ضرورت ارتقای توان صادراتی قیر

سید حمید حسینی: با توجه به وجود واحدهاي پالايشگاهي زياد در ايران توان توليد اين محصول به مقدار قابل توجهي فراهم است

عضو اتاق بازرگاني ايران و سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران بر ضرورت گسترش توليد و صادرات قير در کشور تاکيد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از صدا و سيما؛ سيد حميد حسيني افزود: با توجه به وجود واحدهاي پالايشگاهي زياد در ايران توان توليد اين محصول به مقدار قابل توجهي فراهم است.

وي همچنين با بيان اينکه ايران مي تواند از بازيگران اصلي اين محصول در جهان تبديل شود، اظهارداشت: هم اکنون واحدهاي پالايشگاهي موجود در کشور 30 تا 35 درصد فرآورده‌هاي سنگين توليد مي‌کنند که اين فرآورده‌ها مي‌تواند تبديل به مازوت، نفت کوره، قير و غيره شود.

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران گفت: اين محصولات از ماده اوليه خود در بيشتر فصول سال ارزان‌تر است و شايد توليد ميزان فعلي اين محصولات توجيه اقتصادي نداشته باشد.

وي افزود: با توجه به اين حجم از توليد فرآورده‌هاي سنگين، ايران مي‌تواند به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان قير در جهان به شمار آيد.

حسيني اظهارداشت: در حال حاضر کمتر از دو درصد ظرفيت پالايشي دنيا مربوط به ايران است که اين ظرفيت با توجه به توان توليد نفت خام درکشور ظرفيت مناسبي نيست.

وي در ادامه ضمن اشاره به خودکفايي ايران در تامين نياز داخلي برخي از فرآورده هاي نفتي گفت: هم اکنون 400 هزار بشکه در روز مازاد توليد گازوئيل و نفت کوره در کشور وجود دارد.

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي با اعلام اينکه ايران در مسير خودکفايي توليد بنزين قرار دارد، افزود: خوشبختانه با راه اندازي فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس هم اکنون ميزان توليد بنزين در کشور به 11 ميليون ليتر در روز رسيده است.

وي ادامه داد : طراحي هشت پالايشگاه ايران به نحوي است که بتواند از محل پالايش فرآورده هاي نفتي و توليد نفت کوره سوخت نيروگاه هاي کشور را تامين کند.

حسيني حجم فرآورده هاي سنگين نفتي در کشور را بسيار بالا توصيف کرد و گفت: در حال حاضر توليد فرآورده هاي سنگين پالايشگاه هاي دنيا 8 تا 10 درصد ولي اين نسبت در ايران به 30 تا 35 درصد است.

وي ضمن تاکيد بخش عمده فرآورده هاي سنگين موجود به توليد قير افزود: اين محصول علاوه بر سيراب کردن بازارهاي داخلي مي تواند در رونق صادرات، ايجاد ارزش افزوده و قدرت ارزآوري براي مملکت بسيار نقش آفرين باشد.

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي اظهارداشت: محصولي پايه به نام «وکيوم باتوم» در پالايشگاه هاي کشور توليد مي شود که هم قابليت تبديل به مازوت و هم قير را دارد.

وي با بيان اينکه مصرف مازوت در صنايع داخلي به شدت کاهش يافته است، يادآورشد: هم اکنون اين ظرفيت در اقتصاد کشور وجود دارد که به جاي 2,5 ميليون تن قير پنج تا هفت ميليون تن محصول وکيوم باتوم در پالايشگاه هاي داخلي به قير تبديل شود.

کد خبر 22866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =