موفقیت فرمانده بازار پول در مهار چک های برگشتی

بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار توانست با سیاست های جدیدی که در حوزه چک اتخاذ کرده آمار چک های برگشتی را بیش از ۳۶ درصد کاهش دهد

به گزارش اگزیم نیوز بر اساس آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی آبان ماه سال جاری مبلغ چک های برگشتی در مقایسه با مهر ماه به میزان 36.9 درصد کاهش یافت که این موضوع نشان می دهد سامان دهی بانک مرکزی در موضوع چک در کشور درست به هدف خورده و امیدواری ها به رفع چالش چک های برگشتی در کشور بالاتر رفته است.

به گزارش اگزیم نیوز با روی کار آمدن رییس کل جدید بانک مرکزی، برنامه اصلاح روند صدور چک در کشور به سرعت کلید خورد که این امر از یک سو با هدف اصلاح معضل چک های برگشتی صورت پذیرفت و از سوی دیگر مسیریابی  نقدینگی را در بازارهای مختلف تسهیل می کرد.

تصمیماتی که در این رابطه شورای پول و اعتبار برای اصلاحات در اعطای دسته چک به افرادی که دارای سوابق چک برگشتی هستند از یک سو و جلوگیری از پشت نویسی چک های تضمینی و افزایش شفافیت در مورد صدور چک های تضمینی از سوی دیگر و جلوگیری از انتقال چک ها برای جلوگیری از پولشویی از کانال صدور این نوع از چک ها از جمله راهکارهایی بوده که طی مدت سه ماه گذشته در دستور کار قرار گرفته است. این نوع سیاست ها که ساماندهی بازار پول را در پی دارد توانست آمار خوبی از کاهش چک های برگشتی در کشور را در ابان ماه نشان دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از نظر تعداد نیز چک های برگشتی در ابان 97 با افت 25.2 درصدی روبرو شدند و به این ترتیب تعداد چک های برگشتی در این ماه به حدود ۸۶۹ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۹۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ۳۰۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. همچنین در کل کشور ۱۲.۱ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۳.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

حدود ۸۳۱ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد ریال در آبان ماه ۱۳۹۷، در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۵.۶ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۲ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

براساس آمار بانک مرکزی حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۷۱۳ هزار میلیارد ریال در آبان ماه ۱۳۹۷ در کل کشور مبادله شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۹.۸ درصد و ۲۳.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در استان تهران حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۰۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۶۱۹ هزار میلیارد ریال در آبان ماه ۱۳۹۷ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۹ درصد و ۲۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۸۷.۹ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۶.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.

در آبان ۱۳۹۷، در استان تهران حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۳۵۳ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد ۸۸.۲ درصد و از نظر ارزش ۸۸.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. 

کد خبر 26159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =