تهدیدهای نفتی ایران برای اقتصاد آمریکا

تجربه نشان می دهد رشد قیمت نفت در ۴۰ سال گذشته همیشه به اقتصاد آمریکا ضربه زده و باعث ایجاد رکود اقتصادی در دنیا شده است

به گزارش اگزیم نیوز CNN در گزارشی به بررسی نتایج جدال ایران و آمریکا در خلیج فارس در بازار نفت پرداخته و می گوید این اقدامات می تواند بهای نفت را در بازارهای جهانی به بیش از 140 دلار در هر بشکه برساند و این زنگ خطری برای دنیا است در نتیجه در رقابت بین دو کشور در نهایت ایران است که پیروز خواهد شد.

بر اساس این گزارش سرمایه گذاران به شدت نگاه خود را به این سوی دنیا یعنی خلیج فارس معطوف کرده اند و مترصد تغییرات ژئوپلیتیکی در این ناحیه هستند.

این در حالی است که ترامپ که می داند چه اتفاقی در انتظار اقتصاد دنیا است تلاش می کند تا شوک ها را در سطح پایین نگه دارد چراکه با رشد قیمت نفت ضربه بزرگی به مخارج مصرف کنندگان آمریکایی و اروپایی وارد خواهد آمد و این موضوع برای انتخاب مجدد ترامپ در سال 2020 می تواند دردسرساز باشد چراکه تجربه نشان داده افزایش قیمت نفت می تواند برای اقتصاد جهان بسیار مضرتر از مشکلات مالی و بانکی باشد.

در این ارتباط نیکلاس کولاس، یکی از بنیانگذاران Research DataTrek، در یادداشتی می نویسد: شوک های نفتی بیش از 40 سال گذشته بیشتر بازارهای اقتصادی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است.

تحریم نفت عربستان سعودی از سال 1973 تا 1974 علاوه بر خطوط طولانی در ایستگاه های پمپ بنزین، اقتصاد آمریکا را فلج کرد و یا انقلاب ایران در سال 1979 منجر به رکود اقتصادی در ایالات متحده شد. همچنین افزایش قیمت نفت در سال 2007 به 146 دلار رکود بزرگی را ایجاد کرد.

پس از حمله عراق به کویت در سال 1990 همینطور و پس از سرنگونی صدام حسین در عراق در سال 2003، باز هم اقتصاد ایالات متحده به یک رکود وارد شد که تمام این موضوعات حکایت از آسیب پذیری بالای اقتصاد آمریکا از مساله ای به نام نفت دارد.

کولاس خاطر نشان کرد که سه نمونه اخیر که در چرخه اقتصادی طولانی مدت ایالات متحده اتفاق افتاد، بسیار شبیه شرایط امروز بوده است؛ این در حالی است که اقتصاد آمریکا بعد از رکود اخیر اکنون به یک شرایط بسیار باثبات تری رسیده و این وضعیت می تواند ضربه مهمی برای آن باشد.

رکود بزرگ توسط یک حباب در بخش مسکن در وال استریت ایجاد شد. اما واقعیت این است که قیمت نفت در تابستان 2008 بیش از 140 دلار در هر بشکه افزایش یافت که به عمق رکود کمک کرد. رانندگان آمریکایی که شوکه شده بودند، بنزین 4 دلاری استفاده می کردند و این موضوع سیستم حمل و نقل را دچار اسیب کرده بود.

شوک های نفتی به عقیده کارشناسان ترسناک تر هستند و به طور همزمان هم سطح مصرف را کاهش می دهند و هم اعتماد مصرف کننده را. به عقیده آنها نفت شیل که برخی به آن استناد می کنند سوپرمن نیست و قادر به کنترل بازار جهانی نفت نخواهد بود درنتیجه الان باید گفت آمریکا عامدانه در حال نزدیک کردن اقتصاد دنیا به یک پرتگاه سقوط است.

این در حالی است که سایر علایم این رکود نیز از قبل خودش را نشان داده به عنوان مثال اقتصاد چین وارد روند کاهش نرخ رشد شده و اروپا هم وضعیت خوبی ندارد.

اکنون قیمت نفت 50 درصد در مقایسه با 2014 افزایش یافته درحالیکه این افزایش ناشی از مسایل ژئوپلیتیکی نبوده و با سایر محرک ها افزایش یافته است. حال محرک مسایل ژئوپلیتیکی را نیز باید به آن افزود. البته درست است که مسایل تجاری چین و آمریکا تا حدی از رشد فزاینده این بازار ممانعت کرده اما این ممانعت نمی تواند در میان مدت ادامه یابد.

کد خبر 28034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =