رشد ۲۲.۵ درصدی صادرات کشور در نیمه سال

زادبوم اعلام کرد بازارهای صادراتی ما به نسبت سال های قبل تغییر نداشته و کماکان ۵۰ درصد صادرات کشور به کشورهای همسایه انجام می شود

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز حمید زادبودم صبح امروز پانزدهم مهرماه در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه گفت: برای اولین بار برگزاری روز ملی صادرات با مشارکت بانک توسعه صادرات ایران، اتاق بازرگانی ایران، صندوق ضمانت صادرات برگزار می شود.

زادبودم با اعلام آمار واردات و صادرات شش ماهه اول سال جاری گفت؛ حجم صادرات کشور در نیمه اول سال جاری، ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بود که به نسبت شش ماهه سال قبل ۱۰.۵ درصد کاهش در ارزش و ۲۲.۵ درصد رشد وزنی داشته است که کاهش ارزشی آن متاثر از تعدیل قیمت های پایه صادراتی است.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در محدوده زمانی یادشده کشور ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون  ریال واردات داشته که ۵.۵ درصد کاهش وزنی و ۰.۵ درصد به لحاظ ارزشی افزایش را تجربه کرده است.

وی بیان داشت: بازارهای صادراتی ما به نسبت سال های قبل تغییر نداشته و کماکان ۵۰ درصد صادرات کشور به کشورهای همسایه انجام می شود.

زادبودم با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در حوزه تجارت و صادرات در بیست و سومین سالروز ملی صادرات گفت: طی سال های برگزاری همایش روز ملی صادرات تعداد صادرکننده های نمونه افزایش داشته و در این دوره از 30 مورد به 50 مورد رسیده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه شاخص های انتخاب صادرکننده نمونه را تشریح کرد و گفت: ارزیابی ها در میان ۷۱ گروه کالایی در نظر گرفته شده و ارزش صادرات در بین کالاهای مشابه، کیفیت کالای صادراتی به نسبت رقبا، نام، نشان و برند محصول، میزان تبلیغات شرکت ها در بازارهای هدف صادراتی و میزان بدهی بانکی از جمله شاخص هایی است که در انتخاب صادرکننده نمونه لحاظ شده است.

حمید زادبوم اظهار داشت: کارگروه ویژه انتخاب صادرکننده نمونه از 265 شرکت، 106 شرکت را انتخاب کرد؛ امسال به دلیل حساسیت فضای صادراتی و اهمیت ارزآوری برای کشور، صادرکنندگان مواد خام در لیست انتخابی قرار ندارند.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت در مراسم سالروز انتخاب صادرکننده نمونه، سامانه آنلاین نطر سنجی صادرکننده ها و سامانه مشاور آنلاین را رونمایی می شود.

حمیدزادبوم در پاسخ به سوال در مورد عوارض صادرات در نظر گرفته شده برای کالای صادراتی گفت: ممنوعیت مربوطه برای کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند بود که در راستای کمک به تنظیم بازار داخل و کنترل صادرات انجام شده است؛ البته نقشه راه صادرات در حال بازنگری و تنظیم است، ضرورت انطباق تنظیم بازار و بازار صادرات احساس می شود و نقشه راه یاد شده همین موضوع را دنبال می کند‌.

وی با اشاره به خروج امریکا از برجام و متاثر شدن روابط ایران و اروپا از این جریان، گفت: اتحادیه اروپا ۵۰ میلیون یورو برای آب، محیط زیست و تجارت به ایران برای کارهای پژوهشی تخصیص داد که پس از تشدید تحریم ها، متوقف شد؛ تلاش ما است که بستر تعامل شرکت های کوچک و متوسط ایران و اروپا را فراهم کنیم که متاسفانه برعهدی هایی را شاهد بودیم.

زادبوم نتیجه بخش بودن پیگیری ها برای راه اندازی ساز و کار اینستکس را نیازمند همکاری طرف اروپایی دانست و گفت: بنا بود طی این ساز و کار دریافتی‌های صادراتی جمع و از آن محل واردات تامین مالی شود لذا این فرایند نیازمند این است که اتحادیه اروپا نفت ایران را خرید کند.

کد خبر 30744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =