اقتصاد دانش بنیان بدون R&D مفهومی ندارد

علیرضا دلیری در اولین کنفرانس بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران گفت: کشورهای توسعه یافته به صورت جدی بر فناوری های نوین و هایتک متمرکز هستند، به صورتی که مسیر صنعتی شدن کشورها را تکنولوژی معین می کند

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، علیرضا دلیری در اولین کنفرانس بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران گفت: کشورهای توسعه یافته به صورت جدی بر فناوری های نوین و هایتک متمرکز هستند، به صورتی که مسیر صنعتی شدن کشورها را تکنولوژی معین می کند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ جای خود را با شرکت‌هایی که بر مبنای تکنولوژی فعالیت می‌کنند عوض کرده‌اند چرا که شیوه های قدیمی پاسخگوی سرعت رشد فناوری نیست.

دلیری اذعان داشت:  فعالیت‌های اقتصادی در دنیای امروز بدون بستر R&D محکوم به شکست است و خوشبختانه ما از نظر نیروی انسانی بعنوان اولین نیاز اقتصادهای دانش‌بنیان در  منطقه و در این حوزه رتبه اول را داریم.

دلیری گفت: ایران در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا از رتبه 25 به رتبه 16 صعود کرده که  اینکار، حاصل پنج سال برنامه‌ریزی مشخص و تلاش در معاونت علمی ریاست جمهوری است.

معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره به شرکت‌های فعال در این حوزه گفت: در حال حاضر درکشور چهار هزار شرکت مدیوم و های‌تک داریم که بستر صادراتی برای آنها فراهم شده است. این شرکت‌ها تاکنون شش هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و 300 هزار شغل ایجاد کرده‌اند. 70 درصد از این تعداد استارت‌آپ‌های نوپا بودند.

علیرضا دلیری در ادامه به معرفی 120 خدمت برای سرمایه‌گذاران در این علمی و فناوری پرداخت و گفت: معافیت مالیاتی، بیمه‌ای، گمرکی و فعالیت در مرزهای مسکونی شهرها  از جمله خدمات ما تا امروز بوده است؛  این خدمات ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل و حتی به صفر خواهند رساند. در گذشته به سختی در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت اما اکنون بین هلدینگ‌ها رقابت به وجود آمده است.

وی تاکید کرد تلاش داریم فضای اقتصادی کشور را به سمت رفع باگ های این حوزه سوق دهیم و علم تنها محصور در بخش های خاص نباشد؛ دلیری گفت: با شکل گیری فضای علمی در اقتصاد می توان در گام بعدی براری رسوخ این نگاه در بدنه دولت و  خانواده نیز تلاش کنیم.
دلیری گفت: سرمایه گذاری در این حوزه مستلزم همکاری بخش های مختلف و طراحی ایده های خلاقانه است؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تیم هایی از صاحبان ایده را طراحی و همکاری های لازم را در این حوزه به علاقه مندان و فعالان اقتصادی عرضه کند

کد خبر 26423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =