ضرورت بسیج سه قوه برای مبارزه با بحران صنعت خودرو

محبی نژاد با اشاره به جلسه اخیر دادستان تهران با خودروسازان، خواستار تشکیل کمیته مقابله با بحران در صنعت خودرو و قطعه با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سه قوه شد

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به جلسه اخیر دادستان تهران با خودروسازان، خواستار تشکیل کمیته مقابله با بحران در صنعت خودرو و قطعه با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سه قوه شد.

آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: ما از ورود دادستانی و قوه قضاییه به مشکلات و بحران صنعت خودرو و قطعه استقبال می‌کنیم و همان طور که دادستان تهران اعلام کرد، موافق برخورد با قطعه‌سازان و خودروسازان متخلف هستیم.

وی با بیان اینکه با این حال وجود چند متخلف در صنعت خودرو و قطعه به معنای یافتن سرمنشاء مشکلات فعلی این صنایع نیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه نباید فراموش شود که علت مشکل فعلی صنعت خودرو و قطعه، عدم تحویل عمدی قطعات از سوی یک یا دو قطعه‌ساز نیست بلکه سرمنشاء مشکلات، بحران ایجاد شده در این صنایع است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در حال حاضر عدم تناسب قیمت قطعات تولیدی با نرخ فعلی ارز و مواد اولیه، نیاز سه برابری به سرمایه در گردش در صنعت خودرو و قطعه‌سازی با توجه به رشد قیمت نهاده‌های تولید و نرخ ارز و همچنین مشکلات تامین و تخصیص ارز، سه مشکل اصلی صنایع خودرو و قطعه‌سازی است که باعث ایجاد اختلال در فرایند تولید و تامین قطعات و در نتیجه افت تولید خودرو شده است.

وی افزود: اگر این سه مشکل اصلی حل شود ۹۵ درصد بحران و مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی حل خواهد شد؛ ضمن آن که ممکن است پنج درصد مشکلات فعلی نیز ناشی از تخلف چند نفر در صنایع خودرو و قطعه‌سازی باشد که از برخورد با آن ها نیز حمایت می‌کنیم.

محبی‌نژاد با بیان اینکه ما از ورود دادستانی به مشکلات گریبانگیر صنعت خودرو و قطعه استقبال می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد که دادستانی بررسی کند که اشکال کار کجاست که وضعیت فعلی پیش آمده است و در راه رفع مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: در این شرایط که هم دولت، هم مجلس، هم شورای عالی امنیت ملی و اخیرا نیز قوه قضاییه به مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی ورود کرده‌اند پیشنهاد می‌کنیم کمیته مقابله با بحران در صنعت خودرو و قطعه با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سه قوه تشکیل شود تا این کمیته مشکلات اصلی را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: در این زمینه نکته مهم این است که تخلف یک یا دو قطعه‌ساز یا چند مدیر خودروسازی را نباید به کل این صنایع تعمیم داد و راه را اشتباه رفت ضمن‌ آنکه امنیتی کردن فضا نیز راهکار حل مشکلات این صنایع نیست بلکه راهکار اصلی، بررسی ریشه‌های شکل‌گیری این وضعیت و برطرف کردن آنها است.

 دو روز پیش جلسه دادستان تهران با مدیران عامل شرکتهای خودروسازی با هدف بررسی و رفع مشکلات صنعت خودرو برگزار شد.

منبع: ایسنا 

کد خبر 25328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =