دستاوردهای کلیدی دولت در بخش نفت و گاز

بر اساس آخرین گزارش عملکرد دولت دوازدهم، تولید نفت خام از میادین مشترک در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که این رقم ۴ برابر تولید در سال ۱۳۹۲ است

صنعت نفت و گاز از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. نفت، علاوه بر اینکه منبع عمده تأمین انرژی در دنیای امروز است، نقش مهمی‌نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی کشورهای مختلف ایفا می‌کند. بخش نفت در اقتصاد ایران سال‌های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می‌کند و در واقع این بخش در اقتصاد کشور نقش مسلط را ایفا میکند.

 بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی دولت از مهمترین دستاوردهای دستگاههای اجرایی در دولت یازدهم و دوره یکساله دولت دوازدهم، کشور در بخش نفت و گاز، افزایش 42 درصدی تولید نفت خام  و 66 درصدی تولیدات میعانات گازی در ابتدای سال 97 نسبت به سال 92، افزایش 130 درصدی را در صادرات نفت خام در همین بازه زمانی، تجربه کرده است. همچنین تولید نفت خام از میادین مشترک در سال 1397 به بیش از 300 هزار بشکه در روز رسید که این رقم 4 برابر تولید در سال 1392 است.

بر اساس گزارش یاد شده، در طول فعالیت دولت تدبیر و امید، تولید از میدان مشترک آذر به میزان 30 هزار بشکه در روز و لایه نفتی پارس جنوبی با 20 هزار بشکه در روز آغاز شد. همچنین از سال 1392 تا کنون، تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی 90 درصد افزلیش داشته و با به تولید رسیدن 11 فاز جدید  از این میدان، با کشور قطر به برابری تولید رسید.

بر اساس آمارمنتشر شده در این گزارش عملکرد دولت توانسته طی مدت پنج سال از آغاز به کار خود به بیش از 11500 روستا و 107 شهر گازرسانی کند بطوریکه 93 درصد از جمعیت کشور به جز استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان، تحت پوشش شبکه گازرسانی قرارگرفته اند.

یکی دیگر از دستاوردهای دولت در حد فاصل سال 1392 تا 1396، کاهش 33 درصدی سهم سوخت مایع و افزایش بیش از 31 میلیون متر مکعب در روز به نیروگاهها بوده است. همچنین در این مقطع زمانی تولیدات محصولات پتروشیمی رشد 33 درصدی داشته و در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی نیز رشد 75 درصدی را تجربه کرده ایم.

آغاز به کار 13 طرح پتروشیمی طی پنج سال با سرمایه گذاری معادل 4.4 میلیارد دلار و جهش بیش از 8 برابری در تولید بنزین با استاندارد یوروچهار، توانسته ایم تولید بنزین کشور را به بیش از 25 میلیون لیتر در روز برسانیم.

مطابق اطلاعات منتشر شده در این گزارش حجم صادرات گاز به کشورهای همسایه با آغاز صادرات گاز به کشور عراق، 50 درصد در سال 1396 نسبت به سال 1392 افزایش داشته است.

پیرو دستاوردهای دولت در پنج سال گذشته، بیش از 25000 کیلومتر خط انتقال لوله گاز تکمیل گردید که منجر به  افزایش 40 درصدی ظرفیت انتقال گاز در کشور شد.

دولت دوازدهم با انعقاد بیش از 50 قرارداد برای 5 گروه از کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، شرایط را برای  برای ساخت این کالا و تجهیزات در داخل کشور فراهم آورده است. همچنین به منظور به حداقل رساندن گازهای همراه نفت که در مشعل سوزانده می شود، اقدام به تعریف و پیگیری طرح های مربوطه از جمله طرح NGL3200، NGL3100، NGLخارک، پالایشگاه بیدبلند و طرح های اصلاح واحدهای جمع آوری، نموده است.

دولت همچنین طی 5 سال خدمت خود پروژه پایانه صادراتی جاسک را از طریق، خرید داخلی لوله، انجام مناقصه های اجرای خط لوله، آماده سازی مخازن، ذخیره سازی در خشکی و ساخت و نصب گوی شناور پیگیری می کند.

 

کد خبر 25221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =