تشکیل شرکت های صادراتی برای اصناف ضروری است

علی فاضلی اعلام کرد: تشکیل شرکت صادراتی برای ایجاد جهش در صادرات تولیدات صنفی ضروری است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از اتاق اصناف ایران، علی فاضلی روز سه شنبه در جلسه ای که به منظور تعیین ساز و کار اجرایی شدن سیاستهای حمایتی و اصلاح الگوی مصرف با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و چند تن از روسای اتحادیه های صنفی در اتاق اصناف ایران برگزار شد، گفت: قرار است تسهیلات با نرخ سود مناسب در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار گیرد.

وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت هم قول داده اند در خصوص توسعه صادرات مربوط به صنوف تولیدی از هر گونه حمایت لازم در حد توان اقدام خواهد شد.

فاضلی تصریح کرد: لازم است کمیته تخصصی در زمینه صادرات مرکب از اتحادیه های پوشاک، کیف و کفش، چرم تشکیل شود تا یک الگوی مشخص در زمینه صادرات و ورود تولیدات ایرانی به بازارهای جهانی داشته باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف اکنون در جلسات دولت و مجلس شورای اسلامی برای دفاع از صنوف حضور دارد و روز گذشته نیز جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی برگزار شد که حاصل آن این بود که شرکت های صادراتی تشکیل شود.

وی افزود: حمایت از تولیدات داخلی در گرو اجرای مجموعه ای هماهنگ از سیاست ها صورت می پذیرد که در نهایت منجر به بهبود فضای کسب وکار، شرایط مناسب برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خواهد شد. حمایت از تولید ملی، عزمی راسخ و سیاست‌های مدون قابل اجرا را می طلبد تا منجر به اصلاح الگوی مصرف شود و مردم را به استفاده از کالاهای داخلی ترغیب کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه همه باید شرایط امروز کشور را درک و برای رشد و توسعه کشور تلاش کنیم، گفت: این سازمان چند طرح را برای ایجاد اشتغال به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است.

صادق نجفی افزود: بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد و در اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ، سیاست گذاری، هدایت، حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک آورده شده است.

وی ادامه داد: اصناف شامل واحدهای کوچک هستند که برای رشد و توسعه باید ساماندهی و مدیریت شوند. سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی می تواند در این زمینه کمک اصناف باشد. در این خصوص لازم است ابتدا تامین مالی در راس برنامه ها قرار گیرد و سپس ایجاد بازار را داشته باشیم.

نجفی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای ایرانی از طریق رسانه های جمعی و صدا وسیما تاکید کرد و گفت: ما هم آماده هستیم زیرساخت های مقطعی مانند نمایشگاه ها، حمل و نقل و … را انجام دهیم.

وی با اشاره به ایجاد کمپینی در تبریز در خصوص کفش ایرانی اظهار کرد: باید در سایر اقلام مصرفی مردم همچون پوشاک و … نسبت به ایجاد چنین کمپین های هم از سوی فروشندگان (که کالای خارجی نفروشند) و هم مردم ( که کالای ایرانی بخرند) اقدام شود. تولیدکنندگان باید با زبان مردم سخن بگویند و این فرهنگ را ترویج کنند که اگر کالای ایرانی خریداری شود، کارگران بیشتری مشغول بکار خواهند شد و از این طریق مصرف کالاهای ایرانی را رونق دهند.

حسینی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گفت: برگزاری این جلسات باید به نتایج مثبت منجر شود به طوری که مشخص کنیم تا پایان امسال ۱۰۰ فروشگاه با برند ایرانی در تهران راه اندازی کنیم مانند ایده کمپین تبریز که فقط کالای ایرانی به مردم عرضه کنند.

مشاور اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران نیز در این جلسه گفت: تمرکز ما بر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و توجه به واحدهای صنفی و صنعتی دارای بیشترین مزیت در اشتغالزایی است.

محمدباقر مجتبایی افزود: پوشاک، کیف ، کفش و چرم بیشترین اشتغالزایی با کمترین هزینه را دارند و یکی از ویژگی های این بنگاه ها، کارآفرینی است. پرداخت تسهیلات ارزان برای این تولیدی ها مورد موافقت قرار گرفته است. روسای اتحادیه های صنفی حاضر در جلسه نیز به طرح مسایل و مشکلات خود در زمینه تولید،  صادرات و فعالیت واحدهای صنفی متبوع در شهرک های صنعتی پرداختند.

 

کد خبر 23172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =