چین نفت آمریکا را با ایران جایگزین می کند؟

آمارها نشان می دهند چین با توجه به درگیری هایی که با واشنگتن در حوزه تجاری و ارزی دارد و میلی که به افزایش واردات نفت از ایران پیدا کرده ممکن است وارد ۷.۶ میلیون بشکه ای ماهانه خود از واشنگتن را متوقف کرده و واردات از ایران را تقویت کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز دو گزارش در هفته جاری منتشر شد که با محوریت نفت ایران بازارهای جهانی نفت را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ خبر اول را رویترز منتشر کرد و با اشاره به آمارهایی که حرکت نفت کش ها را رصد می کنند اعلام کرد که چین در ماه قبل بین 4.4 میلیون بشکه 11 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که در حدود 360 هزار بشکه در روز را شامل می شود.

این نشان می دهد چین همچنان بیش از نیمی از خریدهای سال گذشته خود را علیرغم تحریم ها از ایران وارد می کند.

خبر دوم را CNBC منتشر کرد و اعلام کرد کاهش قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت در صورتی که چین خرید خود از نفت ایران را تقویت کند با افت روبرو می شود و حتی این بانک آمریکایی هشدار داده که ممکن است قیمت نفت تا 30 دلار در هر بشکه سقوط کند.

مریل لینچ هم همین نظر را دارد و می گوید قیمت نفت در صورتی که چین خرید خود را از نفت ایران افزایش دهد به شدت کاهش می یابد.

این موضوع هم چندان دور از ذهن نیست زیرا چین به دلیل مشکلات تجاری که بین پکن و واشنگتن به وجود آمده علاقه ای ندارد با آمریکا وارد سازش شود بنابراین اصلا بعید نیست تحریم ها را نادیده بگیرد.

نکته دیگر این که ایران نیز به شدت علاقمند به فروش نفت به چین است به خصوص بعد از توقف کشتی نفتی ایران که به مقصد سوریه در حرکت بود اکنون صادرات به دمشق نیز با مشکل مواجه شده اما به نظر می رسد پکن به دنبال برقراری ارتباط با تهران برای خرید نفت بیشتر است.

واردات نفت خام ایران توسط چین بعد از تحریم های آمریکا در حدود 60 درصد کاهش یافته اما حالا هم مقامات ایرانی و هم چینی ها به دنبال احیای خرید نفت از ایران هستند.

این در حالی است که چین تنها در حوزه ایران نیست که با واشنگتن درگیر است. جنگ تجاری از یک سو و مبارزات ارزی دو کشور از سوی دیگر دو موضوعی هستند که روابط پکن-واشنگتن را مخدوش کرده اند و در این گذر بستر مناسبی برای ارتباط با ایران به وجود آمده است.

در این بین در ماه می 7.6 میلیون بشکه نفت توسط آمریکا به چین صادر شده که در صورت ایجاد هر نوع محدودیت در مورد صادرات این میزان، ایران می تواند میزان صادرات نفت خود را به چین دو برابر کند.

این موضوع نیز چندان دور از ذهن نیست. چین در شرایط فوق العاده ای در جنگ تجاری قرار دارد. آمریکا تعرفه های سنگینی روی واردات کالاهای چینی اعمال کرده و از طرفی در تقابل یک جنگ ارزی است و در این مسیر بعید نیست با اطمینان یافتن از یک وضعیت باثبات واردات نفت خود از آمریکا را متوقف سازد.

البته این اقدام قطعا برای پکن تنبیه هایی را از سمت واشنگتن ایجاد می کند اما به دلیل ان که دو کشور در وضعیت جنگی اقتصادی قرار دارند این مساله دور از ذهن نیست.

کد خبر 28380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =