قابلیت افزایش صادرات گاز ایران به عراق

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سفر خود به عراق، با معاونین وزرای تجارت، برنامه‌ریزی و وزارت برق این کشور ملاقات کرد

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با ولید الموسوی، معاون وزیر تجارت این کشور، در مورد ساخت و تعمیر سیلو و همچنین صادرات روغن، گندم و شیرخشک گفتگو کردند که ضمن تأکید بر ارتباط بیشتر شرکت‌های ایرانی با وزارت تجارت عراق، مقرر شد هیاتی از شرکت‌های توانمند ایرانی در اولین فرصت برای بازدید به عراق سفر کنند.

خسروتاج در جلسه‌ای جداگانه با قاسم عنایه، معاون وزیر برنامه‌ریزی، در خصوص مطالبات شرکت‌های خدمات فنی- مهندسی ایرانی که در عراق پروژه‌هایی در دست اقدام دارند یا پس از تحویل مطالبات خود را دریافت نکرده بود، وزارت برنامه‌ریزی فهرستی از این مطالبات را برای تسریع در امر پرداخت، آماده کرد. پس از بررسی‌های لازم در روش‌های پرداخت، یکی از روش‌ها، اوراق بهادار دولتی با نرخ تنزیل 5% عنوان شد که در بانک‌ها قابل نقد کردن است.

در دیدار با وزارت برق عراق نیز در مورد ایجاد شبکه برق با کشورهای همسایه به صورت شبکۀ جامع تا آفریقا و گازی کردن نیروگا‌ه‌های عراق با گاز صادراتی گفتگو شد. با توجه به اتصال گاز ایران به عراق، ظرفیت این صادرات از 7 میلیون متر مکعب تا 50 میلیون متر مکعب قابلیت افزایش را در آینده خواهد داشت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران با معاونین وزیر مسکن، عمران و شهرداری‌های عراق نیز در زمینۀ استفاده از نیروهای شرکت‌های خدمات فنی- مهندسی در بازسازی این کشور دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با حضور شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با این وزارتخانه به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند و پاسخ‌های لازم را نیز از طرف عراقی دریافتن. همچنین مقرر شد تا در جلسه‌ای جداگانه به مشکلات شرکت‌های ایرانی رسیدگی شده و حتی‌الامکان با دید تسهیل‌گرانه برای رفع آنها اقدام شود.

مجتبی خسروتاج در ملاقات با معاون وزیر صنایع و معادن عراق، از معاون وزیر و مدیران صنعتی این وزارت دعوت کرد تا در آیندۀ نزدیک با بازدید از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، روش‌های همکاری و مشارکت را بررسی کنند.

کد خبر 20621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =