تهدید بازارهای صادراتی خرما معلول تعرفه های بالا

به گفته سید مصطفی حجت نژاد افزایش تعرفه در اندازه های بالا، تعطیلی صادرات خرما را در پی خواهد داشت

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز هفتم خردادماه جاری،  کارگروه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل افزایش عوارض صادراتی خرما را به گمرک ارسال کرد. بر اساس این ابلاغیه هر کیلوگرم خرمای مضافتی مشمول ۸,۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم خرمای کبکاب مشمول ۵,۰۰۰ تومان عوارض صادرات و سایر انواع خرما نیز مشمول عوارضی معادل ۳۰ درصد ارزش ریالی صادرات بر مبنای نرخ دلار در سامانه سنا خواهد شد.

سید مصطفی حجت نژاد در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزایش تعرفه در این ابلاغیه در ابعادی است که تعطیلی صادرات خرما را در پی خواهد داشت.

به گفته این صادرکننده محصولات کشاورزی استان خوزستان سال گذشته کشور با کاهش تولید مواجه بود اما در حال حاضر به لحاظ موجودی انبار در وضعیت مطلوبی به سر می بریم.

وی دلیل افزایش قیمت خرما را اثرات انتزاعی تورمی جامعه دانست و گفت: این موضوع که به دلیل افزایش نرخ ارز، تمایل برای صادرات نیز افزایش دارد، درست است اما محصول به اندازه کافی در بازار وجود داشت و ارتباط معناداری بین افزایش نرخ محصول و صادرات نیست. در واقع صادرکننده قربانی این تحلیل غلط می شود حال آنکه فرصت های صادراتی منتظر ازمون و خطای ما نمی مانند.

حجت نژاد اذعان داشت: با افزایش نرخ ارز، قیمت های خارجی کاهش داشت. بطوریکه خرمایی که ما هر تن 1200 دلار صادر می کردیم، امروز 800 دلار خریداری می شود.

حجت نژاد یادآور شد: از طرفی ما در آستانه خرید محصول جدید هستیم و با این وضعیت کسی جرات ندارد برای خرید خرما قدم پیش بگذارد.

وی گفت: تاکید می کنم که ما از نظر تامین بازار داخل مشکلی نداریم؛ در واقع صادرات در برابر تولید داخلی رقم قابل توجهی نیست و این راهکار نتیجه ای جز نابودی صادرات خرما در پی نخواهد داشت.

به گفته این صادرکننده محصولات کشاورزی وضعیت صادرات خرما در حال حاضر خوب است و تقاضا وجود دارد؛ خرما بازار صادراتی متنوعی دارد و از هند، چین، فیلیپین تا  استرالیا، لهستان  را در بر می گیرد.

حجت نژاد بازیابی بازارهای صادراتی را کاری دشوار و هزینه بر خواند و گفت: دستورالعمل هایی از این دست بازارهای صادراتی کشور را تهدید می کند.

 به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خرما به عنوان یکی از محصولات کشاورزی پرطرفدار ایران در منطقه و بخصوص کشورهای همسایه از بازار صادراتی خوبی برخوردار است. اما تفاوت افزایش قیمت دلار طی سال گذشته منجر به افزایش صادرات برای کسب درآمدهای ارزی و در نهایت تورم صادراتی این کالا در بازارهای داخلی شد. تا جایی که قیمت هر کیلو خرما افزایش چهار برابری را تجربه کرد.

 

کد خبر 28110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =