نیاز ۷۵۰ هزار تنی برای واردات برنج

کل مصرف برنج کشور ۳ میلیون تن است درحالیکه در داخل کشور ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن از ان تولید می شود

دبیر انجمن برنج گفت: با توجه به شرایط تحریم و نوسان نرخ ارز به دولت توصیه می شود که بیش از نیاز کشور، برنج وارد نکند.

جمیل علی زاده شایق، دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت تولید برنج در سال جاری اظهار کرد: با توجه به بارش های مناسب بهاره در تولید برنج ، هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی از کشت برنج در 14 استان ممنوعه خبر داد و گفت: برخی کشاورزان که آب در اختیار داشتند، دوباره کشت را انجام دادند، هر چند که این موضوع از نظر فنی مورد تایید انجمن نیست، اما خوشبختانه لطمه ای به کشت اول وارد نکرده است.

علی زاده ادامه داد: باوجود پیش بینی کاهش تولید برنج در سال جاری، این موضوع محقق نشد، این در حالی است که گزارش های نهایی بیانگر  2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 250 هزارتن تولید برنج است.

این مقام مسئول نیاز برنج سالانه کشور را 3 میلیون تُن اعلام کرد و گفت: گرایش افراد به مصرف فست فود موجب شده افزایش چندانی در مصرف برنج نداشته باشیم، از این رو با احتساب تولید داخل 750 هزارتن کسری برنج کشور باید از طریق واردات تامین شود که تاکنون بخشی از این میزان وارد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم و نوسان نرخ ارز به دولت توصیه می شود که بیش از نیاز کشور برنج وارد نکند؛ چرا که در شرایط کنونی، کنترل میزان واردات یک ضرورت به شمار می رود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به آنکه برخی کارشناسان با احتساب ذخایر استراتژیک، از واردات یک میلیون تن برنج خبر می دهند، از این رو توصیه می شود که دولت پس از دوره ممنوعیت، واردات برنج را طبق میزان وارده در چند ماهه سال انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تولید برنج در چند سال گذشته درجا می زند، بیان کرد: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، حداقل طی پنج سال گذشته میزان تولید برنج بین 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 250 هزارتن بوده است که این امر جای سوال دارد که چرا با وجود هزینه تحقیقات، واردات نهاده ها و زحمات کشاورزان میزان تولید افزایش نیافته است، در حالیکه طرح خودکفایی و خوداتکایی محصول؛ بارها از سوی وزارت جهاد مطرح شده است.

دبیر انجمن برنج با انتقاد از بودجه بخش تحقیقات برنج گفت: با توجه به آنکه اعتبار بودجه تحقیقات رقمی نیست که تلاش های محققان را جبران کند از این رو انتظار می رود بودجه تحقیقاتی به رقمی برسد که نیاز کمتری به واردات داشته باشیم.

علی زاده با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی برنج در کشور شدنی است، بیان کرد: با حمایت از ارقام پر محصول به دلیل افزایش عملکرد به سهولت می توان به خودکفایی رسید که به مراتب کیفیت آن از برنج های وارداتی بهتر است.

دبیرانجمن برنج کشور در پاسخ به این سوال که خرید توافقی بر وضعیت بازار تاثیر گذار خواهد بود یا خیر، گفت: از نظر روانی کشاورز در یک مرحله به جایی می رسد که برنج نمی خرد یا به حدی قیمت ارزان می شود، بنابراین اعلام خرید توافقی از سوی دولت می تواند بر وضعیت بازار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 25591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =