ساز و كارهاي نقل و انتقال ارزي صادركنندگان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران مي گويد: علي رغم تحريم ها همواره خدمات ارزي اين بانك به صادركنندگان تداوم داشته است.

حمزه بهادیوند چگینی - دكتر علي صالح آبادي در جلسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات كه در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران برگزار شد، گفت:  بانک توسعه صادرات این امکان را دارد که وجوه صادرکنندگان به کشور عراق را چه به صورت اسکناس و چه در قالب حواله، منتقل کند و این مقوله از مبادلات مالی صادرات برق و گاز به این کشور جداست.

وی در ادامه گفت: ارز مورد مبادله در کشور عراق دلار و دینار است؛ طی این فرایند صادرکننده به کارگزار صرافی توسعه صادرات در عراق مراجعه کرده، حساب دیناری به وی معرفی می شود و در ادامه دینار را به حساب واریز می کند و ما معادل ریالی آن را در سامانه نیما از وی خریداری می کنیم؛  با این رویه از صادرکننده رفع تعهد ارزی نیز می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در خصوص صادرکنندگانی که مایل به انتقال ارز به شکل درهم از عراق باشند گفت: این تعداد از صادرکنندگان می توانند نقل و انتقال  ارز خود را به عامل بانک توسعه صادرات در عراق بسپارند؛ همچنین عامل صرافی توسعه صادرات در عراق آمادگی دارد اسکناس صادرکنندگان را در عراق تحویل گرفته و معادل ریالی آن را در تهران در سامانه نیما به نرخ روز از وی خریداری کند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه صرافی توسعه صادرات در سایر کشورهای مقصد صادراتی ایران نیز امکانات خوبی را به صادرکنندگان ارائه می دهد، گفت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به صرافی توسعه صادرات به عنوان صرافی معتمد بانک مرکزی از جزییات مراحل و نرخ های نقل و انتقال ارز مطلع شوند.

وی بیان داشت: بر اساس مقررات ارزی بانک مرکزی، صادرکنندگان می توانند تا 20 درصد اسکناس ارز وارد کشور کنند، از آنجاییکه مصرف اسکناس در کشور محدودیت دارد، لازم دیده شد تا امکانی برای خرید نقدی این اسکناس دیده شود؛  طبق تفاهمی که با بانک مرکزی انجام شد، صرافی توسعه صادرات این آمادگی را دارد تا به صورت نامحدود اسکناس ارزی  را به نرخ سامانه سنا از صادرکننده خریداری  و معادل ریالی آن را همان روز يا حداکثر روز بعد به حساب صادرکننده واریز کند.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: صرافی توسعه صادرات هیچگونه محدودیتی در حوزه خرید ارز اسکناس از صادرکنندگان ندارد.

صالح آبادی تصریح کرد: علی رغم اینکه پس از آغاز تحریم ها، بانک توسعه صادرات تحت تحریم های ثانویه قرار گرفت؛ عزم ما این بوده که تحت هر شرایطی خدمات ارزی خود را به صادرکنندگان ارائه دهیم. هرچند ممکن است به دلیل چالش های ناشی از تحریمهای بین المللی کبفیت خدمات کاهش پیدا کند اما همه تلاش ما بر تداوم ارائه خدمات متمرکز شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در تشریح سایر خدمات بانک، به تسهیلات ریالی این بانک توسعه ای به صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادرات محور اشاره کرد و گفت:  خوشبختانه تخصيص تسهیلات ریالی بانک توسعه صادرات ایران کمافی السابق در حال انجام است؛  هرچند مطالبه صادرکنندگان در مورد افزایش حجم تسهیلات متناسب با جهش نرخ ارز کاملا منطقی است؛ لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 4000 میلیارد ریال تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی را در سررسید مقرر به صندوق بازگرداندیم و تا این لحظه نتوانستیم منابع تازه ای از صندوق دریافت کنیم.

 وی گفت: باوجود همه محدودیت ها و چالش های اقتصادی موجود، بانک توسعه صادرات ایران مصمم به تداوم اعطای تسهیلات به صادرکنندگان بوده و تاکنون خوشبختانه به لحاظ تراز نقدینگی چه ارزی و چه ریالی مشکلی در بانک نداریم.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اگزیم نیوز علی صالح آبادی به بسته حمایت از صادرات غیر نفتی در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در بندی از این بسته حمایتی، تسهیلات تلفیقی متشکل از50 درصد از منابع از بانک و 50 درصد از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ میانگین 14.5-14 درصد برای صادرکنندگان پیش بینی شد که بانک توسعه صادرات از سه سال پیش تا کنون این روند را ادامه می دهد.

وی با اشاره به اينكه امسال هنوز بسته حمایت از صادرات غیر نفتی ابلاغ نشده است، اظهار امیدواری کرد: با پیگیری نهادهای مرتبط با صادرات غیر نفتی از جمله سازمان توسعه تجارت و اتاق های بازرگانی، حداقل بسته حمایت از صادرات غیر نفتی تمدید شود تا بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملي براي حمايت از صادرات استفاده کنیم.

وي اعلام کرد: مصمم هستیم تا اعطای تسهیلات صادراتی بانک توسعه صادرات بیش از گذشته متناسب با صادرات کشور، تداوم داشته باشد.

دكتر صالح آبادي گفت: با توجه به اینکه رفع تعهد صادراتی از سوی صادرکنندگان یک الزام است؛ لذا بخش بین الملل بانک آماده است تا صادرکنندگان را برای این منظور کمک کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و طرح مشکلات صادرکنندگان در حوزه بانکی را مفید و موثر دانست و گفت: تضارب آرا و بهره مندی از نظر و پیشنهاد فعالان با تجربه در عرصه صادرات کشور ارزشمند و کارگشاست و امیدواریم به عنوان یک بانک توسعه ای بتوانیم از همه ظرفیت و توان خود برای خدمت جامعه صادراتی کشور استفاده کنیم.

در اين جلسه صادركنندگان به بيان ديدگاهها و نظرات خود پرداختند كه پاسخ هاي لازم از سوي مديرعامل بانك توسعه صادرات به آنها داده شد.

 مریم خورشیدی

 

کد خبر 30721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =