پيشتازي اصناف در حوزه ماليات

به گزارش اگزيم نيوز، علی فاضلی روز سه شنبه در دیدار رییس امور مالیاتی استان تهران که در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد، گفت: بر اساس قانون جامع نظام مالیاتی کشور امسال بر عکس سال های قبل چیزی به عنوان تفاهم نامه مالیاتی نداریم و نگاه و رویکرد دولت این است بحث رابطه با سازمان ها و مشاغل را در دستور کار داشته باشیم . در ادامه تعامل های گذشته نشست های کارشناسی بسیاری برگزار شد که در نهایت تفاهمی صورت گرفت که منجر به دستور العمل جدید مالیاتی برای امسال شد.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل در رابطه با تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتی کشور مطرح شد، ادامه داد: چیزی در حدود ۸۰ درصد از مودیان مالیاتی در حوزه اصناف در همین دستورالعمل قرار گرفتند و خوشبختانه این دستور العمل مورد وثوق و حمایت قرار گرفته است . قبول داریم که شاید بخشی از صنوف به دلیل فضای رکود حاکم بر جامعه نسبت به افزایش مالیاتی راضی نباشند ، اما بپذیریم که در سال گذشته رکود را در برخی از صنف ها شاهد بودیم و برخی از صنوف هم با رونق همراه بودند و در نهایت حاصل این تعامل دستورالمعلی بود که مورد وثوق همه است.

فاضلی تصریح کرد: در سال های قبل زمانی که مودیان اظهار نامه مالیاتی را اعلام می کردند، ممیز مکلف به بررسی بود که در این راستا شاید تناقضی در گفتار و رفتار هر دو طرف را شاهد بودیم اما با اجرای دستورالعمل امسال این تناقض از بین رفت که این به نفع مجموعه بنگاههای صنفی کشور است و با اجرایی شدن این دستورالعمل هم دولت راحت تر به حقوق حقه خود می رسد و هم بنگاهای صنفی دیگر نگرانی از ممیزین ندارند و به نوعی دست ممیزین  از این مجموعه کوتاه شد.

رئیس اتاق اصناف ایران با مثبت ارزیابی کردن دستورالعمل مالیاتی جدید اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی با این دستورالعمل مجموعه را مردم محور کرده و به نوعی برون سپاری کرده و مودیان را به عنوان امین پذیرفته و این شاخصه مهمی است که در سال های قبل نبود و اصناف باید بدانند که این دستورالعمل برای تقویت صنوف و بنگاههای اقتصادی کوچک اجرایی شده است.

وی افزود: بحث بند الف و ب یا همان ۱و ۲ کسانی هستند که تا سقف یک میلیارد تومان درآمد دارند و کسانی که از سقف ۳ میلیارد تومان بیشتر درآمد داشته باشند در گروه بعدی قرار می گیرند و آنجا با تعاملی که با اتحادیه ها و سازمان امور مالیاتی صورت گرفته است با تعامل بین  اتحادیه صنفی و مجموعه ممیزین مشکلات حل خواهد شد و شفاف سازی صورت می گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: مودیان مالیاتی بدانند که بر مبنای دستورالعمل مالیاتی سال ۹۵ اجرای این دستورالعمل احتیاج به دادن اظهار نامه نیست و نباید به دادن اظهار نامه اکتفا کنیم؛ آنچه که در این دستورالعمل آمده این است که شما باید به  نسبت به وضعیت پرداختی سال ۹۴ خود  ۸ درصد اضافه کنید و آن ر اعلام کنید و دیگر هیچ بررسی در رابطه با وضعیت شما صورت نمی گیرد و مثل توافقات سال قبل نیست و بحث رندوم گیری از بین رفته که این مساله به نفع مجموعه اصناف است.

وی افزود: بزرگترین مشکل عدم صدور مفاصا حساب برای مودیان در سال های گذشته است که به دنبال اجرایی شدن آن هستیم . مشکل درسال های قبل این بود که مودی و ممیز به یکدیگر اعتماد نمی کردند و اصل بر واقعیت هایی است که می بینیم . تمام تلاش ما بر این است که این فاصله ها کم شود.

رئیس امور مالیاتی استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه پایان خرداد آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه های مالیاتی مشاغل است، گفت: انتظار ما این است که با توجه به تسهیلاتی که در تبصره این دستور العمل فراهم شده مودیان گروه سوم بیشتر بتوانند  از شرایط این تسهیلات بهره مند شوند و در مدت باقی مانده اگر چنانچه افرادی هستند که مشمول دستورالعمل هستند و قبلا اظهار نامه مالیاتی را دادند این امکان برایشان فراهم است که به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند و با پذیرش این دستورالعمل در این قالب مالیات خود را پرداخت و پذیرش این دستورالعمل جایگزین اظهارنامه های قبلی شده است.

نوری با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی شده با توافق اتاق اصناف ایران صورت گرفته و از تمام ظرفیت سازمان امور مالیاتی برای ارائه خدمات بهتر مودیان بهره گرفته شده، افزود: در اخرین نشست خود با اتاق اصناف ایران وضعیت اجرایی دستورالعمل اجرایی تبصره ماده ۱۰۰ را با هم مروری داشتیم  و تعامل خوب و سازنده با اصناف ایران صورت گرفته که بر اساس اختیارات سازمان امور مالیاتی و تبصره ماده ۱۰۰ یک ظرفیتی را ایجاب می کرد که با اصناف به توافقی برسیم. بر اساس آن دستور العمل سازمان امور مالیاتی صادر کرد که به موجب آن برخی از افراد گروه سوم صاحبان مشاغل که درآمدی  تا ۱۵۶میلیون تومان در سال ۹۵ داشته باشند، می توانند از تسهیلات و دستورالعمل های اجرایی سازمان امور مالیاتی برخوردار می شوند.

نوری اظهار کرد: طبق این دستورالعمل کسانی ۱۵۶ میلیون تومان درآمد داشته باشند، می توانند ۸ درصد مالیات قطعی سال ۹۵ را بپذیرند و هیچ ضرورتی به تسلیم اظهار نامه مالیاتی نیست  و با مراجعه با سامانه مالیاتی و پذیرش همان دستورالعمل با افزایش ۸ درصد مالیات نسبت به پرداخت آن اقدام  کنند و همین کفایت می کنند و نیازی به ارائه اظهار نامه نیست.

وی گفت: مالیات در نظر گرفته شده سال ۹۵ مالیات مقطوعی است و دیگر نیاز به اخذ مالیات مجدد در طول سال نیست مگر درصورتی که اسناد و مدارکی به دست بیاید که مودی درآمدی بیشتر از آنچه ارائه کرده داشته باشد که قطعا نسبت به ماالتفاوت آن اقدام خواهد شد.

نوری تصریح کرد: نکات حائز اهمیت در این دستورالعمل این است که تسهیلاتی قایل شده که به هیچ عنوان نیازی به تسلیم اظهارنامه نیست و مالیات مقطوع است و سوم اینکه مودی اگر امکان پرداخت مالیات در خردادماه را ندارد، می تواند از تسهیلات سازمان امور مالیاتی برای تقسیط مالیات خود استفاده کند و به هیچ عنوان مشمول جریمه دیرکرد نخواهند شد  و قابل بخشودگی خواهد بود.

وی افزود: در دستورالعمل جدید تغییر طبقه بندی مشاغل را هم داشته ایم که قبلا این طبقه بندی در قالب الف، ب و ج بوده است. این طبقه بندی بر اساس حجم فعالیت و درآمد و فروش است و  به جز ۶ گروه خاصی که جز گروه اولی تلقی شدند، بقیه بر اساس درآمد و فروش بوده و گروه سوم کسانی هستند که تا یک میلیارد درآمد داشتند ؛ کسانی که تابع این دستورالعمل باشند، بخشی از گره سوم هستند .

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که برای قبول این دستورالعمل که باید ۸ درصد افزایش نسبت به درآمد باشد ، مبنا قطعیت سال ۹۴ است. اگر چنانچه برخی از مودیان تاکنون برای دریافت قطعیت مالیات سال ۹۴ اقدام نکرده اند، همه ادارات مالیاتی این آمادگی را دارند که اگر این مودیان مراجعه داشته باشند، نسبت به ارائه قطعیت مالیات سال ۹۴ آنها اقدام کنند.

 

کد خبر 20857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =