برگزاري ۱۰ نشست تخصصی انجمن مالي اسلامي

سومین مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران عصر روز سه شنبه با حضور دکتر علی صالح آبادی، رياست انجمن و اعضاي هيات مديره و بازرس انجمن و همچنين فعالان حوزه مالي و اسلامي در سالن همایش های بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد و آقایان رهنماي رودپشتي و سروش به عنوان ناظر و نقوي به عنوان دبیر این انجمن انتخاب شدند.

دکتر علی صالح آبادی، رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران با ارائه عملکرد سالانه این انجمن گفت: فعالیت های انجمن از طریق پايگاه اطلاع رسانی به نشاني www.iaif.ir و پایگاه اطلاع رسانی دومين همایش مالی اسلامی به نشانی www.ciif.ir ، همچنین کانال تلگرامي انجمن به صورت روزانه در خدمت عموم است. از ديگر اقدامات اطلاع رساني انجمن مي توان به ايجاد بخش «انجمن در آینه رسانه ها» در سایت انجمن و همچنين چاپ كاتالوگ هاي انجمن به دو زبان فارسي و انگليسي اشاره كرد.  

رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به اقدامات اداري انجمن افزود: در اين راستا امضای تفاهم نامه همکاری فیمابین این بانک و دانشگاه حکیم سبزواری، امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت مدیریت دارایی مرکزی و در نهايت امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا ( اماکو) و اخذ نماد اعتماد برای سایت از جمله دستاوردهاي اداري اين انجمن محسوب مي شود.

برگزاري 10 نشست تخصصی انجمن مالي اسلامي

وي در ادامه گفت: اقدامات آموزشی و پژوهشی از دیگر اهداف انجمن است که بر مبنای این تصمیم ماهانه یک نشست تخصصی در خصوص موضوعات مختلف برگزار مي شود. وی نشست های برگزار شده را تشریح کرد و گفت: نخستین نشست با موضوع ضمانت در ساختار صکوک، چالش ها و راهکارها در فروردین 95 با هدف آسیب شناسی مبحث ضمانت در ساختار صکوک و ارائه راهکار در سالن کنفرانس شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

به گفته صالح آبادي دومین نشست نیز با موضوع اهداف جهانی توسعه پایدار برای سالهای 2015تا2030 و ظرفیت های تامین مالی اسلامی برای تحقق آن در اردیبهشت ماه 95 با هدف شناخت ظرفیت های آتی تامین مالی اسلامی در عرصه بین المللی در سالن کنفرانس بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد.

رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران اضافه كرد: سومین نشست با موضوع بررسی طرح جدید بانکداری بدون ربا در خرداد ماه 95 با هدف معرفی و ارزیابی طرح جدید بانکداری بدون ربا مطرح شده در مجلس و دولت در پژوهشکده پولی و بانکی بود و چهارمین نشست بر محور مروری بر آخرین تحولات ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران (سال های 94 و 95) در تیر ماه 95 با هدف بررسی آخرین تغییرات ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه در شرکت بورس انرژي برگزار شد.

وي با اشاره به پنجمین نشست با موضوع نقش نهادهای حرفه ای و علمی در توسعه علوم مالی و مالی اسلامی» در شهریور ماه 95 گفت: اين نشست با هدف آسیب شناسی نقش نهادهای علمی مانند انجمن ها در توسعه علوم مالی و مالی اسلامی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها در سالن کنفرانس شرکت تامین سرمایه آرمان برگزار گردید.

صالح آبادي تصريح كرد: نشست ششم با موضوع اجتهاد چند مرحله ای؛ روش تحقیق فقه مالی در مهر ماه 95 با هدف ارائه ی یک روش تحقیق جدید در مباحث مالی اسلامی در سالن کنفرانس شرکت تامین سرمایه آرمان برگزار شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: هفتمین نشست نیز با موضوع واکاوی چشم انداز حسابداری اسلامی در ایران و جهان در آبان ماه 95 با هدف بررسی و امکان سنجی ایجاد بحث حسابداری اسلامی در ایران و جهان در سالن کنفرانس شرکت بورس تهران برگزار شد.

رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به هشتمین نشست با موضوع بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و مالی تامین مالی صنعت بیمه از طریق بازار سرمایه در آذر ماه 95، گفت: اين نشست با هدف امکان سنجی و آسیب شناسی انتشار اوراق بیمه ای در سالن کنفرانس شرکت تامین سرمایه امید بود. وي همچنين در ادامه اضافه كرد: نهمین نشست بر محور بررسی بازار صکوک بین المللی و مدل های تامین مالی از این بازار در بهمن ماه 95 با هدف تبیین ظرفیت های تامین مالی از طریق بازار صکوک بین المللی در سالن کنفرانس شرکت تامین سرمایه آرمان برگزار شد.

به گفته صالح آبادي همچنین دهمین نشست با موضوع بررسی اوراق بهادار اسلامی قابل تمدید در اردیبهشت ماه 96 با هدف معرفی و امکان سنجی انتشار اوراق بهادار اسلامی قابل تمدید در سالن کنفرانس شرکت بورس انرژی برگزار گردید.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه اقدامات آموزشی- پژوهشی انجمن به برگزاری دومین همایش مالی اسلامی اشاره کرد و گفت: اين همايش با محور نقش بازار های مالی اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد كه طي اين همايش حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، دکتر ایروانی ( عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، دکتر محمدی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)، دکتر پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس) به سخنراني پرداختند.

وي ادامه داد: همچنين حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان مقاله اي با موضوع اوراق اجاره روی دارائی طلبکاران؛ راهکار جدید برای تسویه دیون دولت از طریق بازار سرمایه ایران ارائه كردند.

مهم ترین برنامه ها و اهداف انجمن مالي اسلامي

رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران گفت: انتشار کتاب مجموعه مقالات برتر نخستین همایش مالی اسلامی بصورت سی دی و همچنين انتشار شماره اول فصلنامه عصر مالی از جمله دستاوردهاي این انجمن است. از سوی دیگر اقدامات لازم جهت انتشار کتاب مجموعه مقالات برتر دومین همایش مالی اسلامی انجام شده است و در حال حاضر اين كتاب در دست ويرايش است.

وی اعلام کرد: توافق چند جانبه با دانشگاه امام صادق علیه السلام، سازمان بورس و اوراق بهادار و مرکز مالی ایران به منظور برگزاری دوره های آموزشی MBA و DBA  مالی اسلامی صورت گرفته است تا دوره های مشترکی در اینباره برگزار شود. همچنين همکاری هاي لازم با سازمان بورس و اوراق بهادار در برگزاری نهمین دوره ی بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) انجام شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از اخذ اشتراک امتیاز دو فصلنامه علمی پژوهشی خبر داد و گفت: اشتراک امتیاز دو فصلنامه علمی پژوهشی «تحقیقات مالی اسلامی» اخذ شده است كه انتشار آن با همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام مي شود.

صالح آبادي از ایجاد پایگاه جامع مالی اسلامی در سایت انجمن گفت و افزود: اين پايگاه به منظور بارگذاری مقالات فارسی در حوزه مالی اسلامی و معرفی کتب فارسی مالی اسلامي، پژوهشگران برتر و موسسات تحقیقاتی برتر مالی اسلامی داخلی و خارجی و همچنين معرفی نشریات برتر داخلی و خارجی در حوزه مالی اسلامی ايجاد شده است.

وي در ادامه به کتابخانه مجازی انگلیسی مالی اسلامی اشاره كرد و گفت: اين كتابخانه شامل بیش از سیصد کتاب و مقاله در حوزه مالی اسلامی است و جهت بهبود كارايي انجمن به ایجاد بخش طبقه بندی علوم مالی اسلامی(بصورت فهرست وار و نمودار درختی) پرداخته است.

معرفی کمیته های تخصصی

رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران در ادامه اقدامات آموزشی- پژوهشی انجمن به تشکیل کمیته های تخصصی اشاره کرد و گفت: کمیته پذیرش و روابط عمومی، کمیته پایش و ارزیابی مالی اسلامی، کمیته بازار کار مالی اسلامی، کمیته آموزش، کمیته حسابداری و حسابرسی اسلامی،کمیته بیمه اسلامی، کمیته مهندسی مالی اسلامی، کمیته پژوهش و انتشارات 8 کمیته ای هستند كه در انجمن تشکیل شدند و برای هر کدام رییس ،شرح وظایف و برنامه ها مشخص شده است.

صالح آبادي به برنامه های آتی انجمن مالی اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: تداوم برگزاری نشست های تخصصی ماهانه، برگزاری سومین همایش مالی اسلامی ایران در سطح بین المللی، همکاری در انتشار دوفصلنامه علمی پژوهشی «تحقیقات مالی اسلامی» و اقدام به تبدیل آن به فصلنامه، حمایت و چاپ کتب در حوزه های مختلف مالی اسلام، برگزاری دوره های آموزشی MBA و DBA مالی اسلامی، ارائه خدمات علمی به نهادهای ذی ربط ( مرجعیت علمی در حوزه مالی اسلامی)، برگزاری دوره های آموزشی سفارشی مورد تقاضای موسسات و نهادهای مختلف و در نهايت پیگیری اجرایی شدن برنامه های مدون کمیته های تخصصی انجمن که خود شامل فعالیت های تخصصی در بخش های مختلف حوزه ی مالی اسلامی است، از جمله اهداف و برنامه هاي آتي انجمن مالي اسلامي محسوب مي شوند.

همچنين در پايان از سايت بازاركار مالي اسلامي كه حاصل تلاش هاي محمدرضا خواجه نصير و تيم وی بود، رونمايي شد.

کد خبر 20462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =