افزایش قدرت اقتصادی-سیاسی چین در خاورمیانه

چینی‌ها از اعطای وام و بسته‌های کمک مالی ۲۳ میلیارد دلاری به خاورمیانه خبر دادند تا ثبات این منطقه به طرح جاه طلبانه «ساخت چین ۲۰۲۵» (BRI) در جهت ارتقای صنایع در این کشور پیوند بخورد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روزنامه واشنگتن پست، در نشست «مجمع همکاری چین و کشورهای عرب» که یک ماه پیش در پکن برگزار شد، چینی‌ها از اعطای وام و بسته‌های کمک مالی 23 میلیارد دلاری به خاورمیانه خبر دادند تا ثبات این منطقه به طرح جاه طلبانه «ساخت چین 2025» (BRI) در جهت ارتقای صنایع در این کشور پیوند بخورد. در سخنرانی ابتدایی این مجمع، شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین، اعلام کرد کشورهای عربی شرکای بدیهی همکاری BRI هستند.

این اظهارات نشان‌دهنده رویکرد چین برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در خاور میانه است. بیش از 50 درصد نفت وارداتی چین از منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریق) تامین می‌شود. اما انرژی تنها بخش کوچکی از ماجرا است. طرح ساخت چین، به یکی از ارکان سیاست خارجی چین تبدیل شده و مجموعه‌ای از تجارت دریایی و زمینی و برنامه‌های زیرساختی است که هدفش اتصال چین به کشورهای اوراسیا و آفریقا است. منا از نظر جغرافیای سیاسی، یک قطب مهم و خط ارتباط کشورهای اوراسیا است و بنابراین در موفقیت طرح ساخت چین اهمیت زیادی دارد.

چین در تلاش برای ایفای نقش در ثبات منا، به جای راه حل‌های سیاسی و استفاده از قدرت سخت، بر توسعه تاکید دارد. در همین راستا، نماینده دائمی این کشور در مجمع همکاری چین و کشورهای عرب، گفته مشکلات خاورمیانه ریشه در توسعه دارند و تنها راه حل این مشکلات هم توسعه است.

یکی دیگر از ویژگی‌های رویکرد چین در قبال منا، دیپلماسی مشارکت به جای برقراری اتحاد با کشورهای دیگر است. مهم‌ترین این مشارکت‌های استراتژیک، همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف است و شامل کشورهایی می‌شود که چین روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی با آنها دارد. جین‌پینگ در سال 2016، چنین مشارکت‌هایی را با ایران، عربستان سعودی و مصر، به عنوان مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه، منعقد کرد.

سفر ماه گذشته رییس جمهور چین به امارات، این رویکرد را بیش از پیش اثبات می‌کند. جنبه اقتصادی رابطه دو کشور هم از قبل اثبات شده بود. در سال 2017 ارزش تجارت دوجانبه آنها به 53 میلیارد دلار رسید و امارات به دومین شریک تجاری چین در خاورمیانه، پس از عربستان، تبدیل شد. دفاتر مرکزی بیش از 230 شرکت چینی که در کل خاورمیانه فعالیت می‌کنند، در بندر جبل علی دوبی واقع شده است. تعداد چینی‌هایی که در امارات زندگی می‌کنند، از 30 هزار نفر در سال 2006 به بیش از 200 هزار نفر افزایش یافته و بیش از 4 هزار کسب‌وکار چینی در این کشور فعال هستند. این رابطه اقتصادی، در کنار زیرساخت‌های بی‌همتای منطقه‌ای امارات، این کشور را به قطب جذاب طرح ساخت چین تبدیل کرده است.

همچنین باید اشاره کرد که روابط تجاری، مبنایی برای افزایش همکاری در حوزه‌های دیگر مثل سیاست و فرهنگ هم فراهم کرده است. هر اهرم اقتصادی یا سیاسی که چین به واسطه مشارکت با امارات ایجاد کند، پتانسیل تاثیرگذاری در موفقیت طرح ساخت چین را دارد.   

کد خبر 25067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =