تشدید چالش های بانکی با تحریم های جدید

بر اساس گزارش CNBC ایران در بخش مسایل بانکی با چالش های مهمی روبرو است و تحریم های جدی آمریکا می تواند شرایط را برای ایران در این حوزه سخت تر کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از CNBC شرایط فعلی اقتصاد ایران با مشکلات ویژه ای روبرو است که این موضوع به خصوص در حوزه بانکداری مشهود است. این پایگاه خبری در ادامه می افزاید تحریم های احتمالی آمریکا علیه ایران یکی از موضوعاتی است که می تواند شرایط را برای ایران سخت کند.

آمریکا معتقد است ایران به دلیل فعالیت هایی که در منطقه دارد باید مورد تحریم قرار گیرد و این در حالی است که بر اساس تصمیم مشترک ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 تحریم های ایران از سال 2015 به طور کامل متوقف شده است و به نظر می رسد آمریکا قصد پایبندی به برجام را ندارد.

CNBC در ادامه به نقل از یک کارشناس مسایل مالی در ایران می نویسد قطعا نگرانی هایی در خصوص تحریم های جدید به ویژه در حوزه تجارت با اروپا و آسیا وجود دارد. این در حالی است که در مدت چهار سال گذشته دولت دستاوردهای خوبی را در حوزه اقتصادی داشته که از آن جمله می توان به کاهش شدید نرخ تورم از 45 درصد به کمتر از 10 درصد و افزایش نرخ رشد اقتصادی از منفی 6 درصد به حدود 8 درصد در سال گذشته در کنار رشد صنعتی، رشد قابل توجه فروش نفت خام، مثبت شدن تراز تجاری و ... همگی از جمله موفقیت هایی است که دولت روحانی در این مدت به آنها دست یافته است.

CNBC در ادامه این گزارش به چالش بعدی اقتصاد ایران پرداخته و می گوید: با کاهش نرخ تورم به زیر 10 درصد و باقی ماندن نرخ های بهره در سیستم بانکی در محدوده 20 درصد بانک ها به محلی امن برای جذب منابع مالی تبدیل شده که این موضوع بخش واقعی اقتصاد را با کمبود نقدینگی روبرو کرده است.

مقامات ارشد بانکی کشور هشدار می دهند این مسأله می تواند بحران های بالقوه ای را ایجاد کنند. بر اساس این گزارش در دولت احمدی نژاد پرداخت وام های کوتاه مدت به یکی از سیاست های دولت برای حمایت از تولید تبدیل شد اما اغلب شرکت های دریافت کننده این تسهیلات شرکت های کوچک با کسب و کارهای ضعیف و حاشیه های سود اندک بودند که نتوانستند اصل و سود منابع دریافتی را به سیستم بانکی بازگردانند.

به این ترتیب وام های سوخت شده در سیستم بانکی افزایش یافتند. از طرفی بخش زیادی از منابع بانکی در حال حاضر قفل شده اند که به دلیل عدم تحرک در بخش هایی همچون مسکن باعث انجماد منابع شده است و عملا دست سیستم بانکی برای حمایت از اقتصاد بسته است. به عقیده یک کارشناس مالی که با CNBC گفتگو کرده جذب سرمایه های خارجی نیز به کندی صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش البته هزینه های ناشی از چالش بانکی در ایران همپای ایالات متحده در سال 2008 نیست اما همچنان یک تهدید جدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود. این گزارش می افزاید چشم انداز بحران بانکی بسیار جدی است و وامهای راکد و سوخت شده تهدیدی مهم برای سیستم بانکی محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز کارشناسان عامل اصلی بحران بانکی را در عواملی همچون عدم تطابق سیستم بانکی ایران با سیستم های بین المللی، وجود موسسات مالی بدون مجوز، نرخ های سود غیرواقعی و بالا، دارایی های فریز شده، عدم ارتباط با بانک های خارجی به دلیل تحریم، صورت های مالی مشکل دار، نبود سرمایه گذار خارجی در سیستم بانکی، اوضاع نابسامان بانک ها در بازار سرمایه و ... می دانند و معتقدند همه این اشکالات با قدرت بالا بر چالش های بخش بانکی اثرگذارند.

دولت نیز با حجم بالایی از بدهی ها به سیستم بانکی مواجه است که پرداخت این بدهی ها قادر به رفع بخش زیادی از مشکلات می شود. در این بین کارشناسان معتقدند دولت و بانک مرکزی باید به سرعت از ظرفیت های انتشار اوراق بدهی استفاده کرده و به سرعت چالش های بانکی را از طریق مشارکت عمومی برطرف سازد. به عبارتی دولت باید به جای بدهکاری به بانک ها به مردم بدهکار شود در این رابطه دولت باید بدهی های خود به سیستم بانکی را از طریق انتشار اوراق بدهی به مردم انتقال دهد و به این ترتیب مانع از تهدید جدی در سیستم بانکی شود.

کد خبر 21294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =