نگرانی های بازار نفت از تحریم ایران

شرکای سنتی ایران چه موضعی را در قبال تحریم ها در پیش می گیرند؟

بررسی های فایننشال ورد نشان می دهد وضعیت بازار نفت طی هفته های اخیر بسیار پیچیده و آینده آن نگران کننده است. ایران تحریم شده، ونزوئلا نیز همینطور.

خط لوله دروژبای روسیه که انتقال نفت به اروپا را به عهده دارد به دلیل مشکل آلودگی نفتی موقتا قطع شده و عربستان نیز اطمینان ندارد که بتواند در این شرایط کاهش عرضه را تامین کند بنابراین به نظر می رسد کارشناسان نفتی نگران رشد بیش از حد قیمت نفت هستند.

از طرفی فشار زیادی از سمت ترامپ به اوپک وارد می شود تا کشورهای عضو با رشد تولید قیمت را کاهش دهند اما بسیار تردید وجود دارد که این موفقیت حاصل شود.

در طرف دیگر اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که ترکیه و چین نگران تامین نفت مورد نیاز خود از ایران هستند. در این ارتباط معاون مرکز مطالعات ایران در آنکارا اعلام کرد ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد زیرا قادر به جایگزینی نفت ایران از کشورهای دیگر در کوتاه مدت نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه می گوید من فکر می کنم که حجم نفت خریداری شده از ایران بر اساس فشار آمریکا و جلسات بین ترکیه و ایالات متحده تعیین می شود.

کارشناسان می گویند ترکيه نگران است که تحريم هاي آمريکا همچنان ايران و منطقه را بي ثبات سازد. ایران و ترکیه چه طور می توانند با تحریم های آمریکا مقابله کنند؟

کارشناس ترکیه در این باره گفت: اگر دو کشور موضع خود را به یکدیگر نزدیک تر و در مسایلی نظیر عراق و سوریه برسند، آنها قادر به تشکیل یک ائتلاف منطقه ای و نیز کاهش اثرات تهدیدات خارجی خواهد بود. در این بین اما برخی پیش بینی می کنند چین از دستورات آمریکا تبعیت خواهد کرد.

رویترز در این رابطه در گزارشی به شرکت های سینوپک و سی ان پی سی اشاره کرده و می گوید احتمالا این شرکت ها واردات نفت را متوقف می کنند اما رسانه های چینی با اشاره به مشکلاتی که ترامپ بر سر راه اقتصاد کشورشان ایجاد کرده خواستار واردات نفت از ایران هستند.

آنها با اشاره به افزایش تعرفه واردات از 10 درصد به 25 درصد که روی 200 میلیارد دلار دیگر کالای چینی در نظر گرفته شده می گویند دولت چین باید در برابر این تصمیمات بایستد.

هفته قبل ترامپ با طرح این ادعا که پکن به تعهدات خود در قبال مذاکرات پایبند نبوده افزایش 25 واحد درصدی را برای 200 میلیارد دلار دیگر کالای صادراتی چین به آمریکا در نظر گرفت با این حال مذاکرات ادامه دارد.

در مقابل عده ای از تحلیلگران چینی می گویند چین فروشندگان متنوعی را در سبد خود قرار داده و به همین دلیل تغییر ایران چالش جدی در مسیر آنها ایجاد نمی کند و نخریدن نفت از ایران می تواند حتی به موضوع پرونده جنگ تجاری نیز کمک کند.

بای مینگ، معاون مدیر موسسه تحقیقات بازار بین المللی وزارت بازرگانی چین، گفت: چین دارای چند تامین کننده نفت در خارج از کشور است، بنابراین تحریم های آمریکا تاثیر زیادی بر امنیت انرژی این کشور نخواهد داشت. یک سفیر سابق چینی در ایران نیز گفت: این (لغو ممنوعیت) به این معنا نیست که چین روابط تجاری انرژی خود را با ایران قطع می کند، زیرا ایران شریک اصلی چین در اقتصاد، سیاست و امنیت است.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، نفت ایران حدود 6 درصد از کل واردات نفت خام چین را به خود اختصاص داده است و جمهوری اسلامی چین را هفتمین وارد کننده نفت خود می داند. در این بین تصمیمات دو شرکت پتروشیمی چینی برای توقف واردات نفت ایران به دلایلی قابل توجیه است.

اولا، این موضوع نشان می دهد که چین مایل نیست که در معرض مقابله (حداقل در حال حاضر) با ایالات متحده قرار بگیرد – به خصوص این که در حال مذاکره تجاری با این کشور بر سر وضع تعرفه روی واردات کالاهای چینی است.

از طرفی چین دارای بزرگترین ظرفیت پالایش در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است. طبق گفته گلوبال دیتا، چین در سال 2018 تا 2023، بیشترین رشد صنعتی را در بخش پالایش نفت خام به خود اختصاص خواهد داد و 44 درصد از ظرفیت پالایش نفت خام آسیا در سال 2023 را از آن خود خواهد کرد.

با این حال، اگر مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن در روز جمعه به نتیجه برسد، پکن می تواند به درخواست ایالات متحده برای توقف واردات نفت ایران متمرکز شود و چانه زنی کند. تا آن زمان، عربستان سعودی، روسیه و دیگران، در رقابت شدیدی برای کسب سهم بازار چین در بازار نفت تلاش خواهند کرد.

کد خبر 27970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =