حجم ۳۵ تریلیونی بازار ارتباطات در کشور/ظرفیت ۲.۵ برابری در بازار ارتباطات

آذری جهرمی: حجم‌ بازار ارتباطات کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان است که مطابق تکلیف برنامه ششم‌ توسعه باید ۲.۵ برابر شود که با وجود عقب ماندگی بخش ارتباطات ثابت امیدوار به رسیدن به این توسعه هستیم

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز صبحانه کاری اعضا و هیات رئیسه اتاق ایران با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز هفتم آذرماه به میزبانی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. وزیر ارتباطات در این جلسه گفت: تصدی گری دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به دیگر حوزه ها به حد پایینی رسیده است.

وی گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت با درآمد۲هزار میلیارد تومان ‌در سال در مقایسه با اپراتورها و دیگر شرکت های FCP تنها ۶ تا ۷ درصد حجم بازار ارتباطات در کشور را دارد. جهرمی ادامه داد: حجم‌ بازار ارتباطات کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان است که مطابق تکلیف برنامه ششم‌ توسعه باید ۲.۵ برابر شود که با وجود عقب ماندگی بخش ارتباطات ثابت امیدوار به رسیدن به این توسعه هستیم.

وی اذعان داشت: توسعه در بخش موبایل رخ داده است و نمی توان آن را ۲.۵ برابر کرد اما بازار بخش ثابت نشان می دهد یک دهم چیزی است که باید باشد و می توان آن را توسعه داد.

بخش خصوصی مجری اصلی بهبود کسب و کار

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت:رشد فناوری های نوین و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات به سرعت در حال تسخیر عرصه ها و فعالیت های مختلف اقتصادی در سطح جهان است و ارتقای بهره وری و کارایی در گرو توسعه این بخش است.
به گفته این مقام مسئول، اگر تا دیروز نام هایی همچون جنرال موتورز، سونی، سامسونگ و ... به عنوان شرکت های بزرگ در جهان مطرح بود، به فاصله کوتاهی شرکت های بزرگ و تاثیرگذار به گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... تغییر یافته است.
وی ادامه داد: باید در ایران نیز ضمن حرکت در این راستا، در زمینه جبران مافات کرده و با هماهنگ کردن اقتصاد کشور با فناوری های نو، متناسب با آن رو به جلو حرکت کنیم.
شافعی افزود: همگام با این مساله، باید نیروهای جوان کشور را دریافته و نسبت به بهبود فضای کسب و کار اقدام کنیم؛ هرچند مقاومت هایی نیز در این راستا وجود دارد.
وی ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی به عنوان مجریان اصلی این عرصه به حساب آمده و نظراتشان بویژه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مود توجه قرار گیرد . خواستار آن شد که آرا و نظرات تشکل های مربوطه در اتاق ایران در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها در نظر گرفته شده و گنجانده شود تا در اجرای برنامه ها با مشکل مواجه نشویم.

دولت مانع اصلی رونق استارتاپ ها

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در این نشست مهمترین عامل کندی رشد استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین را دولت و برخی وزارتخانه ها برشمرد و گفت:  وزارت ارتباطات باید بیشترین ستیز را با وزارتخانه هایی داشته باشد که به سبک و سیاق گذشته مقررات گذاری کرده و در مقابل فناوری های نوین مقاومت می کنند.
نائب رییس اتاق ایران تصریح کرد: وزارت ارتباطات می تواند موثرترین اقدام ها را در مبارزه با فساد در کشور داشته باشد و در این راستا باید هر چه سریعتر دولت را به سمت الکترونیکی کردن و کاهش ارتباط فیزیکی متصدیان و کارمندان با ارباب رجوع پیش برد
وی با تاکید بر اینکه این مهم باید در قوه قضائیه نیز اجرایی شود، یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش های دیجیتال عقب است و باید به تقویت مبانی درسی دانش آموزان بپردازیم تا استفاده سالم و مفید از فضای دیجیتال افزایش یابد.
سلطانی ادامه داد: امروز تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند به ابزار تولید و توسعه کشور مبدل شده و باید تلاش کنیم تعرفه واردات آنها را به حداقل و حتی صفر برسانیم و حتی الامکان آنها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کنیم.
وی با اشاره به استفاده 50 درصد افراد جامعه از گوشی های هوشمند، گفت: باید درصد نفوذ این تلفن های هوشمند را به 90 درصد تا پایان دولت دوازدهم افزایش دهیم تا از عقب ماندگی هایمان به اقتصاد نوین پلی بزنیم.

چالش های فضای کسب و کار در ایران

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران نیز در این نشست به تنزل برخی شاخص های فضای کسب و کار در ایران اشاره کرد و گفت: در گزارش اخیر سهولت فضای کسب و کار در 190 کشور نشان می دهد 119 کشور دستکم یک اقدام اصلاحی، 70 درصد 2 اقدام اصلاحی و 65 درصد کشورها سه اقدام اصلاحی در بهبود فضای کسب و کارشان به انجام رسانده اند.
به گفته وی، اما مطابق بررسی ها برخی شاخص های فضای کسب و کار کشورمان بهبود و در برخی دیگر از شاخص ها تنزل داشته ایم و در مجموع به نظر می رسد مشکل جدی در زمینه اهمیت دادن به فضای کسب و کار داریم.
سلاح ورزی با اشاره به گام های اساسی دولت یازدهم در پیش بینی پذیر کردن اقتصاد، یادآوری کرد: اکنون و در دولت دوازدهم شاهد افزایش دخالت های دولت هستیم و تصمیم های نوسانی و متعارض افزایش یافته است.
وی بطور نمونه به سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهوری در لزوم استفاده از ساز وکارهای اقتصادی برای تنظیم اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: با این حال به فاصله کوتاهی از این اظهارات، و پس از ابلاغ دستورالعمل اصلاح قیمت نان، این تصمیم لغو شد.

کد خبر 22619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =