ما هدفمند باشد. سپس باید زیرساخت‌هایی که نیاز است را به‌صورت منتخب تهیه کنیم. چراکه ما از محدودیت منابع صحبت می‌کنیم بنابراین باید تامین زیرساخت‌ها را اولویت‌بندی کنیم. در ادامه باید نیروهای انسانی را نیز با برنامه ریزی تربیت کنیم و هدفمند باشیم. در انتها نیاز به مدرن‌سازی تشکیلات و ساختارهای سازمانی توانمند مدیریتی داریم.

به گفته رضوی، ما باید در قالب یک شبکه هماهنگ در قالب یک کمیسیون یا شورا با دیگر نهادها و دستگاه‌ها در ارتباط باشیم و به‌صورت هدفمند با یکدیگر همکاری کنیم. وی با اشاره به اینکه همیشه در فرآیند ایجاد یک تغییر، مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: در این راستا باید تلاش شود که در جریان تغییرات، کمترین آسیب وارد آید. جواد جاسبی، استاد دانشگاه، همسوسازی راهبردی در الگوی تغییر پارادایم صنعت را به‌عنوان موضوع سخنرانی خود انتخاب و از آن به‌عنوان دشوارترین راه برای رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم یاد کرد. وی با اشاره به 5 مسیر برای تحقق انقلاب صنعتی چهارم گفت: افزایش سطح آگاهی، تدوین نقشه راه، تسهیل انتقال دانش و فناوری، بومی‌سازی و راهبری الگوها می‌تواند کمک کند تا مسیر انقلاب صنعتی چهارم را هموار کنیم.وی در ادامه به بیان 6فرضیه در این باره پرداخت. نخست اینکه انقلاب صنعتی چهارم الگوی تازه‌ای است که نمی‌توان از آن با بی توجهی عبور کرد. دوم؛ انقلاب صنعتی چهارم در راه است و از آن گریزی نیست. بر اساس این دو فرضیه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم انقلاب صنعتی چهارم در تمام شئون زندگی ما تاثیرگذار است و نمی‌توانیم از آن عبور کنیم. سوم؛ انقلاب‌ها ممکن است مخرب و مخل یا سازنده باشند. چهارم؛ دانش و فناوری اساس این انقلاب و قلب تپنده آن است. پنجم؛ متخصصان کلید انقلاب صنعتی چهارم هستند و ششم؛ انقلاب صنعتی چهارم ارتباطات و تعاملات فنی و ساده‌سازی است. از این رو سخن با کسب و کارهای جدید است. وی با برشمردن این فرضیه‌ها وارد سنجش وضعیت ایران امروز شد.

جاسبی ادامه داد: ایران کشوری با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعتی بالاست. اما با وجود اینکه شرکت‌های صنعتی و زیرساخت‌های خوبی را در این کشور شاهد هستیم، با مشکلات جدی،‌ دست و پنجه نرم می‌کنیم. مشکلات شرکت‌های ایرانی تا حدی شبیه مشکلات اروپا است. در حال حاضر اروپا زیر بار فشار کاهش قیمت تولید انبوه است و می‌خواهد بازار را از دست چین و هند خارج کند. همچنین با تکنولوژی «های‌تک» روبه‌رو است که در دست آمریکا است. ما نیز در همین شرایط قرار گرفته‌ایم. وی افزود: یکی از مشکلات عمده ما در ایران، نهادها و ارگان‌های متعهدی هستند که اگر با یکدیگر هماهنگ نشوند، نمی‌توانیم در فعالیت‌مان در انقلاب صنعتی موفق باشیم. بازیگران اصلی در این خصوص، سیاست‌گذاران، صنعت و دانشگاه‌ها هستند. در بخش سیاست‌گذاری در انقلاب صنعتی چهارم، با سه نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه هستیم. همراهی و هماهنگی این سه نهاد می‌تواند عوامل موفقیت در انقلاب صنعتی چهارم باشد. در بخش اجرا نیز با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، علوم و تحقیقات، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین سازمان محیط زیست روبه‌رو هستیم. بر همین اساس باید به این نکته اشاره کنیم که هماهنگی این دستگاه‌ها با یکدیگر بسیار مشکل است.

 

در ایران فرآیند اجرا دارای سلسله مراتب قانونی است. تمام سیاست‌گذاری‌ها به تایید رهبری می‌رسد و در قالب برنامه‌های 5‌ساله اجرا می‌شود.

جاسبی با اشاره به اینکه در فرآیند اجرا نیاز به همسوسازی وجود دارد، گفت: در ایران پتانسیل‌های بسیار خوب و متنوعی وجود دارد که باید با برنامه ریزی و هدفمند درخصوص استفاده از آنها حرکت کرد. وی اظهار کرد: اکنون نیازمند همسویی در سطح ملی هستیم. اگر زبان فناوری را هم راستا با اقتصاد مقاومتی تعریف کنیم، می‌توانیم این انقلاب را پیش ببریم. در انقلاب صنعتی چهارم، باید مراکز صنعتی به‌ویژه بخش خصوصی پیشرو باشند. در ادامه این همایش «پدرو سوسا»، رئیس مجمع FCT.ID.NOVA با اشاره به اینکه ما به همکاری اعتقاد داریم، اظهار کرد: به توسعه پایدار در جهان معتقدیم و برای ما آموزش، از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر پارادایم موجود در دنیا در حال تغییر است و ما نیز به دنبال تعامل هستیم و می‌خواهیم با دانشگاهی‌ها و صنایع در ارتباط باشیم. همچنین قصد داریم این همکاری را فراتر از اروپا ایجاد کنیم. بنابراین اگر قرار باشد در خاورمیانه همکاری کنیم، ایران برای ما گزینه مهمی است. از این رو از ایرانی‌ها دعوت می‌کنیم که با ما همراه شوند. ما بر این باوریم که در انقلاب صنعتی چهارم، تولید متحول خواهد شد و مدل‌های استاندارد، یک شبه عوض می‌شود. بنابراین تحولی در راه است که امکان دارد تبعات اجتماعی را نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین باید خود را آماده کنیم.

وی با بیان اینکه ما چتر همکاری را باز کرده‌ایم، عنوان کرد: طرح‌های بزرگ تحقیق و توسعه، در صورت تایید، توسط اتحادیه اروپا تامین مالی خواهند شد. از این رو ایرانی‌ها را نیز به تعمیق همکاری‌ها دعوت می‌کنیم.

«اراستوس فیلوس»، مدیر دبیرخانه سیستم هوشمند (IMS) اروپا نیز در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت دریافت اسکار از سوی اصغر فرهادی، ایران را کشوری توانا خواند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به امضای سند همکاری اتحادیه اروپا و ایران درخصوص IT به اهمیت محصولات با فناوری های‌تک در دنیا اشاره کرد و گفت: در انقلاب صنعتی چهارم باید دیدگاه ما نسبت به کارخانه‌ها تغییر کند. ما به دنبال صنعت دیجیتالی هستیم. بنابراین کارخانه‌ها به یک پلت فرم جدید تبدیل می‌شوند که از ابزارهای هوشمند استفاده می‌کنند.

 

عبور از تولید سنتی

از سوی دیگر در این کنفرانس بین‌المللی حاضران از مجامع دانشگاهی و نماینده برخی سازمان‌ها به معرفی دستاوردهای جدید در حوزه فناوری پرداختند. «هانس ورنر ون دو ون» که از جمع دانشگاهیان در این کنفرانس شرکت کرده بود درخصوص چشم‌انداز بخش تولید در آینده عنوان کرد: از سال 2020 به بعد شاهد تحول در بخش تولید و عبور از تولید سنتی خواهیم بود و به تولیدات منحصربه‌فرد خواهیم رسید که این امر فرآیند تولید یکپارچه را به همراه خواهد داشت. وی روی آوردن به اینترنت در بخش تولید را یکی از اتفاقاتی دانست که در انقلاب صنعتی چهارم رخ خواهد داد؛ روندی که عبور از زنجیره سنتی در بخش تامین و تولید را به همراه خواهد داشت. وی معتقد است در آینده نزدیک با عبور از زنجیره تامین سنتی و روی آوردن تولیدکنندگان به فناوری‌های جدید شاهد ایجاد انعطاف در بخش تولید خواهیم بود که این امر به معنی آن است که تولیدکنندگان، تولید محصول با توجه به نیاز مشتری را در دستور کار قرار خواهند داد و این روش شامل تمام کسب و کارها (کسب و کارهای کوچک و بزرگ) خواهد شد. «هانس ورنر ون دو ون» در ادامه به تولید هوشمند اشاره و لازمه تحقق آن را به برداشتن چندگام معطوف کرد و در این خصوص گفت: برای رسیدن به تولید هوشمند باید ارتباط‌گیری با مشتری، ایجاد کارخانه‌های هوشمند و راه‌اندازی اتوماسیون در واحدهای صنعتی را در دستور کار قرار داد. به گفته وی، علاوه بر تولید هوشمند در آینده با روی آوردن به سیستم‌های سایبرفیزیکی شاهد بهبود روند تولید خواهیم بود؛ روندی که کل فرآیند تولید را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به تولید باکیفیت بالاتر منجر خواهد شد.

«امید گیوه‌چی» نیز که از سوی یکی بنگاه‌های فناوری اطلاعات صنعتی در این کنفرانس شرکت کرده بود با اشاره به اینکه در آینده شاهد تغییرات گسترده در بخش‌های مختلف خواهیم بود، عنوان کرد: تغییرات به وجود آمده در بازار جهانی موجب شده تا شاهد یکدست شدن سازمان‌ها و گسترش آنها در بخش‌های مختلف باشیم و برای توفیق در این بخش باید فعالیت‌های جدید را در دستور کار قرار داد و میزان بودجه در بخش‌های توسعه‌ای را افزایش دهیم.

به گفته گیوه‌چی، در انقلاب چهارم تدوین معماری جدید در دستور کار قرار گرفته و انجمن استانداردسازی نیز در این خصوص پلت فرم جدیدی را پیشنهاد کرده تا تمام فعالیت‌ها روی یک پلت فرم خاص قرار گیرند و به یک زبان مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی درخصوص ایران نیز استفاده از فناوری‌های موجود را بهترین راهکار در دوره انقلاب جدید صنعتی یاد کرد و افزود: چین نیز استفاده از فناوری‌های موجود را در دستور کار قرار داد و نتیجه گرفت، ایران نیز می‌تواند از این الگو برای رسیدن به انقلاب صنعتی استفاده کند.

«اولیویو دورین» یکی دیگر از استادان حاضر در این کنفرانس نیز معتقد است بنگاه‌های صنعتی در حال حاضر 20 درصد از سرمایه خود را برای تحقق اهداف انقلاب صنعتی در نظر گرفته‌اند و در این خصوص نیز گام‌هایی برداشته‌اند. «دورین» با اشاره به اینکه داشتن اطلاعات از وضعیت موجود یکی از راهکارهای رسیدن به انقلاب صنعتی محسوب می‌شود، عنوان کرد: واحدهای تولیدی باید همکاری خوبی میان فروش و چرخه تولید ایجاد کنند و برای جلب رضایت مشتریان چرخه خود را تکمیل کنند، روندی که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از عوامل تحقق انقلاب صنعتی یاد کرد. «کروز ماچادو» از دیگر استادان حاضر در این کنفرانس نیز با اشاره به اینکه در چند سال گذشته صحبت از جهانی شدن بود، اما در حال حاضر صحبت از انقلاب صنعتی چهارم است، عنوان کرد: هم اکنون نوآوری در بخش‌های صنعتی افزایش یافته و تولیدکنندگان فناوری‌های جدید را در دستور کار قرار داده‌اند. تکمیل زنجیره محصول از دیگر مواردی است که کروز ماچادو به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: تولیدکنندگان زمانی که می‌خواهند محصول را به دست مشتری برسانند، باید دید کلی به زنجیره تولید که عرضه نیز شامل آن می‌شود داشته باشند. وی با اشاره به اینکه دنیا آماده تغییر است به سنجشی که از وضعیت واحدهای تولیدی مستقر در اروپا صورت گرفته اشاره کرد و افزود: در ارزیابی صورت گرفته تنها 25 درصد از واحدهای فعال در اروپا برای انقلاب صنعتی اعلام آمادگی کرده‌اند و مابقی از عدم آمادگی برای رسیدن به این مرحله خبر دادند.

کروز ماچادو معتقد است که دنیا در حال تغییر است و بنگاه‌های تولیدی باید اعمال تغییرات را در دستور کار قرار دهند؛ در غیر این صورت از بین خواهند رفت.

 

معرفی و نقد کتاب انقلاب چهارم صنعتی

انقلاب چهار صنعتی یا The Fourth Industrial Revolution نوشته کلائوس شواب که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس رونمایی شد را باید یکی از کتب بسیار مهم در ماه های اخیر دانست. گذشته از این کتاب شخص نگارنده را نیز باید یکی از نوابغ و افراد تأثیرگذار بر تجارت جهانی در سال های اخیر دانست که البته از نظریه پردازان جهانی شدن اقتصاد نیز به شمار آمده و مجمع جهانی اقتصاد نیز به همت وی تأسیس شده و سال هاست که برپا می شود و او 40 سال است که ریاست این مرکز را به عهده دارد. حال این فرد تأثیر گذار در جهان از انقلاب صنعتی چهارم یاد کرده و نظریاتش را در جمع جمعی از تأثیرگذارترین افراد در جهان رونمایی می کند تا جایی که همین کتاب در صفحات اول بسیاری از رسانه های مهم اقتصادی در جهان ، جای گرفته است. این موارد از اهمیت این کتاب حکایت داشته و اغلب خوانندگان نیز به جای نقد به مدح آن پرداخته اند. توجه به برخی واقعیت های تکنولوژیکی که هر کدام خواهند توانست تا سبک زندگی ، نیازها و شرایط اقتصادی و صنعتی جهان را تغییر دهند دست مایه نگارش این کتاب بوده که تجمیع آن ها از انقلاب صنعتی چهارم یاد می کنند.

چیزهای بسیاری که در اطراف خود می بینیم ، امکان مرتبط شدن میلیاردها نفر از طریق گوشی های تلفن همراه، با قدرت بی سابقه پردازش که هرکدام یک ابرمحاسبه گر همراه است  ، ظرفیت ذخیره سازی و دسترسی به دانش نامحدود برای همه افراد ، روبات های هوشمند ، خودروهای بدون راننده ، رشد ابزارها و تکنولوژی های هوشمند بر پایه رفتار و شرایط مغز انسان ، ویرایش ژنتیکی و ... شواهدی از تغییرات دراماتیک اطراف ماست که با سرعت بسیار بالایی در حال وقوع است. این کتاب نشان می دهد که کلائوس شواب با نگارش این کتاب متقاعد شده است که تغییرات تکنولوژیکی در اطراف ما سریع تر از هر زمان دیگری در حال وقوع است و پیامدهای آن یکی پس از دیگر مشهود می شود. این وضعیت باعث تغییر شکل سریع سبک زندگی افراد شده تا جایی که این تغییرات سریع تر از هر زمان دیگری در تاریخ حیات بشر در حال خودنمایی است. وی این دوره را انقلاب چهارم صنعتی نامیده است که با ورود تکنولوژی های هوشمند و تغییرات تکنولوژیکی در همه چیز آغاز شده است.

نگارنده معتقد است که وسیع ترین و گسترده ترین ایده ها و صاحبان عقاید از جهان اقتصاد، شبکه های تجاری، اجتماعات انسانی و جوامع مدنی، دولت ها و حتی مدیران جوان هرکدام بخشی از انقلاب چهارم صنعتی خواهند بود. به نظر می رسد این کتاب عمیقاً در آینده به سر می برد هرچند که با توجه به حال و روز اقتصاد این دوران، خاطر نشان می کند که مسئولیت مدنی هر فردی چگونه خواهد بود.

در خصوص سابقه انقلاب های صنعتی باید گفت که در اولین انقلاب صنعتی در سال 1784 از نیروی آب و بخار برای مکانیزه کردن تولید استفاده شد.  انقلاب دوم در سال 1870 از نیروی برق برای ایجاد تولید انبوه استفاده گردید. سومین انقلاب در سال 1969 هم از الکترونیک و فن آوری اطلاعات برای خودکار کردن تولید استفاده کرد. اما با طولانی شدن دوران صنعتی سوم باید گفت که انقلابی جدید در حوزه صنعت آغاز شده است. مشخصه اصلی این انقلاب انفجار فن آوری هایی است که در حال کمرنگ کردن مرزها بین حوزه های فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیک است.

اولین انتقاد به این کتاب را باید در مصادره مباحث مربوط به انقلاب چهارم صنعتی دانست زیرا سال هاست که برخی نظریه پردازان در جهان از انقلاب تکنولوژیکی جدید نام می برند حتی فاکتورهای اساسی آن را نیز یاد کرده اند که از آن جمله می توان از چاپ سه بعدی، ذخیره سازی اطلاعات، گوشی های تلفن هوشمند و برخی دیگر از فاکتورهای تکنولوژیکی نام برد.

 نگاهی به این کتاب نشان می دهد که فناوری های پوشیدنی و قابل کاشت، حضور دیجیتالی ( حضور در فضای مجازی به کمک ایمیل و یا صفحات مجازی )، بینایی بعنوان یک رابط کاربری جدید ( امکان اتصال عینک به اینترنت و حتی شبکه های مجازی )، محاسبات فراگیر، ابررایانه در جیب ( همچون گوشی های تلفن همراه پیشرفته فعلی )، ذخیره سازی اطلاعات برای همه ، اینترنت اشیاء ، شهرهای هوشمند و خانه های هوشمندتر، داده های بزرگ برای بینش های بزرگ، ربات ها، تصمیم گیری و دنیای کار، افزایش ارزهای دیجیتال، اقتصاد اشتراکی و نهایتاً  فناوری چاپ سه بعدی 13 مؤلفه اصلی در انقلاب چهارم صنعتی به شمار می آید که تقریباً همه آن ها در شرایط فعلی ایجاد شده و به سرعت در حال پیشرفت و خودنمایی است.

در این کتاب به صراحت از وظیفه اجتماعی افراد و نخبگان جامعه در مسیر پیشرفت و تحقق انقلاب چهارم و همچنین گسترش آن سخن گفته می شود ولی باید به خروجی آن با نگاهی همراه با تردید نگریست. در گذشته تغییرات آب و هوایی، تضادهای اجتماعی در کشورهای مختلف در کنار فاصله عمیق بین شرایط اقتصادی افراد در اقصی نقاط جهان، نابودی اقتصادها در کشورهای ضعیف و یا حذف بسیاری از واحدهای تولیدی در رقابت نابرابر اقتصادی مواردی بود که در اندیشه های جهانی سازی نادیده گرفته می شد که این بار نیز در این کتاب همین سنت پیشین باز هم تکرار می شود. البته این یکی از رسومات مدافعان جهانی سازی اقتصاد است که همیشه با بی میلی به برخی واقعیت ها نگریسته و یا آن ها را به صورت کلی نادیده می گیرند. مخالفین ضد جهانی سازی نیز بیکار ننشسته و با تمام توان در برابر این رویکرد قد علم کرده اند هرچند که به مرور این مقاومت ها نیز فرسوده شد.

انقلاب چهارم صنعتی را باید یک قطعه مهم از پازل جهانی سازی به شمار آورد که به خودی خود و به کمک اهرم های تکنولوژی یکی پس از دیگری بر جای خود صحیح قرار گرفته است و جهان امروز را به یک سمت و سوی خاص متمایل می کند. هرچند در سطور این کتاب تفاوت فرهنگ ها ، زبان ها و یا گویش ها محترم شمرده شده است و از مترجم های آنلاین و یا همراه سخن گفته شده است ولی در خلال صفحات، زبان یکتا، سبک زندگی یکسان، تغذیه و شرایط کلی و آداب زندگی واحد را به مخاطب عرضه می کند.

در نهایت باید گفت که رخدادهای مورد استناد در این کتاب و مخصوصاً بندهای 13 گانه انقلاب صنعتی چهارم واقعیتی است که نادیده گرفتن آن تنها به زیان کشورها و حتی اشخاص تمام خواهد شد و در نهایت این انقلاب جدید، شرایط اقتصادی و صنعتی جهان را در بر گرفته و تغییر خواهد داد. با توجه به این موارد می توان از سیگنال های مهم ارائه شده در این کتاب نهایت استفاده را برد و با پذیرش واقعیت های آن در مسیر آینده قدم برداشت. سرمایه گذاری بر این مسیرهای 13 گانه که اقتصاد را به انقلاب چهارم صنعتی رهنمون می سازد، توجه به تغییر شرایط اقتصادی در جهان و تغییر نیازها و حجم تقاضای کالا و یا خدمات، شرکت های ارائه کننده آن ها و همچنین انتظار تغییر در بازارهای سهام و بازارهای کالایی در کنار دگردیسی صنعتی مواردی است که می تواند شرایط جدیدی را برای اقتصاد خرد و یا اقتصاد کلان به ارمغان آورد. سرمایه گذاری در این بندها قطعاً بسیار سودمند خواهد بود.

 

کد خبر 18856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =