۸۰ درصد اصناف به روز نشوند، نابود می شوند

محمدعلی صدیقی گفت: ۸۰ درصد اصناف سنتی در معرض نابودی هستند؛ باید تغییر ایجاد کنیم

مدتی است که خارجی ها به دنبال ساخت فروشگاه های زنجیره ای در ایران هستند و در میان آن ها شرکت های آلمانی و فرانسوی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیده می شوند. سازمات توسعه تجارت ایران نیز از این امر استقبال کرده است و قرار است در این فروشگاه ها محصولات ایرانی و خارجی به فروش رسند.

محمدعلی صدیقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر ورود این فروشگاه ها به بازار بر اصناف ایران اظهار کرد: این اقدامی مقدماتی برای پیوستن ایران به WTO است.

خزانه دار اتاق اصناف ایران گفت: پیوستن ما به WTO اجتناب ناپذیر است و ما به دنبال آن هستیم. به محض پیوستن ایران به این سازمان و به محض حذف حصار های اقتصادی، بازارهای انحصاری حذف شده و هزینه های گمرکی کاهش یافته و  خارجی ها به بازار ایران می آیند.

وی افزود: این کار در کوتاه مدت به ضرر اصناف سنتی تمام می شود. با توجه به هزینه های بالایی که اصناف سنتی در امور جاری و ثابت دارند، به طور حتم آسیب می بینند. این زنگ خطری است که ما سالهاست به صدا در آورده ایم. با نگرش خطی ای که اصناف دارند، به طور حتم با پیوستن ایران به WTO داریتد به یقین ۸۰ درصد اصناف از بین خواهند رفت. مگر این که به طرف تشکیل هلدینگ حرکت کرده و در نوع فعالیت خود تغییری ایجاد کنند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: اصناف امروز هم نسل اول انقلاب را در خود دارد و هم نسل سوم و چهارم انقلاب به آن ورود پیدا کرده اند. نسل اول انقلاب هنوز به طور سنتی کار می کنند. ما به درآمد های نفتی عادت کرده ایم و به حامل های انرژی ارزان قیمت تکیه داشتیم. به عبارتی دیگر ما گمان می کردیم که سود می کنیم و خیلی راحت هم کسب درآمد داشتیم و با این تفکر که خدا روزی رسان است، کار می کردیم. اما امروز نسل سوم و چهارم انقلاب بهتر می دانند که ما باید قدرت رقابت با برند های جهانی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بازار انحصاری با حامل های انرژی ارزان و با دیوار کشی هایی که از ورود هر فرد جدیدی به آن جلوگیری کنیم، دیگر نمی توانیم کار کنیم. ما باید کاری انجام دهیم که با تعدیل هزینه های جاری و ثابت و با استفاده از فناوری های جدید و با دانش روز، قدرت رقابت با برند های خارجی را به دست آوریم زیرا اگر این قدرت نداشته باشیم، بخش عمده ای از صاحبان صنوف ورشکست می شوند.

صدیقی بیان کرد: ایجاد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هم گام اول این تحول است و به دنبال آن فروشگاه های مجازی خارجی و تجارت الکترونیک به سرعت توسعه می یابند. امروز اسنپ و تپسی داخلی ظرف یک سال و نیم گذشته این بلا را به سر آژانس های مسافر بری آورده اند که آن ها را زمین گیر کرده اند. حال اگر یک شرکت آمریکایی، اروپایی، شرق دور و … به بازار ما  ورود پیدا کند چه خواهد شد؟ واقعیت این است که جایی برای شرکت های داخلی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت که از فروشگاه های زنجیره ای خارجی حمایت کرده است، اقدامی مقدماتی انجام داده است و  ما باید از شرایط موجود این واقعیت را درک کنیم که پیوستن به WTO  تحول بسیاری را در پی خواهد داشت. ما برای ایجاد تغییر نمی توانیم منتظر باشیم اول خارجی ها وارد شوند بعد تغییر ایجاد کنیم. به محض پیوستن ایران به WTO خارجی ها بازار ایران را تسخیر می کنند. این جاده یک طرفه است. ما باید به عضویت این سازمان در آییم. این توصیه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بوده است. اگرچه در کوتاه مدت به ضرر اصناف است اما در بلند مدت ما را مجبور به کار کردن و رقابت می کند.

 

منبع: اتاق اصناف

کد خبر 21355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =