CIS در دستور کار دولت/پتانسیل های رشد در منطقه

آمارها نشان می دهند رشد اقتصادی منطقه CIS به بالاترین ارقام در ۵ سال گذشته و در نتیجه شرایط برای حضور قدرتمند ایران در برنامه های این منطقه فراهم است

رییس جمهور کشورمان که روز گذشته در نشست اجلاس سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده است در دیدار با رییس جمهور ازبکستان با تأکید بر این نکته که ایران می تواند کوتاه ترین مسیر برای بازرگانان ازبک برای دسترسی به خلیج فارس و آب های بین المللی باشد اعلام کرد: تبادل دیدارها بین مقامات ارشد ایرانی و ازبکستان نشان دهنده تمایل دو کشور برای ایجاد روابط نزدیکتر و گسترده تر است. روحانی در حاشیه این نشست از گسترش بیشتر همکاری تهران-تاشکند در تمام زمینه ها، به ویژه در بخش های تجارت و اقتصاد استقبال کرده و تأکید کرد که هیچ عاملی نمی تواند مانع توسعه روابط دو کشور شود.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی IFPnews آمریکا این دیدار نشان می دهد دو کشور در تدارکند تا بنای روابط اقتصادی و تجاری خود را با یکدیگر محکم کنند که ارتقای توان بانکی، تأمین نیازهای حوزه انرژی ازبکستان و تقویت سرمایه گذاری مشترک دو کشور آنطور که روحانی اعلام کرده از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار خواستار استفاده از ظرفیت های ایران برای ارتباط بین کشورش با خلیج فارس از طریق ایران شده است. میرزییوایف معتقد است ازبکستان اهمیت خاصی را برای سیستم حمل و نقلی که این کشور را به خلیج فارس و سایر نقاط جهان متصل می کند قایل است. وی افزود: منافع مشترک تهران و تاشکند می تواند از طریق همکاری در این زمینه افزایش یابد چراکه ایران نیز می تواند صادرات محصولات خود را به کشورهای آسیای مرکزی از طریق ازبکستان تقویت کند.

در این بین روسای جمهور ایران و ازبکستان در زمینه های مختلفی از جمله بخش های علمی، انرژی و مبارزه با تروریزم خواستار ارتقای روابط هستند. آنطور که رییس جمهور ازبکستان اعلام کرده، کشورش از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO)   حمایت می کند و در عین حال این دو کشور همکاری سازنده ای در مورد مسائل متقابل و پیشرفت های بین المللی داشته اند. در این دیدار دو کشور همچنین بر ضرورت تقویت همکاری در بخش های اقتصادی، حمل و نقل و انرژی تأکید کرده و خواستار تلاش مشترک برای بهبود شرایط بازار جهانی نفت شدند.

آذربایجان در دستور کار ایران


رییس جمهور ایران در این سفر با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان نیز دیدار کرد و توانایی دو طرف در ارتقای روابط اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، انرژی و ... مورد بررسی قرار گرفت. علی اف نیز با اشاره به سطح بالای روابط بین دو کشور خواستار ارتقای روابط دو کشور در آینده شد.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز بررسی ها نشان می دهند در حال حاضر کشورهای عضو CIS در سه ماهه دوم سال 2017 سریعترین رشد را در مقایسه با 5 سال گذشته کسب کرده اند. طبق آمارها رشد اقتصادی منطقه CIS در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 208 درصد بوده که اولا در مقایسه با برآوردها یعنی عدد 2.2 درصد توانسته رشد بهتری را کسب کند و ثانیا در مقایسه با سه ماهه اول سال که رشد 1.1 درصدی را تجربه کرده بود از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار شده است. این ارقام نشان می دهند کشورهای مشترک المنافع در حال خروج از شرایط رکودی گذشته خود هستند و این موضوع فرصت های مناسبی را در مسیر ایران قرار می دهد.

در این بین یکی از مهمترین عوامل رشد سریع در منطقه CIS رشد قابل توجه در اقتصاد روسیه است. آمارها نشان می دهند در بخش رشد تولید و فروش صنعتی این کشور در حال تجربه شرایط مناسب تری است. از طرفی در قزاقستان رشد اقتصادی افزایش یافته و پروژه های زیربنایی متعددی در دستور کار این کشور قرار گرفته است. افزایش برداشت نفت از میدان کاشاگان نیز عامل دیگری بود که بر رشد میانگین منطقه اثر مثبت داشت. در آذربایجان اما شرایط رکودی عمیق تر شد. فعالیت های تولیدی ضعیف تر و شاخص های اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری ناامیدکننده تر بودند.

با این حال در اوکراین نیز شرایط بهتری تجربه شد اما بخش هایی مثل کشاورزی به دلیل شرایط نامساعد این بخش با کاهش روبرو شد که همین موضوع نیز مانع از رشد مناسب تولید داخلی شد. در حال حاضر، دولت به کمک خارجی برای تأمین منابع مالی خود متکی است و قرار است در ماه های پیش رو اصلاحات کلیدی مدنظر صندوق بین المللی پول را برای تأمین بودجه بعدی اجرا کند.

در این بین کارشناسان فوکوس اکونومیک معتقدند تا پایان امسال منطقه مذکور 1.7 درصد رشد سالانه را تجربه خواهد کرد که به طرز چشمگیری بیش از رقم 0.1 درصد در سال گذشته است که نشان می دهد بهبود در منطقه گسترش می یابد. با این حال، رشد قیمت نفت همچنان برای چشم انداز منطقه بسیار مهم است و می تواند دلیل رشد سالانه یا ریسک نزولی در رشد چشم اندازها باشد. بر اساس پیش بینی این وبسایت معتبر در سال 2018، رشد به تدریج به 2.0 درصد افزایش می یابد. با این حال پیش بینی می شود رشد اقتصادی گرجستان و اوکراین تا پایان سال باز هم کاهش یابد.

کد خبر 21843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =