تهدید برای ۷۰ درصد تولیدکنندگان قیر کشور

حامد حسینی اعلام کرد ممنوعیت صادرات قیر می تواند زندگی ۷۰ درصد واحدهای صنعتی تولید قیر کشور را به مخاطره بیندازد

نایب رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به رانتی که تخصیص قیر رایگان به پروژه های دولتی ایجاد می کند ممنوعیت صادرات این محصول را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این تصمیم اگرچه قیمت قیر را در کشور کاهش می دهد اما روش درستی برای کنترل قیمت نیست و بهتر بود به جای این روش، تصمیمات علمی تری گرفته شود زیرا روش کنونی حیات بسیاری از شرکت های وابسته به صادرات قیر را به مخاطره می اندازد.

حامد حسینی با اشاره به اعتبار 6 تریلیون تومانی دولت برای خرید 4 میلیون تن قیر برای پروژه های خود که در گذشته تصویب کرده گفت اکنون این رقم کفاف خرید 2 میلیون تن را با توجه به قیمت های جدید برای قیر نمی کند در نتیجه تلاش شده با ممنوعیت صادرات این محصول قیمت داخلی شکسته شود.

این فعال حوزه فرآورده های پتروشیمی با اشاره به این که روش اصولی اصلاح قیمت قیر محدود کردن صادرات آن نیست گفت: باید به جای ممنوع کردن صادرات قیر، روش قیمت گذاری وکیوم باتوم اصلاح می شد. زیرا اکنون تولید قیر در داخل کشور به حدی زیاد است که علاوه بر تامین نیاز داخل مازاد هم وجود دارد بنابراین نیازمند صادرات هستیم و ایجاد مازاد قیر در بازار داخل برای کاهش قیمت اقدام درستی نیست و شاید در کوتاه مدت قیمت را کاهش دهد اما در میان مدت به بروز مشکلات جدی در تولید شرکت های فعال در این حوزه منتهی می گردد و هزینه های به مراتب بالاتری دارد.

وی در ادامه به تولید 6 میلیون تنی قیر در داخل اشاره کرد و گفت از این رقم 2 میلیون تن در داخل مصرف می شود بنابراین 4 میلیون تن ظرفیت صادراتی در حوزه قیر وجود دارد که اکنون در معرض تهدید قرار گرفته و باید برای آن فکری اساسی کرد.   

وی با اشاره به اجرای قانون ایمو 2020 افزود: این قانون از ابتدای سال آینده اجرایی می شود و این به معنای آن است که ماده اولیه تولید وکیوم باتوم (فیول 380) صادر نخواهد شد و در نتیجه قیر زیادی به بازار داخل سرریز می شود و این مساله مشکلات زیادی را در برابر صادرکنندگان و تولیدکنندگان قرار خواهد داد.

حسینی در ادامه گفت: با توقف صادرات قیر، عملا 60 تا 70 درصد شرکت های صنعتی تولید قیر تعطیل خواهند شد و اینطور نیست که ۱۰۰ درصد واحدهای تولید قیر کشور هم در داخل کار کنند و هم صادرات انجام دهند تا ممنوعیت صادرات بتواند قیمت قیر را کاهش دهد؛ در واقع صادرات قیر دو برابر نیاز داخلی است و اکثر واحدهای قیرساز کشور از صادرات امرار معاش می‌کنند نه از فروش داخلی.

نایب رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص تامین اعتبار مورد نیاز تامین قیر گفت: اگر دولت ۶ هزار میلیارد تومان وعده داده شده در بودجه را فراهم کند، همه چالش‌های پیش آمده رفع می‌شود؛ حوزه تولید قیر مشکلی برای تامین نیاز کشور ندارد.

کد خبر 30991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =