هراس نوظهورهای آسیا از تحریم نفت ایران

هند، چین و کره نگران وضعیت اقتصاد خود رد نتیجه قطع معافیت ها هستند و معتقدند این وضعیت بازار جهانی نفت را با چالش روبرو کرده و برای آنها به شدت مضر است

هند از تحریم هایی که آمریکا علیه نفت ایران در نظر گرفته نگران بوده و معتقد است این تحریم ها به اقتصاد این کشور اسیب خواهد رساند.

یک وبسایت تحلیلی هندی در این زمینه امروز از قول یکی از مقامات این کشور اعلام کرده است که آتشی که آمریکا در بازار نفت ایجاد کرده دامن تک تک کشورهای نوظهور را خواهد گرفت. ترامپ از اول ماه می هرگونه معامله نفتی با ایران را حتی برای کشورهایی که قبلا از معافیت های آمریکا استفاده می کردند تحریم کرده است و به این ترتیب هند، چین، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی و ... تحت تاثیر این تحریم قرار گرفته و می گیرند.

کارشناسان می گویند این تحریم در شرایطی که ونزوئلا، لیبی و نیجریه نیز در بازار نفت حضور جدی ندارند این بازار را با گرفتاری های زیادی روبرو خواهد کرد و همانطور که دیدیم بازار با یک جهش نیز روبرو شد. قیمت نفت خام برنت به نزدیکی 75 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از نوامبر پارسال تاکنون است.

با این حال ترامپ نظر دیگری دارد؛ به گفته وی عربستان و امارات مشکلات این بازار را به زودی حل می کنند هرچند شرکت های پتروشیمی آسیایی این حرف را خیلی قبول نداشته و معتقدند این یک پیش بینی غلط از وضعیت بازار است و بعید است این دو کشور این میزان کمبود نفت را بتوانند جبران کنند.

عربستان هم در ماه های اخیر مدام با اظهار تردید درباره افزایش تولید خود روبرو بوده زیرا از کاهش زیاد قیمت های نفت نگران است و معتقد است افزایش تولید این کشور و امارات و همچنین رشد تولیدات شیل آمریکا به زیان بازار جهانی نفت و خود این کشور است.

در ماه دسامبر اوپک به همراه روسیه و سایر متحدان موافقت کردند که مجموع تولید را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و حجم کل تولید جهانی نفت را بیش از یک درصد کاهش دهند. از آن زمان تا کنون عربستان سعودی کاهش 800 هزار بشکه غای در روز را تجربه کرده بطوریکه این کشور در ماه مارس، تولید را به کمترین میزان سالانه یعنی رقم 9.82 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

این وبسایت هندی در ادامه می نویسد درست است که عربستان متحد نزدیک آمریکایی ها باشد اما شاخص ترین کشور عضو اوپک نیز هست و کاهش قیمت ها برای این کشور که بودجه نفتی دارد به عنوان یک زنگ خطر جدی تلقی می شود بنابراین محتمل است واشنگتن را در این مسیر در بلند مدت همراهی نکند.

عربستان قبل از این نیز شرایط مشابهی را در جنگ یوم کیپور با مصر تجربه کرده است. در آن دوره قیمت نفت از 26 دلار به 46 دلار در هر بشکه رسید و این امر باعث شد رییس جمهور نیکسون استاندارد پایه طلا را در پی رشد تورم و کاهش شدید ارزش دلار کنار بگذارد و این موضوعات به تک روی ریاض در برابر واشنگتن منتهی شد.

اکنون نیز با درگیری که آمریکا با ایران دارد احتمالا شرایط به رشد شدید قیمت نفت منجر گردد هرچند در دوره های بسیار کوتاه مدت بتوان با سیاست هایی بازار را از جهش دور نگه داشت.

این موضوع باعث می شود قیمت سایر کالاها نیز روند صعودی در پیش بگیرد که این فشار تورمی برای کشورهایی مثل هند یا چین که بسیار روی تراز تجاری خود متمرکز هستند خبر خوبی نیست. به عنوان مثال هر دلار افزایش در قیمت نفت واردات 1.5 دلار افزایش می یابد و باعث می شود کسری تراز تجاری نیز زیاد شود.

وضعیت برای بخری کشورهای دیگر مانند کره جنوبی بدتر هم هست. کره دومین واردکننده بزرگ میعانات گازی از ایران است که در تولید محصولات پتروشیمی کاربرد دارد. توقف واردات این میعانات باعث می شود تولیدات پتروشیمی در کره با رشد هزینه ها روبرو شوند که علاوه بر ریسک های تجاری در داخل باعث ناامنی اقتصادی در سطوح بازارهای منطقه ای این کشور خواهد شد.

این گزارش در نهایت رفتار ترامپ در برابر ایران را بزرگترین ناامنی برای اقتصاد جهان ارزیابی کرده و معتقد است اگر ترامپ در انتخابات سال آینده با همین پیش فرض شرکت کند باید نسبت به اقتصاد دنیا در 5 سال اینده به شدت بدبین بود. 

در این رابطه رویترز هم در گزارشی نوشت تنها تحریم ایران نیست بلکه این مساله به مجموعه ای از سایر عوامل افزوده می شود و مانع عرضه نفتجهانی شده و کار را برای ایجاد تعادل در این بازار سخت می کند. تحریم فروش نفت ونزوئلا و مشکلاتی که برای خریداران نفت این کشور ایجاد می شود یکی از این موضوعات است.

بازرگانان همچنان به دنبال نفت خام سنگین ایران و ونزوئلا هستند. از طرف دیگر رکود عرضه نفت شیل در این سال ها که قیمت نفت در آن پایین بوده برای آمریکا هزینه های بزرگی را ایجاد کرده است زیرا استخراج نفت از منابع شیل هزینه های بالایی دارد و تنها زمانی مقرون به صرفه است که قیمت نفت سنتی در بازار بالا باشد درحالیکه در چند سال اخیر بهای نفت اغلب اوقات زیر 50 دلار در هر بشکه بوده و توجیه پذیری این طرح ها را با اما و اگر روبرو ساخته بنابراین برای واشنگتن مطلوب است که قیمت نفت در بازارهای سنتی صعودی باشد.

از طرفی قیمت های نفت ایران بسیار مقرون به صرفه است و اکنون کشورهای مختلف باید نفت مورد نیاز خود را با قیمت های بالاتر از سایر شرکت ها خریداری کنند که برایشان به معنای افزایش هزینه است. مشکل اصلی اما برای کشورهایی مثل چین است.

برخی می گویند چین ممکن است با نظرآمریکا همراهی نکرده و همچنان از ایران نفت بخرد زیرا خود این کشور نیز اکنون زیر تنبیه های اقتصادی آمریکا قرار دارد. یک مرکز مطالعاتی در سوئد می گوید چین می تواند همچنان تا 600 هزار بشکه در روز از ایران نفت بخرد و در عوض کالا در اختیار ایران قرار دهد.

 

 

کد خبر 27874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =