حساسیت‌ها نسبت به کانال مالی ایران و سوئیس کاهش یافته است

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس گفت: بر سر کار آمدن دولت جدید آمریکا باعث شده که حساسیت‌ها نسبت به کانال مالی ایران و سوئیس کاهش یابد.

به گزارش اگزیم نیوز، «شریف نظام مافی» روز جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: شرکت های سوییسی از معدود کشورهای اروپایی هستند که در دوران تحریم ها و فشار حداکثری علیه کشور، ایران را ترک نکردند و کارخانجات به فعالیت خود ادامه دادند و حتی شاهد تولیدات آنها در بازار هستیم در حالی که شرکت های دیگر کشورها ایران را ترک کردند.

وی افزود: فعالیت سرمایه گذاران و شرکت های سوییسی در این مدت با محدودیت های بسیاری همراه بوده است که از جمله آنها مشکلات بانکی برای پرداخت سود به شرکت مادر بود.

نظام مافی با بیان اینکه این شرکت ها در زمینه واردات نیز با سختی هایی مواجه هستند، تصریح کرد: تجارت ایران و سوییس بیش از ۲۰۰ سال ادامه داشته و در هیچ شرایطی این کشور بازار ایران را ترک نکرده است.

وی با بیان اینکه حضور شرکت های سوییسی با وجود محدودیت ها تداوم دارد، خاطرنشان کرد: علاقه برای ادامه همکاری ها به دلیل مکمل بودن کالاهای مورد نیاز دو کشور است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس تاکید کرد: این کشور به حضور در ایران علاقه دارد اما برای گسترش همکاری ها باید مشکلات بانکی مرتفع و بروکراسی های اداری کمتر شود.

وی با بیان اینکه قوانین ایران در زمینه تجارت و سرمایه گذاری موجب کاهش علاقمندی کشورهای اروپایی می شود، اظهار داشت: تسهیل در زمینه های مختلف اقتصادی فضای بهتری را برای جلب سرمایه گذاری فراهم می کند و شرکت ها رغبت بیشتری نشان خواهد داد.

تحولات سیاسی بر تجارت با سوییس تاثیر مستقیم می گذارد

نظام مافی با بیان اینکه کانال مالی ایران و سوییس برخلاف اینستکس مسیر جدیدی نیست، تصریح کرد: توافقاتی انجام شد تا فعالان اقتصادی مجوزی برای گسترش تجارت و بهبود شرایط انتقال پول به دست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه بر سر کار آمدن دولت جدید آمریکا حساسیت ها نسبت به این کانال را کاهش داده است، گفت: امید داریم بانک ها بتوانند فعالیت خود را از این طریق راحت تر انجام دهند و شاهد تغییرات بیشتری باشیم.

نظام مافی تصریح کرد: در یکسال اخیر با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان تبادلات ایران و سوییس مربوط به کالاهای بشردوستانه بود، حتی با شرکت هایی که ثبت آنها مربوط به این کشور نبوده است.

وی افزود: غلات و دارو از مهمترین کالاهای وارداتی از سوییس به ایران را تشکیل دادند که برخی اقلام مواد اولیه ای بودند که برای تولید دارو در کشور مورد استفاده قرار گرفتند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس تاکید کرد: محدودیت تجارت دو کشور به دلیل نداشتن تمایل نیست، بلکه انتقال پول فعالیت اقتصادی را محدود و سخت کرده است که برای تغییر آن تحولات سیاسی بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا هنوز به توافق برجام بازنگشته است، اظهار داشت: در دولت قبلی این کشور برخی تحریم ها اعمال شده که با وجود قانونی نبودن آنها، این کشور می تواند در مذاکرات به نفع خود از آن استفاده کند.

براساس این گزارش، ششم مردادماه سال جاری خبری مبنی بر تکمیل شدن نخستین معامله کانال تجاری بشردوستانه جدید ایران با سوییس از سوی دولت این کشور اعلام شد که نوید فعال شدن این کانال مالی را به همراه داشت این محموله حاوی داروهای ضد سرطان بود.

پس از این روند شرکت های دیگری برای فعالیت در این کانال مالی با ایران ثبت نام کرده اند و در حال برنامه ریزی برای انجام معاملات هستند. این کانال مالی می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد و مبادلات تجاری ایران برعهده داشته باشد.

کد خبر 30865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =