فرصت های جدید برای تجارت الکترونیک در ایران

تحریم های آمریکا اگرچه چالش هایی را در بخش های مختلف ایجاد می کند اما کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک را در ایران ارتقا می بخشد

سی ان بی سی در گزارشی با بررسی وضعیت شرکت های مبتنی بر تجارت الکترونیک در ایران از یک سو به فراهم شدن شرایط برای ارتقای زمینه های رشد این نوع تجارت در ایران پرداخته و از سوی دیگر به تهدیدهای ناشی از تحریم هایی می پردازد که ایالات متحده در مسیر رشد این شرکت ها قرار داده و مانع از جذب سرمایه ها در حوزه های مختلف می گردد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از CNBC شرایط برای رشد کارافرینی مبتنی بر فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در ایران در حال ارتقا است با این حال مشکلاتی در این زمینه به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ وجود دارد. بر اساس این گزارش جوانان و ایده پردازان داخلی و خارجی ایرانی با حمایت هایی که دولت روحانی از بعد زیرساختی در سال های اخیر صورت داده تلاش کرده اند تا زمینه های تجارت الکترونیک و کارآفرینی در این حوزه را تقویت کرده و ارتقا دهند که این مسأله زمینه های جذب سرمایه های خارجی را در آینده می تواند تقویت کند تاجاییکه برخی معتقدند این شرایط به گونه ای است که حتی در صنعت نفت ایران نیز چنین امادگی دیده نمی شود.

به گزارش CNBC با این که تحریم ها کاهش قابل ملاحظه ای یافته و انزوای بین المللی علیه ایران تا حدی از بین رفته با این حال فضایی که ترامپ در تلاش است برای ایران ترسیم کند و تهدیدهایی که وی علیه ایران گاه و بیگاه به عمل می آورد همچنان فضا را سخت می کند اگرچه دیگر قدرت گذشته را ندارد. به عنوان مثال گوگل و اپل در تلاشند تا برخی خدمات خود را به طور موقت برای کاربران ایرانی محدود سازند که این مسأله یکی از نتایج تحریم های آمریکا محسوب می شود.

در این بین اما یک نگرش دیگر نیز وجود دارد که معتقد است در فقدان غول های تجارت الکترونیک جهان همچون آمازون یا اوبر، شرکت هایی همچون دیجی کالا و اسنپ در ایران پای گرفته اندکه به سرعت نیز در حال رشد هستند و انتظار می رود نمونه های موفقی از تجربه های جهانی باشند.

رامین ربیعی، مدیرعامل شرکت فیروزه ایرانیان که عملیات جذب سرمایه های خارجی را برای ایران تسهیل می کند در این رابطه می گوید لفاظی های ترامپ در بخش فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک حتی می تواند کمک کننده باشد. به عقیده وی این نوع سخنان اگرچه تهدیدهایی را برای جذب سرمایه خارجی در ایران به همراه دارد اما می تواند شرایط رقابت را به خصوص در بخش هایی مانند تجارت الکترونیک در کشور افزایش دهد چراکه بازیگران خارجی در این حوزه ها در ایران حضور ندارند.

با این حال انتظار می رود به دلیل حضور شرکت های معتبری مثل توتال که منتظر تزریق جدی سرمایه به بخش های نفت و گاز در ایران هستند این بخش ها با اشکالاتی روبرو شود که البته این موضوع نیز قطعی نیست چراکه هنوز شرکت ها و کشورهای اروپایی به سخنان ترامپ واکنش مثبتی نشان نداده اند.

بررسی های منطقه خاورمیانه نشان می دهند شرکت های معتبر دنیا و سرمایه گذاران بزرگ در حوزه فناوری و تجارت الکترونیک در جهان در حال انتقال سرمایه های بزرگی به منطقه هستند که به عنوان مثال سرمایه گذاری های آمازون در دوبی یکی از این موارد است. با این حال ایران در این حوزه ها ورودی نداشته است اما ربیعی معتقد است آینده برای این حوزه بسیار روشن است و این حوزه بهترین بخش برای جذب سرمایه است.

 در این بین در سال های اخیر نیز با رشد ظرفیت های حوزه الکترونیک و اینترنت در ایران، برخی جوانان ایرانی که در کشورهای مختلف تجربیات مهمی در این حوزه کسب کرده اند به ایران بازگشته و تجربیات خود را عملیاتی کرده اند. به عنوان مثال رضا اربابیان که از نوجوانی در کانادا به سر برده در سال 2012 سایت شیپور را در ایران راه اندازی کرد که از روی یک نمونه آمریکایی به نام Craigslist طراحی و ساخته شده است.

این سایت در حال حاضر 200 کارمند دارد و 5 سال از عمر آن می گذرد که گفته می شود یک شرکت سوئدی در تلاش است تا بخشی از سهام این شرکت را از آن خود کند. یا گفته می شود 45 درصد از سهام دیجی کالا به سرمایه های خارجی تعلق دارد که همه این موارد از رشد ظرفیت های حوزه تجارت الکترونیک خبر می دهد.

CNBC در گزارش خود در ادامه با اشاره به توسعه ظرفیت های زیرساخت های تجارت الکترونیک در دولت روحانی می نویسد در حال حاضر 62 درصد از خانوارهای ایرانی تحت پوشش اینترنت هستند درحالیکه این رقم در دولت قبل 21 درصد بیشتر نبود. این گزارش می افزاید در حال حاضر 40 میلیون نفر از مردم ایران از تلفن همراه استفاده می کنند که تمام این موارد برای رونق تجارت الکترونیک در کشور خبر می دهد.

کامران عدل یک ایرانی ساکن لندن که سال گذشته به تهران سفر کرده با اشاره به زیرساخت هایی که در سال های اخیر در ایران رشد کرده به سیستم های 3G و 4G اشاره کرده و از راه اندازی یک شرکت جدید در این حوزه خبر داده است. وی با اشاره به این که بسیاری از فعالیت های حوزه تجارت الکترونیک در ایران از نسخه های خارجی آنها ساخته شده از استعدادهای داخلی که در راستای توسعه این فضا اقدام می کنند سخن گفت.

با این حال برخی نگرانی ها در این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال تحریم ها می تواند باعث شود ناگهان امکانات الکترونیکی یک شبه متوقف شوند. به عنوان مثال برنامه Firebase گوگل پلتفرمی است که در این حوزه نیاز است اما این برنامه در ایران و چندین بار در ماه های ژوئن و ژوئیه در دسترس نبوده و باعث اختلال در راه اندازی این برنامه شده است.

در این بین بنابراین گزارش اگر چه شرکت های فن آوری می توانند از تحریم ها معاف شوند، اما شرکت های ایالات متحده تمایل دارند تا از تصمیمات این کشور در حوزه تحریم ها و محدودیت ها تبعیت کنند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، در ماه اوت تهدید کرد که اقدامات قانونی علیه حذف برنامه های اپل از فروشگاه برنامه های خود انجام می دهد.

کد خبر 22088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =