منافع "وکیوم باتوم با ارز مبادله ای" در جیب خارجی ها

با توجه به رقابت شدید در بازار صادراتی، تعیین قیمت وکیوم باتوم براساس ارز مبادله ای، سبب می شد تا منافع زیادی به جیب خارجی ها روانه شود و احتساب نرخ وکیوم باتوم براساس ارز آزاد ضروری بود

با توجه به رقابت شدید در بازار صادراتی، تعیین قیمت وکیوم باتوم براساس ارز مبادله ای، سبب می شد تا منافع زیادی به جیب خارجی ها روانه شود و احتساب نرخ وکیوم باتوم براساس ارز آزاد ضروری بود.

مهندس حیدریان، مدیر بازرگانی شرکت نفت جی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله ای، ضروری بود تا آزادسازی قیمت وکیوم باتوم انجام شود؛ چرا که فروش قیر با نرخ هایی پایین تر از منطقه انجام می شد و این موضوع به نفع تولیدکنندگان قیر در داخل کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از قیرسازها با آزادسازی نرخ وکیوم باتوم مخالف هستند، تاکید کرد: افزایش نرخ های اخیر به دلیل رشد قیمت نفت و ارز در داخل کشور رخ داده است، از این رو این گروه بیشتر موافق اجرای آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به صورت مرحله ای بودند، اما در حال حاضر تعیین قیمت وکیوم باتوم براساس ارز آزاد انجام شده و از زمان آزادسازی تاکنون حدود 50 هزارتن وکیوم باتوم با رقابت های اندکی خریداری شده است و از این رو بازگشت به بازار سابق منطقی و درست نیست.

مدیربازرگانی نفت جی با بیان اینکه آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به صورت مقطعی بر بازار صادرات قیر تاثیر گذاشته است، گفت: در حال حاضر برای بازارهای شرق آسیا به صرفه است که از سنگاپور و کره جنوبی، قیر مورد نیاز خود را تهیه کنند، اما این موضوع بر روند صادرات قیر ایران نمی تواند تاثیر منفی بر جای بگذارد؛ چرا که حجم صادرات قیر ایران به بازارهای شرق آسیا اندک است.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت دیگر فرآورده های نفتی نیز ضروری است، تاکید کرد: آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به تنهایی بر صنعت پالایشگاه های کشور تاثیر چندانی ندارد.

2 انتقاد نسنجیده

حیدریان در پاسخ به این سوال که برخی انتقادها نسبت به آزادسازی قیمت وکیوم باتوم در بورس کالای ایران به افزایش کارمزد معاملات باز می گردد، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: با توجه به اینکه کارمزد معاملات پیش از آزادسازی قیمت وکیوم باتوم و پس از آن، تغییر زیادی نداشته است، بعید است که این موضوع دستاویز مناسبی برای انتقاد باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش از آزادسازی قیمت وکیوم باتوم، این کالا با سقف قیمت معامله می شد و در حال حاضر وکیوم باتوم با قیمت پایه معامله می شود، گفت: این موضوع نشان می دهد که بازار به ثبات رسیده و نگاهی هم به معاملات وکیوم باتوم پس از آزادسازی قیمت ها هم نشان می دهد که تفاوتی در ثبت قیمت های خرید رخ نداده است.

مدیربازرگانی نفت جی به مطرح شدن موضوع رشد شاخص بازار سهام در پی آزادسازی قیمت وکیوم باتوم اشاره کرد و گفت: موضوع رشد شاخص بورس اوراق بهادار نیز یکی دیگر از دستاویزهای منتقدان به آزادسازی قیمت وکیوم باتوم بوده اما ذکر این نکته ضروری است که صورت های مالی پالایشگاه بندرعباس از دلایل رشد شاخص در ماه آذر بوده است، کما اینکه آزادسازی قیمت وکیوم باتوم با توجه به اینکه بزرگترین شرکت های قیر ساز کشور، نفت پاسارگاد در فرابورس و نفت جی هم بورسی نیست، نمی تواند بر شاخص بورس اوراق بهادار تاثیر داشته باشد. 

وی در پایان گفت: از سوی دیگر نگاهی به آمار تولید وکیوم باتوم نشان می دهد که روزانه 20هزار تن وکیوم باتوم در 7 پالایشگاه کشور، بدون احتساب لاوان و کرمانشاه تولید می شود و از این رو ایران، 7 میلیون تن وکیوم باتوم قابل تبدیل به قیر در سال دارد که در حدود 3 تا 3.5 میلیون تن از آن اختصاص به صادرات دارد؛ از این رو نتایج تولید وکیوم باتوم و قیر و میزان صادرات قیر به کشورهای دیگر نشان می دهد که آزادسازی قیمت وکیوم باتوم نمی تواند بر شاخص بورس اوراق بهادار تاثیری آنچنانی داشته باشد و از این رو رشد اخیر شاخص ارتباطی با این موضوع نداشته است.

کد خبر 22647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =