تلاش اعراب برای جذب چین

اعراب خاورمیانه به دنبال آن هستند تا مقامات پکن را به سمت خود جذب کرده و از ایران دور کنند اما به نظر می رسد در این مسیر موفق نخواهند بود

شی جین پینگ، رییس جمهور چین که از روز جمعه در کاخ امیر امارات در ابوظبی به سر می برد 13 قرارداد تجاری را با این کشور به امضا خواهد رساند. به گزارش وال استریت ژورنال رییس جمهور چین روز جمعه در دیدار با رهبران و مسئولان امارات متحده عربی بر ضرورت تقویت روابط دو طرف تأکید کرده است.

بنا بر این گزارش شی جین پینگ نیز مانند روسای جمهور پیش از خود روابط نزدیک با کشورهای عرب خاورمیانه را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس ارتباط با یکی از شرکای استراتژیک عربستان برای وی از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرف دیگر ایران نیز به شدت در شرایط کنونی به دنبال تقویت روابط خود با چین است تا بتواند اثر تحریم های آمریکا را در اینده به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما سوال اینجا است که در این میان چین به کدام سمت گرایش خواهد داشت و ایا عربستان و دیگر متحدان وی برای چین محدودیتی ایجاد خواهند کرد؟

وال استریت ژورنال در این گزارش با اشاره به این که آمریکا از معاهده برجام خارج و در صدد تحریم ایران از دو هفته دیگر برآمده می نویسد: ترامپ در ماه مه از قرارداد چند جانبه برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم ها علیه نفت ایران را از ماه نوامبر اعمال خواهد کرد و هر کشوری که در حوزه انرژی با ایران همکاری کند نیز مشمول تحریم های ایالات متحده خواهد شد.

در این بین یکی از شرکای اصلی نفتی ایران دولت پکن است که سهم قابل توجهی از نفت ایران را نیز خریداری می کند و باید دید چه سرنوشتی در انتظار این کشور است با این حال چین به نظر می رسد قصد ندارد از خرید نفت ایران عقب نشینی کند. با این حال بخش مهمی از قراردادهایی که روز جمعه بین پکن و ابوظبی امضا شده به حوزه همکاری در حوزه انرژی برمی گردد.

شرکت ملی نفت چین روز جمعه با شرکت نفت ابوظبی قراردادهایی را در حوزه همکاری انرژی دو کشور امضا کردند که نشان می دهد چین در تلاش است تا همکاری های نفتی گسترده ای را با این کشور برقرار کند. البته این توافق ها مشمول خرید نفت بیشتر نیست به عنوان مثال شرکت ملی نفت چین برای بررسی بزرگترین عملیات خورشیدی و دریایی حوزه انرژی با این کشور قراردادهایی به ارزش 1.6 میلیارد دلار بسته است و یا قراردادهای دیگری در حوزه توسعه انرژی از این بعد شامل این قراردادها می شوند.

در این بین توافق با شرکت ژجیانگ چین که بر اساس آن ایجاد بازار جدید مشترک در منطقه جبل علی به امضای دو طرف رسید. با این حال وال استریت ژورنال می افزاید عربستان و امارات علاقمند هستند چین خرید نفت خود از این کشورها را نیز افزایش دهد. سیاست های خاورمیانه ای پکن در دهه های اخیر عمدتا به خاطر منافع اقتصادی بوده است.

چین مقدار زیادی نفت از این منطقه وارد می کند و در حال حاضر نیز خاورمیانه را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری برای گسترش مسیرهای تجاری در نظر گرفته که از آسیای مرکزی به خاورمیانه و سپس آفریقا گسترش می یابد. چین روابط امنیتی خود را با کشورهای منطقه نیز اعم از عربستان و ایران برای مبارزه با تروریزم و قاچاق افزایش داده است که نشان می دهد همکاری ها فقط حول محور اقتصادی نیستند.

چین به دنبال آن است که اختلافات موجود را در منطقه نیز در نظر بگیرد که اختلاف بین ایران با کشورهای عرب منطقه و یا اختلافات قطر با سایر کشورهای منطقه شامل این موارد می شوند. با این حال امارات و عربستان به دنبال آن هستند تا چین روابط اقتصادی خود را با ایران و قطر کاهش دهد هرچند در عمل می دانند چنین امری غیرممکن است.

با این حال متخصصان معتقدند چین زمینه های همکاری بیشتری را با ایران در اختیار دارد و پروژه های متنوعی از حمل و نقل و جاده ها گرفته تا روابط دانشگاهی و توسعه معدنی و انرژی و ... را می تواند با ایران به پیش ببرد. به عقیده آنها پروژه یک کمربند-یک جاده با قدرت نمایی بیشتر ایران به سرانجام خواهد رسید و این موضوع باعث می شودایران شریک قدرتمندتری برای چین باشد تا سایر کشورهای عرب منطقه.

کد خبر 24950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =