نرخ ارز را دولت آزاد کند

فرشید شکرخدایی: به نظر می رسد ما باید یک بار برای همیشه این تصمیم بزرگ و تاریخی را بگیریم که نرخ ارز را آزاد کنیم تا بازار قیمت واقعی آن را تعیین کند

مریم خورشیدی- فرشید شکر خدایی در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد سیاست های دولت در مورد کنترل نرخ ارز گفت: در هر فرایند تصمیم گیری دو عامل اهمیت و فوریت بر اتخاذ تصمیم مؤثر است. به نظر می رسد که در کشور ما به جای اینکه با صبوری به دنبال توسعه اقتصادی باشیم تا بتوانیم در یک اقتصاد توسعه یافته با اخذ مالیات بیشتر، در پی سازندگی کشور باشیم؛ ترجیح داده ایم که به دنبال راه های زود بازده باشیم.

رئیس کمیسیون خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران افزود: یکی از این راه ها، فروش ارز حاصل از نفت با قیمت بالاتر در بازار است. تقریبا در تمام طول 40 سال گذشته، دولت مردان ما هرگاه با کسری بودجه مواجه شده اند برای جبران آن به افزایش قیمت ارز روی آورده اند حال آنکه افزایش قیمت ارز عارضه ای است که می تواند در 6 ماه رفاه نسبی مردم را کاهش دهد.

وی تشریح کرد: با افزایش قیمت ارز، قیمت نهاده های ورودی به کشور افزایش می یابد و با گذشت 3 تا 6 ماه افزایش قیمت ارز بر اثر تورمی که به دنبال آن ایجاد می شود، آن اثر مثبت موقتی خود را از دست می دهد. به نظر می رسد ما باید یک بار برای همیشه این تصمیم بزرگ و تاریخی را بگیریم که نرخ ارز را آزاد کنیم تا بازار قیمت واقعی آن را تعیین کند.

شکر خدایی خاطر نشان کرد: در تمام این سال ها فقط یک بار در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی این جسارت وجود داشت که ارز تک نرخی شود، البته باز هم کنترل شده بود و حتی در قبل از انقلاب هم نرخ ارز در اختیار دولت بود.

وی در خصوص ترس سیاستگذاران از کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر گفت: کاهش ارزش ریال اصلا اتفاق بدی نیست. به طور مثال چین همیش سعی می کند پول ملی خود را با قیمت ارزانتری در سطح دنیا به بازار عرضه کند تا بتواند صادرات خود را گسترش دهد. باید به خاطر داشته باشیم که مجموع میزان صادرات و واردات ما بیانگر توان اقتصادی کشور است و این حجم مبادلات است که نرخ ریال را تعیین می کند.

فرشید شکر خدایی اذعان داشت: چنانچه ما یک کشور صادر کننده باشیم، نرخ پایین ریال در برابر دلار به صادرات ما کمک خواهد کرد. اما به مرور زمان ریال هم گران خواهد شد و به یک نقطه تعادل می رسد. به عنوان یک فعال اقتصادی معتقدم دولت نباید در اقتصاد دخالت بی مورد داشته باشد و اجازه دهد بازار و سیستم آزاد اقتصادی قیمت ها را تعیین کند.

 وی با تاکید دوباره بر کارا بودن مکانیزم بازار در تعیین نرخ ارز گفت: معتقدم با ارز 3 نرخی  وضعیت فعلی بسیار فساد آور تر از وضعیتی است که ما نرخ ارز را آزاد بگذاریم تا به طور مثال روی عدد 6000 تومان بایستد. در حال حاضر هیچ کس نمی داند قیمت واقعی دلار چقدر است. نگرانی دولت این است که نتواند دلار به میزان کافی در بازار عرضه کند و کمبود دلار موجب بالا رفتن قیمت آن شود. این رشد قیمت طبیعی است و اگر در مقابل در کشور رونق اقتصادی  و ثروت ایجاد شود و بتوانیم با رشد صادرات، دلار بیشتری وارد کشور کنیم قیمت دلار کاهش خواهد یافت.

 شکر خدایی در ادامه به موضوع حذف ارز از چرخه اقتصادی کشور پرداخت و گفت: بحث دیگری هم که اخیراً مطرح می شود، حذف دلار از چرخه اقتصادی کشور است. دلار صرفا یک نماد است و وقتی صحبت از دلار می شود در واقع منظور نرخ برابری ریال با سایر ارزهای دنیا است. به نظر من قوی تر شدن ارزش ریال در برابر سایر ارزها چندان هم اتفاق خوبی نیست.

 رئیس کارگروه رقابت اتاق بازرگانی اظهار داشت: در حال حاضر که صادرات حلقه گمشده اقتصاد ما است، افزایش قیمت دلار به صادرات ما کمک خواهد کرد. اما باید توجه داشته باشیم این افزایش قیمت دلار که در ابتدا موجب افزایش ارزش افزوده و سود آوری صادرکنندگان می شود، در یک باز 3 تا 6 ماهه باعث افزایش قیمت نهاده ها و ایجاد تورم خواهد شد.

وی تصریح کرد: در واقع این یک چرخه بسته است که باید مدیریت شود. اما همچنان معتقدم که باید مدیریت آن به بازار سپرده شود تا بر اساس عرضه و تقاضا قیمت های واقعی تعیین شود و نباید از اقتصاد آزاد وحشت داشت. به یاد داشته باشیم که بزرگترین متقاضی دلار هم خود دولت است زیرا اکثر شرکت ها بزرگ همچنان دولتی هستند. دولت می تواند به کجای کنترل عرضه دلار، تقاضای دلار را مدیریت کند تا قیمت دلار را کنترل کند.   

 

 

کد خبر 23195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =