تسریع تلاش‌های مسکو برای حذف دلار در تجارت

روسیه وعده داده در واکنش به تحریم‌های آمریکا، تلاش‌های خود را در کنار چین و ایران برای متوقف کردن استفاده از دلار در تجارت جهانی، به‌ویژه فروش نفت، سرعت ببخشد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سایت Radio Liberty، روسیه وعده داده در واکنش به تحریم‌های آمریکا، تلاش‌های خود را در کنار چین و ایران برای متوقف کردن استفاده از دلار در تجارت جهانی، به‌ویژه فروش نفت، سرعت ببخشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه با مجله International Affairs گفته بود «زمان آن رسیده که از حرف به عمل برسیم و دلار را برای مناسبات دوجانبه کنار بگذاریم و به گزینه‌های دیگری فکر کنیم. این اتفاق در حال رخ دادن است و علاوه بر دیگر اقدامات تلافی‌جویانه، در واکنش به لیست رو به افزایش تحریم‌های آمریکا، این کار را تسریع می‌کنیم.»

ایران هم که هدف موج تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، دلایل مشابهی دارد تا دلار را که دهه‌ها پول اصلی مبادله‌ شده در تجارت نفت، مس و دیگر کالاهای اساسی بوده، کنار بگذارد. هم ایران و هم روسیه، صادرکنندگان اصلی نفت هستند و صنایع نفت و صادرات آنها هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

چین هم سال‌ها به دنبال حذف دلار به عنوان ارز مبادلاتی اصلی دنیا بوده و شروع مناقشات تجاری با آمریکا و اقدامات تعرفه‌ای دو کشور علیه هم، انگیزه این کشور را بیشتر کرده است. یوآن چین هر از گاهی به عنوان جایگزین احتمالی دلار در تجارت جهانی مورد اشاره قرار می‌گیرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اخیرا اعلام کرده که تعداد زیادی از کشورها نسبت به جایگزین کردن دلار در تجارت جهانی نفت و دیگر معاملات، اظهار علاقه کرده‌اند.

سال گذشته، ایران و ترکیه توافق‌نامه‌ای مبنی بر استفاده از پول‌های خودشان برای اهداف تجاری امضا کردند. از آنجایی که تحریم‌‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه نوامبر اجرایی می‌شود، ایران چند توافق‌نامه با کشورهای دیگر هم امضا کرده تا از پول‌هایی به جز دلار در مبادلات تجاری استفاده کنند.

در حالی که برخی تحلیل‌گران می‌گویند تحریم‌های آمریکا نشانه اهرمی است که آمریکا به دلیل برتر بودن پول خودش در دنیا علیه روسیه، ایران و اقتصاد دیگر کشورها استفاده می‌کند، اما برخی دیگر می‌گویند استفاده از دلار به عنوان یک سلاح می‌تواند اثر معکوسی برای واشنگتن داشته باشد و در نهایت به سقوط جایگاه این پول در دنیا منجر شود.  

کد خبر 25142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =