موفقیت عرضه  نفت و بنزین در بورس انرژی

سیدعلی حسینی معتقد است توجه به شرایط فروش و کیفیت بنزین ایران، این بازار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

سید مسعود آریادوست:دومین محموله بنزین در بازار بورس انرژی عرضه شد. بر اساس اخبار موجود، بر خلاف خرید و فروش نفت خام در بورس، عرضه بنزین شرایط بهتری را تجربه کرده است. کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکیه و حتی ارمنستان که همیشه خواهان خرید بنزین از ایران بودند، اکنون ‌می‌توانند ضمن حضور در این بازار، از ایران بنزین خریداری کنند. در این زمینه سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ابراز داشت: "با توجه به همکاری بسیار خوبی که با  "شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران" داشته‌ایم، هر هفته دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها، در بورس انرژی شاهد عرضه فرآوده‌های متنوع نفتی خواهیم بود. من مطمئن هستم که با توجه به شرایط فروش و کیفیت بنزین ایران، این بازار مورد استقبال قرار خواهد گرفت."

حسینی گفت: با توجه به راه‌اندازی فازهای سه‌گانه نفت ستاره خلیج فارس و تولید روزانه 41 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، خوشبختانه ایران به یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین تبدیل شده است. در حال حاضر علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم بنزین را هم صادر کنیم. بر همین اساس شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، تصمیم به عرضه بنزین در بورس انرژی گرفت که هدف از این تصمیم صرفا صادرات است. تا کنون نیز شاهد 2 عرضه در این زمینه بوده‌ایم که هر دو عرضه با خریدارانی مواجه شده‌اند.

او ادامه داد: به طور مشخص هر هفته در بورس انرژی عرضه‌ بنزین خواهیم داشت که در طول هر هفته 2 روز (روزهای 2 شنبه و 4 شنبه) به عرضه بنزین اختصاص داده شده است. با توجه به کیفیت بنزینی که در پالایشگاه‌های ایران تولید می‌شود و بازار مصرفی که در منطقه ما وجود دارد، مطمئن هستم که این بازار رونق خواهد داشت و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی در مورد تسویه حساب با طرف‌های خارجی ابراز داشت: در این خصوص مشکلی نداریم. در بورس انرژی ایران روش‌های تسویه متنوعی وجود دارد. روش تسویه نقدی، روش تسویه نسیه، روش تسویه شرایطی، روش تسویه خارج از پایاپای از جمله این روش‌ها است. هر عرضه کننده‌ای جهت تسویه حساب می‌تواند ضمن انتخاب یکی از این روش‌ها، با خریداران خود تسویه حساب نماید. به عبارت دیگر هیچ معامله‌ای نمی تواند خارج از این روش‌ها تسویه شود که البته همه‌ی راه‌ها برای تسویه در نظر گرفته شده است و محدودیتی در خصوص وجود ندارد. خوشبختانه در این زمینه تا کنون مشکلی نداشته‌ایم و امیدوارم مشکلی هم ایجاد نشود.

او در پاسخ به این سوال که چرا نرخ عرضه بنزین در بوس انرژی ایران پایین‌تر از فوب خلیج فارس است، تصریح کرد: اصولا محموله‌های عرضه شده در بورس انرژی، محموله‌هایی زمینی هستند و با محموله حمل دریایی معیار قیمت‌گذاری متفاوتی می توانند داشته باشند. بر اساس بازار هدف و بر اساس شدت رقابتی که در آن بازار وجود دارد، فروشنده باید دست به عمل بزند. روش کار به این شکل است که شرکت ملی پخش، قیمت پایه‌ای را تعیین می‌کند که این قیمت پایه بر اساس قیمت‌های جهانی و اختیارات محول شده می‌باشد. خریداران بر اساس همین قیمت پایه اعلامی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی افزود: در عرضه دوم، هر تن بنزین 630 دلار در نظر گرفته شد که بر سر این قیمت، رقابت صورت گرفت. در واقع هر عرضه‌ای می‌تواند قیمت های متنوعی را بر اساس بازار هدف داشته باشد. به عنوان مثال نرخ عرضه‌ روز چهارشنبه متفاوت از عرضه‌هایی است که قبلا صورت گرفته است؛ چرا که بنزین عرضه شده، اکتان متفاوتی دارد. قیمت پایه این بنزین 565 دلار تعیین شده است. این در حالی است که بنزین با اوکتان 95 با نرخ 630 دلار عرضه می‌شود. با توجه به اکتان بنزین، قیمت پایه‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به همکاری بسیار خوبی که با «شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران» داشته‌ایم، هر هفته دوشنبه‌ها و سه شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها، در بورس انرژی شاهد عرضه فرآوده‌های متنوع نفتی خواهیم بود. من مطمئن هستم که با توجه به شرایط فروش و کیفیت بنزین ایران، این بازار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

او گفت: برخی از دوستان رسانه‌ای صرفا به یک کالای خاص توجه دارند و سایر کالاها را فراموش می‌کنند. عرضه کالاهای دیگر هم دارای اهمیت هستند و در شاهد معاملات آنها در بورس هستیم؛ مثل گاز مایع که معامله رقابتی بسیار خوبی دارد. عرضه های گازوییل و نفت سفید نیز از این قبیل هستند. در واقع عرضه هر کالایی ویژگی خود را دارد. در بورس نگاه ما تحت الشعاع یک فرآورده نفتی خاص نیست. بنزین هم مشابه گاز مایع و نفت خام، یک کالای بازاری است که در بورس معامله می‌شود.

مدیرعامل سازمان بورس انرژی گفت: از نظر ما، عرضه و فروش نفت خام به اهداف خود رسیده است. به هر حال این عرضه یک تابو بود و این تابو شکسته شد. در گذشته حین صحبت از عرضه نفت خام، از مباحث مربوط به تنظیم مقررات، ضوابط مربوطه، نحوه تسویه حساب، اطلاعیه عرضه، نحوه رقابت و معامله، بحثهای زیادی می‌شد. مهم این است که این مساله به مرحله اجرا رسید. اما نباید فراموش کنیم که شرایط فروش نفت خام کشور، چه در بورس و چه در بازارهای خارج از بورس، شرایط خاصی دارد که امیدوارم هر چه زودتر این مسائل حل و فصل شوند. از دیدگاه ما، اهداف فروش نفت کاملا برآورده شده است. اینکه این کالا بفروش نمی‌رود یا کسی نمی‌تواند آنرا خریداری کند، این بحث دیگری است. تمام تلاش ما است که در این شرایط سخت، تا حدی که می‌توانیم همراه و یار دولت باشیم و بتوانیم به سهم خودمان قدم مثبتی برای صادرات بیشتر برداریم.       

کد خبر 28368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =