شانس هند و ترکیه برای دریافت معافیت از ترامپ

آیا آنکارا و دهلی نو که تلاش می کنند تا ترامپ را برای خرید نفت ایران متقاعد کنند به نتیجه می رسند؟

در ماه نوامبر سال گذشته، دولت ترامپ، تحریم های سنگینی را علیه ایران تحمیل کرد و تلاش کرد تا ضربه ناخوشایندی را به این کشور غنی نفتی تحمیل کند. بر این اساس تمام تحریم هایی که تحت توافق هسته ای 2015 لغو شده بودند، از طرف آمریکا بازگردانده شدند؛ به خصوص آنهایی که هدف صادرات نفت، حمل و نقل و بانکداری هستند - بخش هایی که برای اقتصاد ایران مهم هستند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از Gulfnews در ماه آوریل، ایالات متحده تلاش کرد تا تحریم های نفتی را سخت تر کند به عنوان مثال معافیت 8 کشور را که در دوره قبلی مجاز به خرید نفت از تهران بودند لغو کرد. این کشورها عبارتند از چین، هند، یونان، ایتالیا، ژاپن، تایوان، کره جنوبی و ترکیه که اکنون برخی از این کشورها در حال چانه زنی هستند تا بتوانند معافیت بگیرند.

هند و ترکیه در این ارتباط بسیار نگران هستند. وزیر امور خارجه هند دیروز در تماسی نلفنی با واشنگتن از آمریکا خواهست برای این کشور تسهیلاتی را فراهم کند. ترکیه نیز اعلام کرده است که به نفت ایران نیاز دارد. شبکه TRT ترکیه معتقد است هر دو کشور وابستگی انرژی زیادی به تهران دارند. به عنوان مثال ایران سومین تامین کننده نفت هند بعد از عراق و عربستان است.

این گزارش معتقد است هند از آنجا که یک کشور متوازن کننده و متعادل کننده قدرت اقتصادی در برابر چین است برخی معتقدند دهلی ممکن است در کسب معافیت های آمریکا موفق تر از سایر کشورها باشد.

هند در عین حال به شدت در تلاش است تا در پروژه مشترک چابهار ظرفیت های همکاری خود را با تهران افزایش دهد. این موضوع برای ترکیه نیز به همین اندازه اهمیت دارد.

مشاور انرژی ترکیه در این باره می گوید اروپا از یک مکانیزم و سازو کار برای تداوم ارتباط با تهران استفاده می کند و باید آنکارا نیز از ساز و کاری مشابه استفاده کند. حتی هند نیز علاقمند به پیوستن به چنین مکانیزمی است.

با این حال آنطور که کالین می گوید ترکیه گزینه های مختلفی را برای ادامه همکاری با تهران در نظر دارد و با توجه به این که ایرانی ها دهه های مختلف توانسته با انعطاف در روش های خود تحریم های گوناگون را پشت سر بگذارد و کشور را اداره کند. اکنون 20 کشور هستند که واردات خود از نفت ایران را متوقف کرده اند.

یک تحلیلگر ایران در گروه بحران بین المللی مستقر در بروکسل به گالف نیوز گفت تاثیرات اقتصادی تحریم های ایالات متحده چشمگیر بوده و می تواند تهدیدهای مالی را برای تهران به همراه داشته باشد اما تاثیر این سیاست ها برای دستیابی آمریکا به اهداف خود ضعیف به نظر می رسد.

به گفته وی دولت ترامپ امیدوار است که تحریم های صادرات نفت ایران را به صفر برساند تا ایران را مجبور کند مذاکرات مربوط به توافق هسته ای 2015 را که توسط باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امضا شده است، بازنگری کند.

چنین توافقنامه ای که مجددا مورد مذاکره قرار می گیرد، نه تنها برنامه هسته ای کشور بلکه قابلیت های موشک های بالستیک و جنبه های سیاست های منطقه ای ایران را نیز شامل می شود که تهران در برابر هیچ یک از این مسایل کوتاه نخواهد آمد. با این حال تحریم ها مشکلات اقتصادی را افزایش می دهد.

پیش بینی های صندوق بین المللی پول حکایت از رشد 40 درصدی تورم و افت 6 درصدی رشد در سال 2019 حکایت دارد که دلیل آن رشد سه برابری قیمت ارز در ایران است که می تواند به تجارت خارجی ایران صدمه بزند. اما دنیا هم از این موضوعات تاثیر می پذیرد؛ قیمت نفت در حال افزایش است و این به ضرر کشورهای توسعه یافته اروپایی است. قیمت بنزین افزایش یافته و حمل و نقل دچار مشکل شده است. 

 

کد خبر 27898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =