۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
شرایط ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در آلمان


انواع حالاتی که شما برای ثبت شرکت در آلمان می توانید اقدام کنید عبارت اند از:
۱- ثبت شرکت مستقل
تمامی کسانی که می خواهند یک شرکت مستقل در المان یه ثبت برسانند باید به این نکته توجه داشته باشند که این شرکت هیچ گونه وابستگی به شرکت اصلی داخلی نداشته و تماما قوانین کشور آلمان در مورد آن اعمال خواهد شد.
ولی راهی هم برای این گونه شرکت ها وجود دارد و آنهم این است که در میزان سهام و افراد سهامدار کشور آلمان هیچ دخالتی ندارد و در فعالیت های آن به دلیل خارجی بودن این اشخاص محدودیتی قائل نشده و شما می توانید از لحاظ تجاری و نه حقوقی به ثیت شرکت در آلمان اقدام کنید.
۲- ثبت شعبه مستقل
اگر شما مایل به ثبت شرکت در آلمان نیستید و فقط خواستار داشتن شعبه در آنجا می باشید باید بدانید که از دیدگاه قانونی تاسیس یک شرکت ایرانی وابسطه به همان شرکت ایرانی خواهد بود و قانون آلمان به دلیل اعمال تفکیک بین حوزه فعالیتی و ساختاری شعب مستقل و وابسطه به شما امکان ثبت شعبه با به عنوان اشخاص حقوقی را نمی دهد.
۳- ثبت شعب وابسته
ثبت یک شعبه وابسطه در آلمان از لحاظ حقوقی دقیقا مانند شعب داخل ایران می باشد و تنها تفاوت آن موقعیت مکانی و جغرافیایی آن است و زمانی که قراردادی با این شعبه بسته میشود عملا خود شرکت اصلی در ایران است که این قرارداد را بسته و شعبه آن ذینفع نخواهد بود که تفاوت اصلی شعب وابسطه از مستقل است؛ پس تا زمانی که کارخانه، دفتر و سایر اماکن متعلق به یک شرکت ایرانی باشند یک شعیه وابسته قلمداد می شود.
۴- ثبت دفاتر نمایندگی
در این مدل از ثبت شرکت باید با یک فرد آلمانی ارتباط برقرار کند تا ان شخص به نمایندگی از شرکت ایرانی به بازار آلمان شناسانده شود.
دفاتر نمایندگی همان طور که از نام آن نیز بر می آید از اختیارات محدودتری نسبت به شعب دارد و فقط در حوزه های تبلیغات، کسب اطلاعات و یا تحقیقات است و بیشتر به تبلیغ در زمینه های فعالیتی شرکت ایرانی و همچنین رابط تجار و شرکت های هدف با شرکت ایرانی است.

۱. قوانین تاسیس شعبه در کشور آلمان
الف- برای ثبت و راه اندازی یک شعبه در آلمان نیازی به تامین و یا سپردن سرمایه به آن کشور نیست.
ب- ثبت شعبه در آلمان تحت حاکمیت قوانین و مقررات کشور آلمان است.
پ- فقط شرکت های تجاری اجازه ثیت شعبه مستقل در کشور آلمان را دارند و در غیر این صورت فقط تاسیس یک شرکت وابسطه امکان پذیر است.
ت- شعب مستفل باید هم نام با شرکت های وادر خود باشند و همچنین برای نام می توان عبارت شعبه را نیز با این نام افزود.
توجه ۱: ثبت شرکت در آلمان (یا شعبه) باید توسط دادگاه دارای صلاحیت در آلمان انجام گیرد و همچنین می بایست موجودیت شرکت شما در اداره بازرگانی کشور آلمان ثبت شود.
توجه ۲: برای ثبت شعبه مستقل در کشور آلمان، ارائه این مدارک الزامی است
۱.آدرس مکانی و حوزه فعالیت شعبه مورد نظر
۲.شماره ثبت شرکت ایرانی مورد نظر در اداره کل ثبت شرکت ها (در استان تهران و یا شهرستان ها)
۳.مشخص نمودن نوع شرکت خود (سهامی، با مسئولیت محدود، ...)
۴.نام مدیر شعبه شرکت در کشور آلمان
توجه ۳: اگر شرکت شما از نوع سهامی است ملزوم به ارایه اساسنامه شرکتتان به زبان آلمانی نیز می باشید.
توجه ۴: ثبت شعبه وابسطه مانند شعبه مستقل نبوده و نیازی به تایید دادگاه نمی باشد ولی باید شروع فعالیت خود را به اداره بازرگانی کشور آلمان اعلام کند.
۲. شعبه و مالیات
تمامی شرکت های ایرانی در آلمان موظف بر پرداخت مالیات به کشور آلمان می باشند ولی طبق موافقت نامه ای که بین کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان منعقد گردید و هنوز هم به قوت خود باقی است این است که برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف، درآمد شرکت یا شعب آن نمی تواند مشمول مالیات هر دو کشور باشد و شعبه ای که در کشور آلمان قرار دارد فقط به کشور آلمان مالیات پرداخت می کند و از پرداخت مالیات به گشور ایران معاف است و بلعکس!
سود شرکت های سرمایه ای (یعنی اشخاص حقوقی) مشمول مالیات بر کشور ها بوده و اگر درآمد شرکت های غیر سرمایه ای یا اشخاص حقیقی باشند مشمول قانون مالیات بر درآمد کشور آلمان خواهند بود.
۳. مالیات بر اشخاص حقوقی
طبق قانون جمهوری فدرال آلمان شرکت های سهامی و شرکت های سهامی با مسئولیت محدود جزو اشخاصی حقوقی دسته بندی شده و باید مالیات خود را طبق قانون شرکت ها پرداخت نمایند و نرخ کنونی مالیات شرکت ها معمولا %۲۵ از سود حاصله می باشد.
۴. مالیات بر اشخاص حقیقی
چنانچه شما شخصی حقوقی نباشید و درآمد شعبه شما مشمول مالیات بر درآمد است بنابر این این درآمد در اصل درآمد شخص حقیقی است و متعلق به شعبه محسوب نمی شود که در این صورت نرخ مالیات بر درآمد شما از %۱۵ تا %۴۲ (طبق قانون سال ۲۰۰۵) از سود شما محاسبه می شود.
۵. سایر مالیات ها
علاوه بر مالیات های یاد شده مالیات های دیگری ازجمله مالیات حق کسب و مالیات همبستگی نیز از شما دریافت می شود که تقریبا مالیات حق کسب %۱۲ بوده و مالیات همبستگی که پس از اتحاد دو آلمان شرقی و غربی وضع شد بسیار کمتر از مالیات های دیگر است.
البته نرخ مالیات مصرف برای شعب %۱۶ درصد می باشد که برای خوراکی ها(به استثنای نوشیدنی ها) ۷% محاسبه می شود.(پرداخت کننده در این خصوص یک فروشنده است! و مبلغ مالیات را بر کالا اضافه می کند.)
۶. اتباع ایرانی در آلمان
اگر شما به عنوان مدیر شعبه از اتباع ایرانی ساکن در آلمان باشید و بخواهید ثبت شرکت در آلمان را انجام دهید، باید برای شعبه خود پروانه کار را نیز داشته باشید ولی اگر ساکن ایران هستید و فقط برای مذاکرات و معامله به آلمان سفر می کنید فقط داشتن اجازه ورود (ویزا یا همان روادید) کافی است.
 

انواع شرکت در آلمان


انواع فرم های حقوقی شرکت درآلمان شامل سه دسته ی عمده می شوند :
الف) شرکت های سهامی:
عبارتند از نهاد های حقوقی که در آن دارنده حقوق و تعهدات خود شرکت می باشد وشرکت بعنوان شخص حقوقی دارای دارایی است ، طرف قرارداد است و متعهد به پرداخت مالیات می باشد و مسئولیتش محدود به دارایی و سرمایه سهام آن است و دارای روند حسابرسی گسترده تر نسبت به فرم های حقوقی دیگر می باشد.
این نوع شرکت ها با هر تعداد سهامدار قابل تاسیس می باشند و سرمایه آن ها می تواند نقدی یا غیر نقدی باشد و نحوه توزیع سهم و تعداد سهامداران باید در اساسنامه شرکت قید شودوموردتاییددفتراسنادرسمی قرارگیرد .
مسئولیت محدود شرکت از زمان ثبت نام تجاری شرکت رسما موثر واقع می شود و فرم درخواست ثبت نام تجاری توسط مدیر عامل شرکت یا وکیل وی در حضور دفتر دار رسمی که خود حقوقدان است ، امضا می شود و توسط وی تایید و بصورت فرم الکترونیکی ثبت تجاری می شود .
انواع این دسته از شرکت ها عبارتند از :
شرکت با مسئولیت محدود (GMBH)
۱. حداقل سرمایه مورد نیاز ۲۵۰۰۰ یورو می باشد.
۲. هنگام ثبت این نوع از شرکت ابتدا ۱۲۵۰۰ یورو یعنی نیمی از سرمایه اصلی، از متقاضی ثبت شرکت اخذ می شود.
شرکت با مسئولیت محدود کارآفرینی (MINI- GMBH)
حداقل سرمایه مورد نیاز ۱ یورو می باشد.
شرکت سهامی(AG)
حداقل سرمایه مورد نیاز ۵۰۰۰۰ یورو می باشد.
مشارکت محدود با سهام(KGAA)
حداقل سرمایه مورد نیاز ۵۰۰۰۰ یورو می باشد.

ب) شرکت های تضامنی و مشارکت (OFFENE HANDELSGESELLSCHAFT - OHG) (PARTNERGESELLSCHAFT):
ویژگی مهم مشارکت، تعهد شخصی شرکا در قبال کار خود می باشد و حداقل باید دو شریک برای تشکیل این نوع شرکت وجود داشته باشد و انواع مختلف این دسته از شرکت ها عبارتند از:
۱. مشارکت قانون مدنی(GBR)
۲. مشارکت تجاری عمومی(OHG)
۳. مشارکت محدود(KG)
۴. شرکت با مسئولیت و مشارکت محدود (GMBH & CO . KG)
تفاوت اصلی این شرکت ها درمیزان مسئولیت شرکا و میزان تعهدات مورد نیاز برای مشارکت است و در واقع مشارکت شکلی از شراکت است که بطور خاص به منظورانجام همکاری های دو یا چند جانبه برای فعالیت های آزاد حرفه ای طراحی شده است.
بر خلاف شرکت های سهامی مشارکت نهاد حقوقی مستقلی نیست بلکه تشکلی از صاحبان حرفه و کسب و کار است که در آن هر کدام از شرکا مسئول بدهی ها و دیون شرکت حتی از دارایی های شخصی خود می باشند و حداقل سرمایه مورد نیاز نمی باشد .
ایجاد مشارکت می تواند در چندین گام ساده انجام گردد وحداقل دو شریک مورد نیاز است و حداقل سرمایه با افزایش تعداد شرکا افزایش نمی یابد و مدیریت شرکت تنها مختص شرکای شرکت است .
برای ثبت تجاری شرکت نیز فرم درخواست ثبت باید توسط تمامی شرکا امضا و توسط دفتر دار رسمی آلمانی به صورت فرم الکترونیکی معتبر بایگانی گردد.


ج) شعبه و نمایندگی (ZWEIGNIEDERLASSUNG) :
هر شرکت خارجی‌ که در خارج از آلمان دارای دفتر مرکزی و کسب و کار ثبت شده باشد، می‌‌تواند شعبه‌ای در داخل آلمان داشته باشد. در آلمان دو نوع شعبه وجود دارد که تفاوت آنها اساسا از میزان درجه استقلال آنها نسبت به دفتر مرکزیشان در خارج از آلمان نشأت می‌گیرد:
شعبه مستقل (SELBSTÄNDIGE ZWEIGNIEDERLASSUNG)
شعبه وابسته (UNSELBSTÄNDIGE ZWEIGNIEDERLASSUNG)
شعبه نسبت به دفترمرکزی خصیت مستقلی ندارد و از نظر حقوقی بخشی از دفتر مرکزی است و مشمول قوانین کشوری می شود که شعبه اصلی در آن جا است ونیاز به حداقل سرمایه ندارد . دفتر مرکزی مسئول تمامی دعاوی و یا تعهدات وبدهی هایی است که در آلمان بوجود می آید .
بر اساس توافقنامه مالیات دوگانه یک شعبه چنانچه به عنوان یک نهاد دائمی در آلمان مستقر شود، مشمول پرداخت مالیات دوگانه می‌‌باشد. (این مساله به وضعیت اقامتی شخص مدیرعامل بستگی دارد، در این حالت معمولا مدیرعامل با اقامتی غیر از آلمان فعالیت می‌کند)
شعبه مستقل از لحاظ حقوقی به عنوان یک نهاد دائمی در نظر گرفته می‌‌شود درحالیکه شعبه وابسته تنها بر اساس شرایط خاصی‌ به عنوان نهاد دائمی به حساب می‌‌آید.


حساب بانکی و امور مالی


حساب بانکی
اگر در آلمان زندگی کنید و شاغل باشید، به حساب بانکی نیاز دارید که می توانید در بانک یا بانک Sparkasse افتتاح کنید. کلیه بانک ها دارای شعبه های متعددند. از بعضی بانک ها نیز فقط می توان از طریق اینترنت استفاده کرد. معمولاً برای استفاده از حساب بانکی باید هزینه پرداخت نمود اما غالباً برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان است. حساب های بانکی انواع مختلفی دارد: برخی از حساب های بانکی فاقد امکان اضافه برداشت است (Guthaben Konto). از این گونه حساب ها فقط می توان مبالغی را برداشت کردکه به حساب ریخته شده و درحساب موجود است اما در صورت داشتن حساب اعتباری (Dispo)، حتی اگر در حسابتان موجودی نباشد، امکان اضافه برداشت وجود دارد. به این معنا که بانک مبلغ اضافه برداشت تا سقف مشخصی را به شما وام می دهد و شما این مبلغ را به همراه بهره آن به بانک پس می دهید. نرخ بهره اضافه برداشت غالباً بسیار زیاد است.

افتتاح حساب
می خواهید حساب بانکی افتتاح کنید؟ این کار را می توانید در شعبه هر بانکی انجام دهید اما بانک ها و بانک هایSparkasse همواره پیش از افتتاح حساب، هویت شما را بررسی می کنند. بنابراین باید مدرک شناسائی یا گذرنامه خود را به همراه داشته­باشید.
در بسیاری از بانک­ها، افتتاح حساب به صورت آنلاین و یا از طریق پست نیز ممکن است. در صورت استفاده از خدمات پستی، اداره پست بررسی هویت را انجام می دهد. به این ترتیب که بانک یا بانک Sparkasse برگه های لازم را برایتان می فرستد و شما با در دست داشتن این برگه ها و مدرک شناسایی و یا گذرنامه خود به اداره پست می روید و در آنجا تأیید هویت انجام می شود. گاهی برای افتتاح حساب نیاز به گواهی ثبت محل سکونت (Meldebescheinigung) نیز دارید.

حواله بانکی
برای پرداخت اجاره و دریافت حقوق نیاز به حساب جاری دارید. کارفرما حقوق ماهانه شما را از طریق حواله بانکی می پردازد و شما نیز معمولاً اجاره منزلتان را از طریق حواله بانکی پرداخت می کنید. برای مبالغی که باید مرتباً حواله شود، می توانید از حواله بانکی دائم استفاده کنید. برای سایر حواله­های بانکی از فرم حواله بانکی استفاده کنید. چه مبلغی می خواهید حواله کنید؟ گیرنده کیست؟ همه این اطلاعات را در فرم حواله بانکی وارد کنید و فرم را به بانک یا بانک Sparkasse خود تحویل دهید. می خواهید از طریق اینترنت پول حواله کنید؟ در این صورت هنگام افتتاح حساب، بگوئید مایل به استفاده از بانکداری اینترنتی هستید.

کارت بانکی الکترونیکی (EC-Karte) و کارتهای اعتباری
پس از افتتاح حساب جاری، کارت بانکی الکترونیکی (EC Karte) دریافت می کنید. در صورت تمایل، می توانید کارت اعتباری نیز دریافت کنید (مانند کارت اعتباری مسترکارت یا ویزا). معمولاً برای گرفتن کارت اعتباری باید هزینه پرداخت نمود. بانک یا بانک Sparkasse، کارت بانکی الکترونیکی (EC-Karte) و یا کارت اعتباری را غالباً از طریق پست می فرستد. این کارت را باید امضاء کنید. چند روز پس از دریافت کارت، شماره رمز کارت یا شماره پین (PIN) را نیز از طریق پست دریافت می کنید. شماره رمز را باید به خاطر بسپرید.
با کارت بانکی الکترونیکی (EC Karte) می توانید از کلیه خودپردازهای بانکی، پول بگیرید. به این منظور همیشه به شماره رمز خود نیاز دارید. با استفاده از کارت اعتباری، می توانید در برخی از فروشگاه ها و در اینترنت پرداخت کنید. واریز پول نقد در یکی از شعبه های بانکتان یا بانک Sparkasse شما انجام می شود.

بهره
بانک یا بانک Sparkasse برای پولی که در حساب خود دارید، بهره پرداخت می کند. بهره مبالغ موجود در حساب جاری کم است. اگر می خواهید پس­انداز کنید، حساب پول روزانه یا حساب پس انداز افتتاح کنید تا به نسبت حساب جاری، بهره بیشتری بگیرید.


فرهنگ بیزینس در آلمان


ملاقات ها در آلمان بسیار جدی گرفته می شود و آن ها به جزئیات توجه ی زیادی می کنند. میزان رسمیت جلسات برای کسانی که با این فرهنگ آشنایی ندارند تعجب آور خواهد بود. هدف این جلسات هم رسیدن به نتایج کاملا عینی و ملموس می باشد.
در معاملات تجاری آلمان آنچه اهمیت دارد این است که برای پیشنهادهای کاری خود، بتوانید به قدر کافی، داده و اطلاعات قابل دفاع ارائه دهید، چرا که آلمان ها به شدت برای تفکر تحلیلی و توضیحات منطقی ارزش قائلند. به هنگام مذاکره با آلمانی ها نباید از ارتباطات غیر مستقیم یا اغراق استفاده کرد. فرهنگ تجاری آلمان دارای سلسله مراتب کاملا مشخص و دقیق است و در آن مسئولیت ها برای هر فرد و واحد سازمانی به دقت مشخص شده است. در جلسات ملاقات تجاری آلمان ها رسم بر این است که نفر ارشد تیم ابتدا وارد اتاق جلسه شود، هرچند در جلسات با رسمیت کم تر، این موضوع اهمیت زیادی ندارد.

• آلمانی هارقابتی، جاه طلب، و مذاکره کنندگان سختی هستند.
• آلمانی ها در مورد بروز احساساتشانبسیار مستقیم، رک و صادق هستند.
• آلمانی ها به شدت بهحفظ حریم خصوصی خود حساسند. سوالات شخصی از قبیل موضوعات مربوط به شغل، حقوق، سن، خانواده و بچه ها را از آن ها نپرسید.
• اگر درخواست قرار ملاقات با آن ها را دارید، نامه شما باید بهزبان آلمانی نوشته شده باشد.
• وقت شناسیبسیار جدی گرفته می شود. اگر با تاخیر به جلسه می رسید حتما تلفن بزنید و توضیح مناسبی ارائه دهید. در غیر اینصورت روابط شما با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.
• مذاکرات تجاری، کاملا تحلیلی و بر اساس واقعیت ها می باشد.ارائه ی اطلاعات براساس نمودارها، استدلال ها، و آمار با استقبال رو به رو می شود.
• در تجارت آلمان، رویتوافق شفاهی با فرد حساب باز می کنند. یعنی اگر به توافق شفاهی برسند آن را جدی تلقی می کنند.
• در کنار جلسات رسمی،مهمانی هایی هم برای شناخت بیشتر یکدیگر برگزار می شود. آن ها به همکاران آلمانی خود اجازه می دهند تا در مورد قابل اعتماد بودن شما اظهار نظر کنند.
• مقامات افراددر آلمان بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید نامه های خود را برای ارشدترین فرد بنویسید و در کنار نام او، عنوان شغلی اش را نیز ذکر کنید.
• سلسله مراتب مهم است. تصمیمات در عالی ترین سطح سازمان گرفته می شود. زیر دستان به ندرت با تصمیمات رئیس در جمع مخالفت می کنند یا آن را مورد نقد قرار می دهند.
• به خاطر اینکه رسمی هستند و به سلسله مراتب اهمیت می دهند، ازعناوین و نام خانوادگی برای خطاب قرار دادن افرادی که نمی شناسند استفاده می کنند.
• تصمیم گیری به آرامی انجام می شودو به تمام جزئیات توجه می شود. در واقع آن ها جزئیات محور هستند. بنابراین انتظار نتایج سریع را نداشته باشید. هر جنبه از پیشنهادی که می دهید توسط مدیران مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.
• سرعت تصمیم گیری در آلمان کم تر از سایر کشورهای اروپایی است. اگر آلمان ها احساس کنند که شما عجله دارید و صبور نیستید، احساس می کنند که به اندازه کافی تعهد ندارید یا حرفه ای نیستید.

کد خبر 22670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =